از کجا بفهمم نابارورم؟!

منبع: نی نی نما

211

1398/11/9

23:13


به زوجيني كه بعد از يكسال از ازدواج، حاملگي نداشته باشند نابارور گفته مي شود...

علائم اولیه ناباروری؟ از کجا بفهمیم نازا هستیم یا نه؟!

افزايش سن ازدواج، عوامل محيطي و آلودگي هاي محيطي از جمله دلايل دخيل در ناباروري است.

ناباروری یعنی با گذشت یکسال رابطه ی جنسی بدون پیشگیری، باردار نشده اید. بیش از 35 سال سن دارید و با گذشت 6 ماه رابطه ی جنسی بدون پیشگیری باردار نشده اید. بیش از 40 سال سن دارید و در طول 6 ماه رابطه ی جنسی بدون پیشگیری باردار نشده اید.

براي ارزيابي زوج نابارور زمان خاصي لازم نيست و هر موقع كه تصميم به باروري و فرزند آوري گرفتند توسط پزشك متخصص ارزيابي شروع مي شود.
در مواقعي كه سن بيمار بالاست در اولين مراجعه به پزشك ارزيابي ها شروع مي شود.
ارزيابي اوليه شامل گرفتن شرح حال بيمار، معاينه فيزيكي، درخواست آزمايشات، سونوگرافي، هيستروسالپنگوگرافي براي بررسي لوله ها، آزمايشات هورموني و درخواست اسپرموگرام است.
اگر با انجام ارزيابي هاي اوليه علت نازايي مشخص نشد اقدامات بعدي براي بيماران انجام مي شود كه يكي از اين اقدامات لاپاراسكوپي تشخيصي براي بانوان و شروع روش هاي كمك باروري (ART) است.
تغيير روش زندگي، انجام ورزش هاي هوازي، پياده روي و همچنين كاهش وزن تاثير بسزايي در باروري دارد.

چه چیزی باعث ناباروری می شود؟
برای زوج های سالم در دهه ی 20 و اوایل 30 سالگی آنها ،شانس بارداری زن حدود 20-30%در هر دوره ی تخمک گذاری است.این شانس بعد از سن 37سالگی به سرعت کاهش می یابد.در 40 سالگی، شانس بارداری زن به کمتر از 10% در هر تخمک گذاری کاهش میابد.همچنین ناباروری مردان نیز با افزایش سن کاهش می یابد ولی قابل پیش بینی نیست. در زنان کم وزنی، اضافه وزن و فعالیت های بیش اندازه میتواند با ناباروری همراه باشد. در زنان و مردان نوشیدن الکل در اندازه های متعادل یا زیاد میتواند عاملی برای ناباروری باشد.در مردان مصرف سیگار و ماریجوانا میتواند باعث کاهش اسپرم ها و حرکت آنها شود.

بیشتر بخوانید: آدرس و شماره تلفن مراکز درمان ناباروری در سراسر کشور

چه تغیراتی در شیوه ی زندگی به افزایش شانس بارداری من کمک میکند؟
بودن در وزن متناسب و خوردن غذاهای سالم برای زنان و مردان نابارور کمک خواهد بود. اگر شما و شریک جنسیتان سیگار میکشید یا داروهای غیر قانونی مصرف میکنید یا الکل می نوشید، باید این کار را متوقف کنید.

جراحی چگونه به درمان ناباروری زنان کمک می کند؟
در زنان جراحی به ترمیم لوله های فالوپ تخریب شده یا بسته شده کمک می کند.جراحی به درمان اندومتریوز که در زنان بطور متداول باعث ناباروری می شود،کمک می کند. زنان دارای پولیب یا فیبریوز در رحم نیز به جراحی نیاز دارند.

جراحی چگونه به درمان ناباروری مردان کمک می کند؟
مشکل متداولی که منجر به ناباروری مردان می شود،بزرگی ورید های کیسه ی بیضه ی بیضه است.این مورد با جراحی درمان می شود.

مشکلات هورمونی در زنان چگونه درمان می شود؟
سطح غیر عادی هورمون ها میتواند باعث تخمک گذاری نامنظم یا عدم تخمک گذاری شود. متخصص شما باید سطح هورمون هارا بررسی کند.اگر مشکلات هورمونی پیدا شود،درمان مناسبی برای آن انجام می شود.این درمان می تواند شانس بارداری شما را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: مراحل درمان نازایی/ نشانه های ناباروری در زنان و مردان

القای تخمک گذاری چیست؟
القای تخمک گذاری یعنی استفاده از دارو ها برای کمک به تخمدان ها که باعث آزاد سازی تخمک.این درمان زمانی استفاده می شود که تخمکگذاری نامنظم باشد یا کلا رخ ندهد و تا دلایل دیگر مشخص شوند. القای تخمک گذاری می تواند با سایر درمان های ناباروری انجام شود.

القای تحمک گذاری چگونه انجام می شود؟
داروهای خوردنی که برای القای تخمک گذاری استفاده می شود،شامل کلومیفون،مهارککنه ی آروماتیک و داروی کاهنده ی انسولین هستند.هنگام دریافت این دارو ها شما زیر نظر قرار میگیرید تا ببینند آیا تخمک گذاری رخ می دهد یا نه و اینکه چه زمان رخ می دهد. این کار با زمان بندی چرخه ی قاعدگی یا استفاده از کیت پیش بینی کننده ی تخمک گذاری انجام می شود.از شما خواسته می شود که آزمایش خون یا ادرار بدهید.

محرک های غده ی جنسی (گونادوتروپین) چه هستند؟
اگر کلومیفون سیترات و سایر دارو ها موفق بنودند، داروهایی به نام گونادوتروپین امتحان می شود تا به تخمک گذاری وادار کنند. گونادوتروپین همچنین هنگامی که مقدار زیادی تخمک گذاری برای درمان نیاز است، گونادوتروپین استفاده می شود.

گونادوتروپین چگونه استفاده می شوند؟
گونادوتروپین در چرخه ی جنسی،به اندازه های کوچک به مصرف می رسد. آزمایش خون و فراصوت برای اندازه گیری بزرگ شدن فولیکول ها استفاده ی شود.هنگامی که آزمایشات نشان دهند فولیکول ها به حد نصاب بزرگ شده اند،داروی دیگری مصرف می شود تا فولیکول تخمک درونش را آزاد کند.

لقاح درون رحمی چیست؟
در تلقیح داخلی رحم(IUI)اسپرم سالم به همان اندازه که هنگام انزال وجود دار،درون رحم قرار میگیرد.IUI می تواند همزمان با القای تخمک گذاری انجام شود. همسر خود زن یا اهدا کننده ی دیگری میتواند اسپرم بدهد. اسپرمی که از قبل نیز گرفته شده و فریز شده ،می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

خطرات لقاح درون رحمی چیست؟
اگر دارو های تخمک گذاری با IUI استفاده شود،ممکن است حاملگی های متعدد با هم رخ دهند. اگر چندین تخم همزمان در حال رشد باشند،ممکن است لقاح به تعویق بیافتد.

تکنولوژی کمکی باروری (ART) چیست؟
فناوری بارداری کمکی شامل تمام درمان های باروری است که در آن تخمک. اسپرم با هم مورد استفاده قرار می گیرند.ART معمولا شامل لقاح آزمایشگاهی(IVF)می شود.در IVF اسپرم با یک تخمک لقاح می یابد و بعد جنین به درون رحم انتقال می یابد.HVFبرای دلایل مختلف ناباروری استفاده می شود :

•لوله های فالوپ مسدود یا تخریب شده که با جراحی قابل درمان نیستند.
•برخی عوامل ناباروری مردان
•آندومتریوز شدید
•نارسایی زودرس تخمدان
•ناباروری غیر قابل توصیف

IVF چگونه انجام می شود؟
IVFدر چند دوره انجام می شود.ممکن است بیش از یک دوره موفق شود. اولین گام IVF در تخمک گذاری است.تخمک گذاری با گونادوتروپین به تعداد زیادی انجام می شود.تخمک هم ممکن است از اهدا کننده دریافت شود.همچنین از تخمک های فریز شده هم میتوان استفاده کرد.هنگامی که تخم ها آماده ی آزاد سازی باشند،از روشی برای برداشتن آنها کمک می گیرند. فریز کردن تخمکها با اسپرم به دو روش در آزمایشگاه انجام میشود:

1. اسپرم را به تخمک اضافه کرد
2. یک اسپرم تنها به تخمک تزریق شود

تخمک ها را در روز بعد بررسی میکنند تا ببینند آیا تخمک بارور شده یا خیر. چند روز بعد یک یا چند جنین وجود دارد که در رحم قرار داده می شوند. به این مرحله انتفال جنین می گویند.جنین هم میتواند از اهدا کننده دریافت شود. ممکن است جنین های سالم را برای استفاده های بعدی ذخیره کنند.

خطرات IVF چیست؟
خطر ابتلا به چندین بارداری در IVF وجود دارد.چند چیز میتواند در جلوگیری از بارداری های متعدد کمک کند.

چه چیز هایی لازم است درباره ی درمان ناباروری بدانم؟
درمان ناباروری طولانی است و ممکن است هزینه ی زیادی داشته باشد. از هر دوطرف تعهد گرفته می شود. هزینه ی درمان ها گران است و ممکن است تحت پوشش بیمه نباشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو