تغذیه ماه سوم بارداری و همه بایدها و نبایدهای غذایی در این ماه

تغذیه ماه سوم بارداری و همه بایدها و نبایدهای غذایی در این ماه


منبع: آرگا

110

1398/11/14

13:43


از موارد مهم و حیاتی در دوران بارداری تغذیه مناسب مادر در جهت رشد جنین و سلامت بدن است. مواد مغذی مورد نیاز بدن در ماه سوم بارداری شامل مواردی چون کربوهیدرات ها، آهن و فولات، میوه های تازه، پروتئین و لبنیات پاستوریزه است. که باید به در رژیم غذایی مادر گنجانده شود.

یکی از موارد مهم در رشد جنین و دوران بارداری داشتن تغذیه مناسب است. تغذیه درست باعث رشد بهتر جنین و سلامت مادر خواهد شد. با شروع سومین ماه بارداری روند رشد نوزاد سریع تر شده و حالت تهوع و ناراحتی های مادر به بالاترین حد خود می رسد. در این مقاله با تغذیه در این ماه و باید ها و نباید های آن آشنا می شویم.

تغذیه در ماه سوم بارداری

با شروع ماه سوم بارداری خواب آلودگی، تهوع و گرسنگی در مادران افزایش پیدا می کند. بعد از گذشت ماه سوم تقریبا در بیشتر مادران تهوع کاملا برطرف می شود. در ماه سوم بارداری مادر باردار دچار گرفتگی عضلات و درد سینه می شود و از این ماه بر وزن بدن اضافه خواهد شد. در ادامه با معرفی موارد و مواد غذایی مفید در این دوران همراه ما باشید.

تغذیه مادران باردار در ماه سوم بارداری

مواد مغذی سرشار از ویتامین B6

همانطور که اشاره کردیم در سومین ماه بارداری استفراغ و حالت تهوع به بیشترین حد خود می رسد و این موضوع باعث بی آبی و خستگی در بدن مادر خواهد شد. برای کاهش حالت تهوع و پیشگیری از آن مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B6 به مادران باردار پیشنهاد می شود. از جمله مصرف انواع مرکبات، تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز و سیب زمینی که حاوی ویتامین B6 هستند برای مادر باردار در ماه سوم بارداری توصیه می شود.

تغذیه ماه سوم حاملگی

میوه های مورد نیاز بدن در ماه سوم بارداری

در زمان بارداری مادران باردار برای رشد بهتر جنین و سلامت خود باید از میوه های تازه تغذیه نمایند. استفاده از میوه های کنسرو شده و کمپوت ها به دلیل داشتن مواد نگهدارنده باعث اسیدی شدن معده مادر خواهد شد. استفاده از میوه های سردخانه ای و انبار شده نیز پیشنهاد نمی شود چون میوه ها بعضی از ویتامین ها و مقداری از آب خود را در این شرایط از دست خواهند داد. پس در دوران بارداری حتما میوه های تازه و متنوع را مصرف نمایید. میوه ها به دلیل داشتن فیبر، آب، آنتی اکسیدان ها و قند طبیعی یک رژیم سالم و مغذی در دوران بارداری به ویژه ماه سوم هستند. مصرف میوه هایی مثل موز در ماه سوم پیشنهاد می شود. یکی از مسائل تغذیه ای مهم در بارداری مصرف میوه است.

مصرف کربوهیدرات ها در ماه سوم

کربوهیدرات ها یکی از عوامل افزایش وزن و بر هم خوردن تناسب اندام هستند. ولی در دوران بارداری به یکی از موارد مهم و ضروری در جهت رشد جنین تبدیل می شوند. در ماه سوم بارداری استفاده و تغذیه از کربوهیدرات هایی مثل نان، برنج و سیب زمینی باعث بیشتر شدن انرژی جنین خواهد شد. البته توجه داشته باشید که استفاده از مواد قندی مثل شکلات و شیرینی ممکن است باعث افزایش وزن شما بعد از زایمان گردد.

تغذیه مناسب در ماه سوم حاملگی

مصرف گوشت و پروتئین در ماه سوم از بارداری

مصرف گوشت در ماه سوم بارداری باید نسبت به قبل از بارداری افزایش پیدا کند. در استفاده از گوشت ها به پخته شدن کامل و بهداشتی بودن آنها توجه نمایید. مصرف گوشت گوسفند، مرغ و ماهی باعث رسیدن مواد معدنی و پروتئین به بدن و جنین خواهد شد و برای سلامت مادران باردار و فرزندشان لازم و ضروری است.

تغذیه مناسب در ماه سوم از حاملگی

آهن و فولات مورد نیاز در ماه سوم بارداری

مصرف همزمان آهن و فولات یکی از موارد مهم در جهت سلامت جنین به ویژه در ماه سوم بارداری است. کمبود این دو ماده در بدن باعث ایجاد عقب ماندگی های ذهنی و جسمی در جنین خواهد شد. مادران باردار باید در دوران بارداری به ویژه ماه سوم از وجود این دو عنصر در مواد غذایی مصرفی خود اطمینان داشته باشند. برای تامین آهن و فولات مورد نیاز بدن مصرف مواد غذایی مثل چغندر، سبوس، ماهی، بلغور جو دو سر، لوبیا، پرتغال، گوشت، کلم برکلی، سیب زمینی، سبزیجات حاوی فولات و تخم مرغ در ماه سوم بارداری لازم و ضروری است.

مصرف لبنیات در ماه سوم از بارداری

استفاده از شیر در هر دوره ای برای بدن لازم و ضروری است. نیاز بدن به شیر در دوران بارداری افزایش یافته و بیشتر می شود. مصرف شیر و لبنیات پاستوریزه به دلیل داشتن کلسیم بالا در دوران بارداری باعث سلامت مادر و جنین و رشد بهتر جنین خواهد شد. در ماه سوم بارداری جنین به کلسیم بیشتری برای رشد احتیاج داشته و خوردن شیر و لبنیات پاستوریزه باعث تامین کلسیم و مواد معدنی مورد نیاز در این دوران خواهد شد. تغذیه از لبنیاتی مثل کشک، روغن حیوانی، پنیر و سایر لبنیات در دوران بارداری بسیار مفید و پر فایده است.

تغذیه در ماه سوم بارداری

مواد غذایی ممنوعه در ماه سوم بارداری

در ماه سوم بارداری از مصرف مواد غذایی زیر دوری نمایید:
  • غذاهای دریایی: در دوران بارداری تا زمانیکه کودکتان به دنیا بیایید از مصرف غذاهای دریایی پرهیز نمایید. وجود ماده ای به نام متیل مرکری در اغلب غذاهای دریایی برای جنین بسیار پر خطر است. این ماده باعث ایجاد اختلال در عملکرد مغز می شود فقط مصرف به اندازه ماهی های آب شیرین در این دوران مجاز است.
  • هله هوله: استفاده از فست فوت ها مثل انواع برگر، پیتزا، مرغ تندوری و دیگر هله هوله ها به دلیل مواردی چون بهداشت در دوران بارداری توصیه نمی شود. همچنین این مواد غذایی ممکن است باعث بیماری های میکروارگانیسم شوند.
  • مواد غذایی کنسرو شده: مواد غذایی کنسروی به دلیل داشتن مواد نگهدارنده و مصنوعی در تغذیه مادر باردار به ویژه در سه ماهگی نباید قرار داده شود.
  • لبنیات غیر پاستوریزه: استفاده از لبنیات غیر پاستوریزه و سنتی در ماه سوم بارداری توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث ابتلا مادر به بیماری تب مالت شود.

مواد غذایی مناسب در ماه سوم بارداری

نکته پایانی:

مادران باردار باید در دوران بارداری به ویژه ماه سوم از مصرف غذاهای آماده و غیر بهداشتی و همچنین مواد غذایی فرآیند شده پرهیز نمایند و در عوض مصرف مواد طبیعی و مواد مغذی تازه و متنوع را در برنامه غذایی خود بگنجانند تا بتوانند سلامت بدن خود و جنین را تامین کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو