عفونت لثه و دندان چگونه می‌تواند باعث سکته و سرطان شود

39

1398/11/13

11:32


نتایج مطالعات نشان داده است که سلامت دهان و دندان با حافظه و عملکرد شناختی مغز انسان ارتباط مستقیم دارد.

عفونت لثه و دندان چگونه می‌تواند باعث سکته و سرطان شود

به گزارش بهداشت نیوز دکتر بهزاد هوشمند استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  گفت: بیماری‌های لثه و دندان احتمال ابتلا به بروز سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: مطالعات نشان داده است که عفونت‌های لثه ۳ فاکتور مهم در بدن را بالا می‌برد و در واقع ریز فاکتور‌های مشترک که بین بیماری‌های قلبی و عروقی وجود دارد باعث تشدید این بیماری می‌شود و همچنین افرادی که به عفونت لثه مبتلا هستند بیش از ۲ برابر احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.


هوشمند افزود: ضخیم شدن دیواره عروق باعث می‌شود خون به مغز و قلب نرسد که این خود یک عامل خطرناک است و باکتری‌ها و میکروب‌هایی که در عفونت دندان و لثه رشد می‌کنند تمایل دارند که وارد پلاک‌های داخل رگ شوند همچنین این پلاک‌های میکرواورگانیسم می‌تواند فرد را به سرطان‌های سیستم گوارشی مبتلا کند.

این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در دنیا ثابت شده است که بیماری لثه به دلیل حجم زیاد میکرواورگانیسم سیستم ایمنی را دچار اختلال می‌کند که این خود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
عفونت لثه و سلامت دهان و دندان

هوشمند گفت:عفونت لثه علاوه بر اینکه ظاهرافراد را نامطلوب می‌کند بوی بد دهان را ایجاد می‌کند و می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد؛ همچنین این عارضه باعث مرگ زود رس نیز می‌شود.


او ادامه داد: اگر فردی عفونت لثه داشته باشد و سیگار هم مصرف کند احتمال خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و عروق مغزی در آن فردافزایش پیدامی کند؛ همچنین عفونت لثه در بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون  اثر می‌گذارد پس باید به بهداشت دهان و دندان اهمیت داد و سلامت آن را جدی گرفت.


هوشمند با اشاره به اثرات مخرب این بیماری اظهار کرد: عفونت لثه به راحتی قابل پیشگیری است و خوشبختانه افراد می‌توانند با روش صحیح مسواک زدن در زمان مناسب نقش بسیار موثری در ارتقا سلامت دهان و دندان خود داشته باشند.
این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر افرا می‌خواهند به پوسیدگی و عفونت لثه دچار نشوند باید به زمان مسواک زدن خود توجه کنند بهترین زمان مسواک زدن ۲۰ دقیقه بعد از صرف غذا است؛ و اگر این زمان به ۳ تا ۴ ساعت بعد از صرف غذا برسد باعث پوسیدگی و عفونت لثه می‌شود و مسواک زدن بعد از آن هیچ تاثیری نخواهد داشت.

او در پایان گرفت: افراد زمانی که به التهاب لثه دچار شده اند در مراحل اول می‌توانند جلوی عفونت را  با مسواک زدن گرفته و آن را کنترل کنند.


منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو