آموزش تعویض گلدان برای گیاهان مختلف بدون آسیب رسیدن به گیاه

آموزش تعویض گلدان برای گیاهان مختلف بدون آسیب رسیدن به گیاه


منبع: آرگا

248

1398/11/14

02:44


همانطور که می دانید تمامی گیاهان پس از گذشت مدتی رشد خواهند کردو نیاز به فضای بیشتری برای رشد دارند و به همین خاطر بایستی اقدام به تعویض گلدان گیاه بکنید و در این مقاله سعی داریم تا شما را با نحوه تعویض آن آشنا کنیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که فرا رسیدن زمان تعویض گلدان گیاه با نشانه هایی همراه خواهد بود و اغلب گیاهان پس از گذشت مدتی نیاز دارند تا خانه شان عوض شود زیرا دیگر نمی توانند مواد غذایی مورد نظر خود را تامین کنند و در روند رشدشان اختلال ایجاد خواهد شد.

آشنایی با نحوه تعویض گلدان

توجه داشته باشید که گلدان در واقع خانه گیاه محسوب می شود و به همین خاطر اهمیت فراوانی در رشد و طراوت آن خواهد داشت. داشتن شرایط مساعد،خاک خوب،فضای رشد و کود مناسب از دسته لازمه های پرورش یک گیاه محسوب می شوند. همانطور که می دانید گیاهان پس از مدتی رشد خواهند کرد و از ظرف یا گلدانی که در آن قرار گرفته اند بزرگ تر خواهند شد و به همین منظور بایستی هر چند وقت یک مرتبه اقدام به تعویض گلدان گیاه خود بکنید. اگرچه هنگامی که گیاهی را خریداری می کنید تولید کننده آن را در گلدانی متناسب با اندازه گیاه قرار خواهد داد ولی پس از گذشت ۱ الی ۲ سال ریشه گیاه به ته گلدان خواهد رسید و در این مواقع رشد گیاه متوقف خواهد شد و تعویض کردن گلدان ضروری خواهد شد. توصیه می شود که برای پرورش گیاه و تعویض گلدان آن یک گلدان متناسب با گیاه خود تهیه نمایید و همچنین اطمینان حاصل کنید که گیاه به راحتی در فضای جدید جای خواهد گرفت.

آشنایی با مراحل تعویض گلدان

چه زمانی بایستی گلدان گیاه تعویض گردد؟

توجه داشته باشید هنگامی که گیاه بزرگ تر از گلدانش به نظر برسد و ارتفاعش مناسب با گلدان نباشد بایستی گلدان را تعویض نمایید.

زمانی باید گلدان را تعویض نمایید که آب بر روی گیاه باقی می ماند و به داخل جذب نمی شود.

زمانی گلدان را تعویض کنید که ریشه ها در حال بیرون زدن از منفذ زهکشی هستند.

اگر چندین سال است که گلدان گیاه را عوض نکرده اید توصیه می شود که هر چه زودتر اقدام به این کار بکنید.

توجه داشته باشید زمانی که خاک خشک شده و حالت تجزیه ای به خود گرفته بایستی گلدان آن را تعویض نمایید.

بهتر است بدانید که گاهی اوقات می توانید برای جا باز کردن و گل دادن بیشتر گیاه گلدان آن را عوض کنید.

زمان مناسب برای تعویض گلدان

مراحل تعویض کردن گلدان گیاه:

تعویض گلدان گیاه دارای مراحل مختلفی است که سعی داریم تا در ادامه به بیان آن بپردازیم:

انتخاب گلدان مناسب برای گیاه:

توصیه می شود که گلدان جدید را طوری انتخاب نمایید که از گلدان قبلی بزرگ تر باشد. حالا یک توری در کف گلدان به طوری که سوراخ ته آن را بپوشاند قرار دهید؛انجام این کار باعث ثابت نگه داشتن خاک درون گلدان خواهد شد و اجاره نمی دهد که خاک به سادگی و با هر بار آب دادن گیاه از ته گلدان خارج گردد. اکنون مقداری مخلوط خاک اضافه نمایید. توجه داشته باشید که جنس گلدانی که انتخاب می کنید در ماندگاری گیاه تاثیر فراوانی خواهد داشت به همین خاطر در خرید آن دقت داشته باشید.

انتخاب گلدان مناسب برای تعویض

اضافه کردن خاک مناسب به داخل گلدان:

توجه داشته باشید که بایستی پیش از تعویض گلدان مقداری خاک را به قسمت انتهای گلدان جدید اضافه نمایید تا گیاه از کف گلدان کمی فاصله داشته باشد و ریشه ها به طور مستقیم با ته گلدان در تماس نباشند.

اضافه کردن خاک به داخل گلدان جدید

شل کردن ریشه های گیاه برای انتقال به گلدان جدید:

حالا بایستی گیاه خود را به آرامی از گلدان قبلی در بیاورید و سپس با تامل فراوان خاک اطراف ریشه را جدا نمایید تا ریشه ها آزاد شوند. همچنین شما می توانید برای انجام این کار کمی گلدان را کج کنید تا گیاه راحت تر از گلدان خارج گردد و با دست دیگرتان ساقه گیاه را بگیرید تا در صورت خارج شدن از گلدان به زمین نخورد.

انتقال به گلدان جدید:

اکنون لازم است تا گیاه را به آرامی در داخل گلدان جدید قرار دهید و سعی کنید تا گیاه را صاف نگه دارید تا در وسط گلدان باشد و زیبایی آن گرفته نشود. توصیه می شود که اگر گیاه دچار مشکل و یا طرح خاصی است پیش از کاشت تصمیم بگیرید که آن را در چه حالتی داخل گلدان بچینید تا پس از طی کردن روند کاشت پشیمان نشوید.

تعویض گلدان گیاه برای رشد بهتر گیاه

اضافه کردن خاک به گلدان:

اکنون زمان تعویض خاک گلدان است و بایستی به اندازه ای که ریشه های گیاه قابل دید نباشند داخل گلدان خاک بریزید و سپس سطح خاک را به آرامی فشار دهید البته توجه داشته باشید که فشار دادن زیاد خاک باعث خارج نشدن آب خواهد شد و به همین خاطر بایستی خاک را خیلی فشرده نکنید.

کود دادن به گیاه:

توجه داشته باشید که برای بهتر شدن رشد گیاه بایستی بدان غذای مخصوص را بدهید. به همین خاطر کود مورد نظر را برداشته و به آرامی بر روی سطح خاک گلدان و در اطراف گیاه بریزید. بهتر است بدانید که برای اطلاع از کود مناسب گیاه می توانید از افراد با تجربه کمک بگیرید.

کوددادن به گیاه برای رشد بهتر

مرحله آخر عوض کردن گلدان:

توجه داشته باشید که اگر گیاهتان دارای ساقه های باریکی بود و یا به هر علتی نیاز به تکیه گاه داشت بایستی آن را با ملایمت و به کمک یک تکه نخ به تکه ای چوب درون خاک ثابت کنید و آن را محکم ببندید تا گیاه در همان حالت اول خود باقی بماند. البته در اغلب گل فروشی ها یک استند مخصوص برای ثابت نگه داشتن گیاه وجود دارد که شما می توانید برای زیبایی بیشتر به جای استفاده از چوب از میله ها استفاده نمایید.

تعویض گلدان گیاه برای متوقف نشدن روند رشد

پیشنهاد هایی برای عوض کردن خاک گلدان و گیاه:

بهتر است بدانید که می توانید در فصل تابستان گلدان گیاهان آپارتمانی خود را عوض کنید و سپس آن ها را در فضای باز قرار دهید.

همچنین شما می توانید با افزودن غذای مخصوص گیاه به رشد بهتر آن ها کمک کنید و چرخه رشد گیاه را سرعت ببخشید.

توصیه می شود که گیاه را در محیطی قرار دهید که محل رفت و آمد افراد نباشد.

بهتر است بدانید که اغلب گیاهان آپارتمانی به نور مستقیم خورشید نیازی ندارند و نور کافی و غیر مستقیم برای رشد آن ها کافی خواهد بود. مثلا می توانید گیاه خود را در نزدیک پنجره ای پرنور قرار دهید که آفتاب مستقیم به آن نمی تابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو