رویشگاه سوسن چلچراغ کشف شد

منبع: همگردی

102

1398/3/28

14:51


سوسن چلچراغ، یک گیاه علفی مقاوم است که 50 تا 150 سانتیمتر رشد می کند. این گیاه که یکی از گونه های تیره سوسن است، پیاز گل زرد آن بیضی شکل است و قطر آن به 5-7 سانتیمتر می رسد که به بخش های زیادی تقسیم می شوند. ساقه سوسن چلچراغ، قوی و مستقیم، برگ ها به طور عمودی ایستاده و دارای موهای ظریفی بر روی لبه هستند. خبرها حاکی از آن است که اخیرا رویشگاه این گل زیبا کشف شده است.

ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: رویشگاه جدید سوسن چلچراغ این گل زیبا و نادر در بازرسی کارشناسان در محوطه باستانی کهنه ماسوله در زمینی حدود 200 متر مشاهده و کشف شد.

وی افزود: گل های زیبای این گیاه نادر در داخل این محوطه باستانی به صورت پراکنده و خودرو شکوفا شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، با بیان اینکه پیش از این منطقه ییلاقی داماش عمارلوی رودبار و لنکران جمهوری آذربایجان تنها رویشگاه سوسن چلچراغ در جهان بودند، گفت: از 3 سال گذشته این گل زیبا در روستای ونستان رودسر، شاه شهیدان رودبار و کهنه ماسوله نیز مشاهده شده است.

ولی جهانی افزود: وجود این رویشگاه طبیعی در محوطه تاریخی – باستانی ماسوله می تواند موجب ارتقای منظر فرهنگی ماسوله، ایجاد قطب گردشگری طبیعی شاخص در استان و کمک به تکمیل پرونده ثبت جهانی شهر ماسوله شود.

وی گفت: همچنین جشنواره سوسن چلچراغ چهارشنبه 29 خرداد ساعت 16 در منطقه ییلاقی داماش عمارلوی رودبار برگزار می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، با بیان اینکه بازدید از این گل زیبا فقط در این روز برای گردشگران امکان پذیر است، افزود: سال 1354 لدربوری، گیاه شناس فرانسوی، سوسن چلچراغ را در طبیعت داماش گیلان کشف کرد.

ولی جهانی، با اشاره به اینکه این گل در سال 1355 به شماره 71 در فهرست آثار طبیعی و ملی به ثبت رسیده است، گفت: سوسن چلچراغ 50 تا 150 سانتی متر ارتفاع دارد و نام علمی آن به نام کاشفش لدربوری، لیلیوم لدربوری نامگذاری شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

سوسن چلچراغ

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو