تمیزکاری در یک فضای سرد

تمیزکاری در یک فضای سرداز آنجا که یخچال و فریزر از جمله مهمترین لوازم برقی آشپزخانه به حساب می آیند، تمیز نگه داشتن محیط داخل آنها نه تنها به لحاظ حفظ بهداشت غذایی خانواده از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بلکه طول عمر کارکرد دستگاه را افزایش می دهد.

البته انجام این کار نیز مانند هرکار دیگری نیازمند رعایت اصول و نکاتی است که به آنها در زیر پرداخته می شود:
- پیش از آغاز مرحله تمیزکاری یخچال و فریزر، ابتدا دوشاخه آن را از برق بیرون بکشید. هرگز به هنگام روشن بودن دستگاه در آن را برای تمیز کردن و یا هر منظور دیگری به مدت طولانی باز نگه ندارید. این کار سبب می شود موتور برای حفظ دمای تنظیم شده برای داخل، به طور مرتب کار کرده و در نتیجه صدمه ببیند.
- به محض ریختن مواد غذایی در داخل این انبارهای خنک، آن را با دستمالی تمیز و نم دار پاک کرده و سپس خشک کنید. به این ترتیب یخچال و فریزر شما همواره تمیز بوده و برای پاک کردن لکه های قدیمی و خشک شده مجبور نخواهید بود زمان و انرژی بیشتری صرف کنید. در ضمن وجود مواد غذایی بر روی سطوح داخلی، بستر مناسبی جهت رشد باکتری ها و قارچ ها بوده و همچنین ممکن است بوی ناخوشایندی را نیز ایجاد کند.
- هیچ گاه ظروف حاوی مواد غذایی را به صورت خیس در یخچال قرار ندهید. آب موجود در زیر ظروف به خصوص در یخچال های با طبقات شیشه ای بین ظرف و طبقه باقی مانده و نه تنها پس از خشک شدن لکه ای از رسوبات موجود در آب ایجاد می کند بلکه با توجه به میزان آن می تواند در رشد باکتری تاثیرگذار باشد. لذا هر ظرف خیسی را پیش از قراردادن در یخچال با پارچه ای تمیز خشک کنید.
• رفع بوی نامطبوع
- برای رفع بوی بد حاصل از مواد غذایی مانده و یا احیاناً فاسد شده در یخچال و یا حتی فریزر، محلولی شامل یک قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک لیتر آب گرم درست کرده، سپس با آغشته کردن پنبه و یا پارچه ای نخی به این محلول، آن را به کلیه سطوح غیرفلزی داخل یخچال و یا فریزر بمالید. این کار را پس از تمیز کردن داخل آن انجام دهید.
- قدیمی ها برای رفع این بوی نامطبوع، به خصوص هنگامی که قصد کاربرد مجدد از یخچال و یا فریزر اضافی شان که مدتی در گوشه ای از انباری بدون استفاده مانده بوده را داشتند از قطعات ذغال استفاده می کردند. به این ترتیب که ظرفی را از ذغال پر کرده و برای ساعاتی در یخچال و یا فریزر قرار می دادند. ذغال بوی بد موجود را جذب می کند. این روش هنوز نیز رایج و مثمرثمر است.
- برای رفع بوی بد حاصل از مواد غذایی در یخچال و یا فریزر، دو راه دیگر نیز وجود دارد: یکی آنکه از بوگیرهای کارخانه ای مخصوص استفاده کرده و با قرار دادن آنها در داخل دستگاه مورد نظر بوی ناخوشایند موجود را از بین ببرید. دوم آنکه پنبه ای را نم دار کرده و به وانیل آغشته کنید. سپس آن را در گوشه ای از یخچال یا فریزر قرار دهید. وانیل هم زمان با اینکه بوی خوشی را در فضای داخل یخچال پراکنده می کند، بوی نامطبوع موجود را از بین می برد.
●برفک زدایی
اگر یخچال و فریزر شما دارای سیستم بدون برفک و یا No Frost باشد هیچ گاه سطوح جایخی در یخچال و طبقات و دیوار فریزر با یخ و یا برفک پوشیده نمی شود لذا برای تمیزکاری معمول آن تنها به دستمال و مواد شوینده نیاز است. در صورتی که فریزر شما دارای دگمه Defrost (برفک آب کن) باشد نیز کار راحت بوده و کافی است پس از خاموش کردن یخچال، دگمه را فشار داده و پس از گذشت مدت زمان لازم، یخ ها و برفک های آب شده را تمیز کرده و سطوح داخلی را خشک کنید ولی در شرایطی که فریزر و یا یخچال جایخی دار شما فاقد هر دو سیستم فوق است به منظور انجام سریع این مراحل دو راه اصلی وجود دارد: الف- کاسه ای پر از آب جوش کرده و در داخل جایخی و یا طبقات میانی و پایینی فریزر قرار دهید. حرارت ناشی از بخارات آب جوش سرعت ذوب یخ ها و برفک ها را افزایش می دهد. توضیح: کاسه داغ را به طور مستقیم بر روی طبقه قرار ندهید بلکه در زیر آن پارچه ای گذاشته تا حرارت به طور مستقیم منتقل نشود و راهکار دوم استفاده از سشوار گرم است. اگر برای برفک زدایی از زمان کمی برخوردارید می توانید سشوار را در گرم ترین درجه خود روشن کرده و در مقابل یخ ها و برفک ها بگیرید.
- هرگز برای کندن یخ ها و برفک ها از اجسام نوک تیز شامل چاقو و به طور کلی ابزارهای فلزی مانند آن استفاده نکنید.
- پس از برفک زدایی و اتمام کار تمیزکاری، پنبه ای را به گلیسیرین آغشته کرده و کلیه سطوح داخلی را چرب کنید. به این ترتیب، دفعه بعد یخ ها به راحتی از روی سطوح کنده می شوند البته به جای گلیسیرین از روغن مایع نیز می توانید استفاده کنید.
ویرایش و تلخیص:آکاایران