آکاآپ: همیشه پوشیدن لباس‌های اتو کشیده، صاف و مرتب، به شما احساسی خوش آیند می‌دهد. اما  اتو زدنِ لباس‌ها یکی از کارهایی است که انجام دادن آن ممکن است برایتان سخت باشد و یا برایتان مطلوب نباشد. واقعیت این است که همیشه خوب و با کیفیت انجام دادن کارها باعث ایجاد انگیزه در انجام آن‌ها می‌شود.

اتو کردن لباس‌هایی که دوستشان دارید یا آن‌هایی که گران‌قیمت هستند، یکی از کارهایی است که ممکن است کمی برای شما دلهره‌آور باشد، اما همه چیز آن‌قدرها هم در مورد اتو کشیدن لباس‌های مختلف و پارچه‌های متفاوت پیچیده نیست. مهم ترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید آن است که شیوه ی اتو کشیدن لباس های مختلف و پارچه های متفاوت ، با هم متفاوت است و شما باید جنس و روش صحیح اتو کشیدن آن جنس از پارچه را حتما بشناسید. در ادامه این مقاله از مجموعه مقالات آکا, روش اتو کردن لباس ها و پارچه های مختلف را آموزش میدهیم . با ما همراه باشید.

Image result for ‫روش اتو کردن لباس ها‬‎

برای اتو کردن به چه چیزهایی نیاز دارد؟

  • یک اتوی تمیز
  • یک میز اتو
  • کمی آب یا اسپری آب

هیچگاه فراموش نکنید که برای اتو کردن هر لباسی حتی اگر یک شال و روسری ساده هم باشد، به یک میز اتو نیاز دارد. اگرچه هر سطح صافی ممکن است به نظر برسد که می‌تواند نقش یک میز اتو را بازی کند اما میزهای اتو برای این اختراع شده‌اند که کار شما را ساده‌تر کنند و علاوه بر آن رویه‌ی آن‌ها از پارچه نسوز ساخته شده است و البته قابلیت تنفس هم دارند تا بخار از زیر لباس خارج شود.

اتو کشیدن لباس های مختلف و پارچه های متفاوت

Image result for ‫اتو کردن پارچه های توری‬‎

نحوه اتو کردن پارچه های توری:

پارچه های توری که بسیار ظریف هستند برای صاف شدن به دمای پایین اتو نیاز دارند و بهتر است آنها را بدون استفاده از بخارصاف کنید. پارچه توری خشک را با حرارت پایین و با استفاده از پارچه محافظ اتو کنید واز اسپری آب یا بخار اتو استفاده نکنید.

روش اتو کردن لباس های نایلونی:

برای اتو زدن لباس های نایلونی هرگز از بخار استفاده نکنید و آنها را با حرارت پایین اتو کنید و در صورت نیاز فقط از اسپری آب استفاده کنید.

روش اتو کردن ساتن:

برای اتو کشی ساتن از درجه پایین اتو استفاده کنید و برای محافظت از پارچه تکه ای تترون روی آن بیاندازید و تا حد ممکن از بخار یا اسپری آب استفاده نکنید. اگر می خواهید پارچه ساتن شما سریع تر اتو شود زمانی که نمناک است آن را اتو بزنید.
 

اتو کردن انواع شلوار ها

 

روش اتو کردن پارچه اکریلیک:

پارچه اکریلیک را با حرارت ملایم در حالت کاملاً خشک و از داخل اتو کنید. از بخار برای اتوی آن استفاده نکنید و تنها از اسپری آب استفاده کنید.

روش اتو کردن لباس های لنین:

لباسهای لنین را برای اتو کردن پشت و رو کنید.

روش اتو کردن لباس های ابریشمی:

لباس ابریشمی را بعد از شستشو و هنگامی که نمناک است، از داخل، با حرارت کم اتو کنید زیرا ظرافت ابریشم آن را در برابر دمای بالا آسیب پذیر می سازد. همچنین برای اتو کشی لباس های ابریشمی از تکه ای پارچه تترون برای حفاظت از آن استفاده کنید و از اسپری بخار یا آب روی آن پرهیز کنید.

اتو کردن لباس های ریون:

برای اتو کردن لباس ریون آن را پشت و رو کنید، سپس درجه حرارت اتو را روی کم قرار دهید و یادتان باشد لباس را در هنگام اتو کردن نکشید.
 
پنبه:
برای اتو کردن این لباس های پنبه ای بهتر است از اتوهای دستی استفاده شود و اتو را در دما بالا قرار دهید و روی لباس پارچه ای نم دار بیاندازید و آن را اتو کنید تا چروک هایش صاف شود. در صورت نیاز می توانید از بخار اتو یا اسپری آب نیزاستفاده کنید.

اتو کردن انواع لباس ها

 

روش اتو کردن لباس کتان:

لباس کتان را هنگامی که نمناک است و با دمای بسیار بالا در مواقع لزوم از بخار اتو یا اسپری آب استفاده کنید. اتو کردن این لباس ها با اتوهای پرسی آسیبی به آنها نمی رساند و روند صاف شدن را آسان تر می کند.
راه دیگری برای اتوی لباس های کتان این است که پیش از آنکه اقدام به اتو کردن آنها کنید، آنها را با چوب لباسی در حمام آویزان کنید تا بخار حمام، چین و چروک های عمده و عمیق لباس را از بین ببرد و کار اتو کردن لباس های کتان راحت تر شود.

روش اتو کردن لباس های پشمی:

برای اتو کردن لباس های پشمی لباس را برگردانید و آن را از داخل با حرارت کم اتو بزنید. قبل از اتو زدن بهتر است لباس را نمناک کنید و سپس تکه ای تترون سفید برای جلوگیری از آسیب دیدن لباس پشمی در حین اتو زدن روی آن بیاندازید و لباستان را اتو بزنید.

اتو کردن لباس پلی استر:

لباس پلی استر را هنگامی که نمناک است، با در صورت لزوم از اسپری آب استفاده کنید، اما از بخار استفاده نکنید. جنس پلی استر را به دلیل داشتن مواد شیمیایی و مصنوعی بهتر است پس از نمناک کردن با حرارت کم اتو کنید. جهت اتو کشی بهتر از اسپری آب استفاده کنید، اما هرگز از بخار اتو استفاده نکنید زیرا بخار یا حرارت بالا می تواند لایه ای پلاستیکی روی آن به جای بگذارد که باعث براق شدن آن شود.اتوهای دستی برای این جنس لباس مناسب هستند.

لباس مخمل:

برای صاف شدن لباس های مخمل شما نباید آنها را اتو کنید بلکه تنها مجاز به استفاده از بخار آب هستید. اگر قادر به انجام این کار نیستید می توانید لباس خود را به خشک شویی بسپارید.
 

اتو کردن انواع پارچه ها

 

کشمیر:

پارچه های پشمی لطیف کشمیر را هرگز اتو نکنید و به خشکشویی بسپارید.