علائم پریود و بارداری، تفاوت آن ها

منبع: نی نی بان

67

1398/3/28

16:21


سندرم پیش از قاعدگی یا PMS یک گروه از علائم مرتبط با چرخه قاعدگی است. به طور معمول علائم PMS یک تا دو هفته قبل از شروع دوره شروع می‌شود و بعد از شروع دوره متوقف می‎شود.
علائم پریود می‌تواند بسیار به علائم بارداری شبیه باشد. در ادامه اما بهتر است تفاوت علائم پریود و بارداری را بخوانید تا این دو را از هم تفکیک کنید.

درد سینه
در پریود
در طول پی ام اس تورم پستان و رطوبت ممکن است در نیمه دوم چرخه قاعدگی رخ دهد. طیف حساسیت از خفیف تا شدید است و معمولا درست قبل از پریود شدت بیشتری پیدا می‌کند. زنانی که در سنین باروری قرار دارند این علائم را بیشتر احساس می‌کنند.بافت سینه به ویژه در ناحیه بیرونی ممکن است برآمده و متراکم شود. همچنین ممکن است احساس پری و سنگینی و درد در سینه داشته باشید. این درد در دوران قاعدگی و بعد از آن که سطح پروژسترون کاهش پیدا می‌کند، بهبود می‌یابد.
در بارداری
سینه‌های شما در اوایل دوران بارداری حساس به لمس است. در این شرایط هم ممکن است احساس پری و سنگینی کنید. این حساسیت و تورم یک تا دو هفته بعد از لقاح وجود دارد و بعد از آنکه سطح پروژسترون به دلیل بارداری بالا رفت، از بین می‌رود.

خونریزی
در پریود
در سندرم پیش از قاعدگی به طور کلی خونریزی و لکه بینی وجود ندارد. زمانی که پریود شدید جریان خون غلیظ خواهید داشت که بعد از یک هفته متوقف می‌شود.
در بارداری
برای برخی یکی از اولین نشانه های بارداری خونریزی رقیق واژینال یا لکه بینی است که به رنگ صورتی یا قهوه‌ای تیره است. این اتفاق معمولا 10 تا 14 روز بعد از لقاح می‌افتد و آنقدر شدید نیست که نیاز به پد بهداشتی باشد. لکه بینی به طور معمولا طی یک یا دو روز از بین می‌رود و به این ترتیب بسیار کوتاه‌تر از پریود است.

تغییرات خلق و خو
در پریود
در طول پریود ممکن است تحریک پذیر و گیج باشید. شما همچنین ممکن است احساس اضطراب و گریه داشته باشید. این علائم معمولا معمولا بعد از پریود از بین می‌رود.
برخی تمرینات و خواب زیاد می‌تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد. با این حال اگر شما احساس غم و اندوه و ناامیدی به مدت دو هفته یا بیشتر دارید ممکن است مبتلا به افسردگی باشد. در این صورت با پزشک مشورت کنید.
در بارداری
اگر باردار هستید می‌توانید تغییرات خلقی را تا زمان تولد نوزاد داشته باشید. در این دوران احساس عاطفی بیشتری دارید و حتی ممکن است عصبی و هیجان زده باشید و برای ورود عضو جدید خانواده استرس داشته باشید.
مانند PMS این علائم می‌تواند نشان دهنده افسردگی بارداری هم باشد. اگر در مورد نشانه‌ها نگران هستید و فکر می‌کنید دچار افسردگی شده اید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. افسردگی دوران بارداری شایع است و باید درمان شود.

احساس خستگی
در پریود: خستگی همانند مشکل در خواب در طول سندرم پیش از قاعدگی بسیار رایج است. این علائم زمانی که قاعدگی اتفاق می‌افتد از بین می‌رود. انجام برخی ورزش‌ها می‌تواند به بهبود خواب شما کمک کند و خستگی شما را بکاهد.
در بارداری
زمانی که شما باردار هستید سطح هورمون پروژسترون بدن افزایش می‌یابد و شما احساس خستگی می‌کنید. خستگی می‌تواند در طول سه ماهه اول بارداری بیشتر باشد اما به طور کلی ممکن است در کل دوران بارداری با شما همراه باشد. برای کمک به برطرف شدن این حس بهتر است تغذیه مناسب و خواب کافی داشته باشید.

میل شدید به غذا
در پریود
هنگامی که شما در مرحله سندرم پیش از قاعدگی هستید عادات غذایی‌تان تغییر می‌کند. شما ممکن است میل به شکلات، کربوهیدرات، قند، شیرینی یا غذاهای شور داشته باشید. این میل در زمان بارداری اتفاق نمی افتد.
در بارداری
شما ممکن است میل شدید به برخی غذاهای خاص داشته باشید یا به طور کامل از برخی غذاها دوری کنید. حتی ممکن است نسبت به برخی بوها و مزه ها بی میل باشید. این اثرات ممکن است در طول بارداری همراه شما باشد.
همچنین در بارداری ممکن است دچار سندرم پیکا شوید که در آن میل به چیزهایی پیدا کنید که هیچ ارزش غذایی ندارند مانند یخ، خاک یا قطعات فلزی. در چنین مواردی حتما با پزشک مشورت کنید.

حالت تهوع
در پریود
اگر شما پریودتان عقب افتاده نباید انتظار تهوع و استفراغ داشته باشید اما بهتر است بدانید برخی ناراحتی‌های گوارشی مانند تهوع می‌تواند علامت سندرم پیش از قاعدگی باشد.
در بارداری
تهوع صبحگای یکی از نشانه‌های کلاسیک بارداری است. تهوع بارداری اغلب یک ماه بعد از شروع بارداری اتفاق می‌افتد. تهوع می‌تواند همراه با استفراغ باشد یا نباشد. علیرغم نام تهوع صبحگاهی، این حس در کل روز میتواند وجود داشته باشید با این حال همه خانم‌ها تهوع صبحگاهی را تجربه نمی‌کنند.

دل درد
در پریود
در دوران قبل از قاعدگی احتمالا دیسمنوره را تجربه می‌کنید که نوعی گرفتگی عضلانی است که 24 تا 48 ساعت قبل از شروع دوره اتفاق می‌افتد. درد در طول دوره کاهش می‌یابد و در نهایت بعد از قطع خونریزی پایان می‌یابد. گرفتگی و دل درد اغلب بعد از اولین بارداری کاهش می‌یابد اما برخی خانمها تا شروع یائسگی این درد را دارند.
در بارداری
در اوایل بارداری ممکن است دل درد خفیفی داشته باشید. این دل دردها احتمالا دردهایی شبیه زمان پریود است اما در بخش پایینی شکم و کمر اتفاق می‌افتد.
اگر سابقه سقط جنین دارید این علامت را نادیده نگیرید و با پزشک مشورت کنید. اگر میدانید که باردار هستید و این درد همراه با خونریزی یا ترشحات آبکی است بهتر است هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو