کپسول فارژزیک و اطلاع از کاربردها و عوارض جانبی مصرف این دارو

کپسول فارژزیک و اطلاع از کاربردها و عوارض جانبی مصرف این دارو


منبع: آرگا

671

1398/11/13

16:07


کپسول فارژزیک یک مسکن است که از استامینوفن، ایبوپروفن و کافئین تشکیل شده است و برای تسکین و برطرف شدن درد مثل درد دندان، سردرد شدید و درد های استخوانی مصرف می شود. مصرف این دارو هر هشت ساعت یکبار تعیین شده که ممکن است بنا به نظر پزشک بیشتر شود.

هر فرد به طور حتم تجربه ای از درد در زندگی خود داشته است، احساسی ناخوشایند که می خواهیم هر چه زودتر بهتر شده و به پایان برسد در برخی موارد با شدید شدن درد مثل درد دندان یا دردهای استخوانی ناچار به مصرف داروهای مسکن هستیم. داروهای مسکن در ایران مصرف بالایی دارند که خالی از ایراد نیست و عوارض خود را دارد، داروی فارژزیک یک مسکن است که در این مقاله قصد داریم با خصوصیات و عوارض آن بیشتر آشنا شویم.

بررسی کپسول فارژزیک

همانطور که گفتیم  این کپسول (Fargesic) یک مسکن است و از ترکیب استامینوفن، کافئین و ایبوپروفن به وجود آمده است. ایبوپروفن یکی از معروفترین داروهای مسکن در جهان است که از خانواده داروهای ضد التهاب استروئیدی بشمار می رود. این دارو به دلیل دارا بودن مسکن های قوی برای برطرف کردن و بهبود انواع درد از جمله سردرد، دردهای قاعدگی، دندان درد و دردهای رماتیسمی مصرف می شود. وجود کافئین در این دارو برای انقباض عروق و بالا رفتن اثر دارو است همچنین تاثیر ضد درد این دارو بخاطر استامینوفن و ایبوپروفن موجود در آن است. مصرف این دارو باید با مشورت پزشک انجام شود و مصرف بیش از اندازه آن در زمان طولانی احتمال خطر مشکلات کلیوی و کبدی را به همراه دارد.

مصرف داروی فارژزیک

نام های تجاری فارژزیک

این کپسول که خاصیت ضد درد و ضد التهابی دارد با نام های تجاری مختلفی تولید می شود که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

توافن، ریلفن، تایلوکیم، آسیفن، رهافن، تیدی فن، مگافن، دلتافن، دروفن، تری نوپین، آمفین پلاس، آریافن، راکسال، ایکافن، ریفن، کدیمکس، لومینوفن، کات پین، سافت ژل زلوفن کامپاد، دروفن، فارماپین، گلادیفن، نیوفن، پیکفن، ریلیفن، دیپیفن.

بررسی کپسول فارژزیک

عوارض مصرف فارژزیک

مسلما مصرف داروها در برخی افراد با عوارض خواص خود همراه است. کپسول فارژزیک هم ممکن است عوارضی همچون بثورات پوستی، اختلالات خونی، تهوع، درماتیت آلرژیک، پانکراتیت حاد، اسهال و در برخی موارد خونریزی داشته باشد.

تداخل دارویی

مصرف این دارو به همراه برخی از داروها اختلال ایجاد کرده و نتیجه ی خوبی ندارد. از جمله مواردی که با فارژزیک تداخل دارویی دارند عبارتند از:

سیکلوسپورین، ونکومایسین، مهار کننده های آنزیم آنژیوتانسین، لیتیم، اریترومایسین، سیس پلاتین، کاپرومایسین، آمینوگلیکوزیدها، کورتیکواستروئیدها، فوروزماید، والفارین، آنتی بیوتیکها، متوترکسات، تریامترن، کاربامارپین، آسپرین و والپروئیک اسید، ایزونیازید،باربیتورات ها مثا فنوباربیتول، ریفامپین، کلستیرامین.

کپسول دارویی فارژزیک

روش و اندازه مصرف دارو

مقدار مصرف کپسول فارژزیک را پزشک مشخص می کند، که معمولا مقدار مصرف آن هر هشت ساعت یکبار است و در صورت تشخیص پزشک ممکن است بیشتر شود.

عملکرد کپسول فارژزیک

موارد قابل توجه در مصرف فارژزیک

  1. کپسول فارژزیک حتما طبق دستور پزشک مصرف شود.
  2. برای جلوگیری از تداخل دارویی کاهش یا افزایش تاثیر دارو، لیستی از داروهای مصرفی خود را (گیاهی یا شیمیایی) به پزشک بدهید تا با توجه به آن دارو تجویز کند.
  3. در مصرف دارو زیاده روی نکنید استفاده طولانی مدت از فارژزیک احتمال خطر نکروز کبدی را به همراه دارد.
  4. در زمان بارداری حتما به پزشک خود اطلاع دهید و از مصرف خود سرانه آن بپرهیزید.
  5. اگر بعد از استفاده از این دارو احساس گرفتگی شدید معده و تنگی نفس یا درد شدید داشتید سریعا پزشک معالج خود را در جریان بگذارید. بعلاوه در زمان روئیت التهابات پوستی و کهیر در زمان مصرف دارو به پزشک اطلاع دهید.
  6. در دوران شیر دهی مصرف کپسول باید با مشورت پزشک انجام شود.
  7. اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید بلافاصله بعد از به یاد آوردن آن را مصرف کنید. ولی اگر زمان مصرف مجدد رسیده بود نیاز نیست مصرف کپسول را دو برابر کنید.
  8. استفاده از این دارو خواب آور است و مصرف آن در زمان رانندگی توصیه نمی شود.
  9. مصرف دارو همراه با غذا مناسب تر است تا ایجاد تحریکات گوارشی نکند.
  10. اگر نسبت به غذا یا دارویی حساسیت دارید حتما قبل از مصرف کپسول به پزشک خود اطلاع دهید.
  11. در صورت به وجود آمدن اختلالات بینایی بعد از مصرف این دارو به پزشک اطلاع دهید.
  12. اگر سابقه حساسیت و آلرژیک شدید مثل آنافیلاکسی یا آنزیوادم دارید در مصرف این دارو احتیاط کنید.
  13. اگر به بیماری هایی مثل الکلیسم فعال، هپاتیت ویروسی و بیماری کبدی مبتلا هستید مصرف کپسول را با تجویز پزشک انجام دهید.
  14. مصرف بیش از حد و طولانی مدت این دارو احتمال آسیب کبدی و یا کلیوی را افزایش می دهد.

ویژگی دارویی فارژزیک

نتیجه گیری

امروزه استفاده از مسکن ها به خاطر تاثیر سریعی که در رفع درد دارند در بین مردم رواج زیادی پیدا کرده اند و انواع مختلفی و تنوع زیادی دارند و هر روزه تعدادشان بیشتر می شود. استامینوفن و ایبوپروفن از معروفترین داروهای مسکن هستند که همه با آن آشنایی دارند. درست است که با مصرف مسکن ها درد کاهش یافته و حس خوشایندی به همراه دارد اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد و بهتر است در زمان داشتن درد به پزشک مراجعه شود تا با توجه به میزان درد داروی مناسب را برای بیمار تجویز کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو