لیست فواید شیر اسب در طب سنتی

منبع: آسان طب

95

1398/2/29

02:15


بیشتر مردم دنیا بعد از شنیدن اسم شیر به یاد حیواناتی مانند گاو، گوسفند و حتی شتر می افتند. در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از شیر گوسفند یا دیگر حیوانات محلی رایج می‌باشد اما کمتر کسی را می‌شناسید که از شیر اسب استفاده کند. اسب‌ها جزو اولین حیواناتی بودند که اهلی شدند و بیشتر از آنها در حمل و نقل استفاده می‌شده است. اما در سال‌های اخیر آزمایش‌های انجام شده بر روی شیر این حیوان نشان می‌دهد که مصرف آن می‌تواند تاثیرات بی نظیری بر روی بدن بگذارد. اگر دوست دارید بیشتر در مورد خواص و فواید این شیر اطلاعات به دست بیاورید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

شیر اسب

خواص شیر اسب

بررسی‌ها نشان می‌دهد مواد موجود در این شیر را تنها می‌توان به شیر شتر مقایسه کرد. در سال 2015 استیون هنکه، دانشمند سوئدی اعلام کرد که با مصرف این شیر می‌توانید مواد بی نظیری مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و خانواده ویتامین‌های B دریافت کنید. همچنین جالب است بدانید که شیر اسب دارای مواد معدنی ضروری مانند آهن، پتاسیم، روی، کلسیم و منیزیم می‌باشد. یکی دیگر از نکات مثبتی که این شیر دارد میزان کم کالری و چربی‌های آن می‌باشد به طوری که در هر 7 اونس از آن تنها 88 کالری وجود دارد. به همین دلایل است که در سال‌های اخیر در بعضی از کشورهای پیشرفته تبلیغات گسترده‌ای بر روی این شیر صورت گرفته است.

درمان اگزما

یکی از مهم‌ترین خواصی که به استفاده از این شیر نسبت می‌دهند، درمان اگزما می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری پوستی، التهاب می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در شیر اسب سرشار از خواص ضد التهابی هستند و از همین رو مصرف موضعی آن می‌تواند منجر به جلوگیری از مشکلات پوستی مانند اگزما، آکنه و راش شود. یکی از کارهای که می‌توانید انجام دهید، مخلوط کردن این شیر با روغن نارگیل می‌باشد. این روش می‌تواند به جوانی و از بین بردن چین و چروک‌های شما نیز منجر شود. اگر دوست دارید پوستی سالم داشته باشید، پیشنهاد می‌دهیم از این شیر استفاده کنید.

کمک به هضم

درست مانند تمام شیرهای دیگر، مصرف شیر اسب نیز می‌تواند به سلامت دستگاه گوارشی و بهبود هضم منجر شود. برخلاف شیرهای معمولی، در این گونه مقادیر مناسبی از کازئین وجود دارد. این ماده دارای خواص آنتی باکتریال قوی است و به همین دلیل می‌تواند به درمان مسمومیت‌های غذایی کمک کند. علاوه بر این، حجم غنی از آنتی بادی‌های خاص موجود در شیر اسب قادر است تا فلور روده شما را متعادل سازد و علائم یبوست، نفخ و سوء هاضمه را کاهش دهد. معمولاً در کشورهایی که مصرف این گونه شیر رایج است، بیماری‌های گوارشی نرخ بسیار پایینی دارند.

بهبود سلامت استخوانی

شیر اسب

تمام محصولات لبنی می‌توانند به بهبود سلامت استخوان‌ها کمک کنند. همان گونه که در بالا نیز اشاره شد، این نوشیدنی سرشار از مواد معدنی است که هر کدام از آنها به نوعی به سلامت استخوان‌ها منجر می‌شوند. از جمله مهم‌ترین بیماری‌های استخوانی می‌توان به پوکی استخوان اشاره کرد که بیش از 25 درصد کهن‌سالان به آن مبتلا می‌شوند. با افزایش سن، بدن برای دریافت مواد معدنی خود مجبور می‌شود از عناصر انباشته شده در استخوان‌ها استفاده کند که این کار باعث شکننده شدن آنها می‌شود. شما با مصرف شیر اسب می‌توانید از به وجود آمدن این مشکل پیشگیری کنید.

کاهش فشار خون

از جمله عناصر اساسی که در این شیر پیدا می‌شود، پتاسیم است. این عنصر در بدن نقش‌های متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها گشاد کردن رگ‌های خونی می‌باشد. وقتی پلاک‌ها در میان شریان‌ها و رگ‌های بدن انباشته می‌شوند، جریان خون به خوبی ایجاد نمی‌شود و بدین ترتیب قلب مجبور می‌شود برای پمپاژ خون به خود فشار زیادی بیاورد. این فشار بالا می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند تصلب شراین، سکته مغری و حملات قلبی شود. پتاسیم به عنوان یک وازودیلاتور از تمام این خطرات جلوگیری می‌کند.

سم زدایی بدن

در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای بر روی تأثیرات این شیر صورت گرفته است. گروهی از دانشمندان ترکیه‌ای دریافته‌اند که مواد موجود در این نوشیدنی می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند. این موضوع می‌تواند به صورت مؤثری سم زدایی در بدن شما را افزایش بدهد چرا که وظیفه اصلی کبد در بدن تصفیه و از بین بردن آلودگی‌ها می‌باشد. این امر باعث بهبود سلامت کلی بدن و تقویت سیستم ایمنی نیز می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو