احمد امیرآبادی‌ فراهانی عضو هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه (۸ بهمن) طرح «ممنوعیت تولید، نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای» را اعلا وصول کرد.

متن کامل این طرح به شرح زیر است:

رئیس مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح ذیل که به امضای ۱۶ تن از نمایندگان رسیده است جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌گردد.

مقدمه (دلایل توجیهی):

یکی از نگرانی‌های بزرگ همه انسان‌ها در عصر حاضر، تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و نیز انجام آزمایشات مربوط به آن است که زیان و ضرر ناشی از کاربرد بیش از هر چیز متوجه شهروندان بی‌گناه و افراد عادی است، کاربرد اینگونه سلاح‌ها علاوه بر تأثیر فوری، زیان‌های بلندمدت و جبران‌ناپذیری به محیط زیست بشر وارد کرده که اثر سوء آن برای سالیان دراز ماندگار خواهد بود. براین اساس و با توجه به اینکه:

۱- در متون فقه اسلامی، قتل و کشتار غیر نظامیان دشمن مادامی که در خدمت نظامیان نباشند، نهی شده و سیره مسلمین همواره بر این امر بوده است.

۲- فقهای بزرگ اسلامی نیز در جنگ‌ها از قتل افراد بی‌گناه نهی کرده و در این رابطه مجوزی نداده‌اند.

۳- رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر حرمت تولید، نگهداری و ساخت سلاح هسته‌ای فتوا داده‌ و آن را حرام دانسته‌اند.

۴- در دکترین دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ساخت و انباشت و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای تعریف نشده است.

این ماده واحده برای طرح و تصویب مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌شود.

عنوان طرح:

ممنوعیت تولید و نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای و مبارزه با آن در عرصه بین‌المللی

موضوع طرح:

ماده واحده: ساخت، تولید، نگهداری و استفاده از انواع سلاح هسته‌ای و آزمایش آنها و نیز تولید اورانیوم با خلوص بیش از ۲۰ درصد پلوتونیم توسط دولت جمهوری اسلامی ایران ممنوع بوده و متخلفین علاوه بر انفصال از خدمات دولتی برای ۵ سال، به حبس تعزیری درجه ۴ نیز محکوم خواهند شد.

تبصره ۱- سازمان انرژی اتمی موظف است بر تأسیسات هسته‌ای داخلی نظارت مستمر کرده و چنانچه سطح غنی‌سازی در هر یک از واحدها از بیست درصد فراتر رود، مراتب را برای طرح در شورای عالی امنیت ملی و اخذ تدابیر لازم به رئیس‌جمهور اعلام کند، تصمیم این شورا برای همه دستگاه‌های دولتی و ارگان‌ها لازم‌الاتباع بوده و متخلفین حسب مقررات این ماده مجازات خواهند شد.

تبصره ۲- وزارت امور خارجه موظف است به طور مستمر با هرگونه تولید، نگهداری و انباشت سلاح‌های هسته‌ای و آزمایش آنها توسط دولت‌های دیگر مخالفت کرده و تلاش کند کشورهایی که عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و پروتکل الحاقی نیستند را به عضویت در آنها تشویق کرده و گزارش سالیانه آن را برای طرح در شورای عالی امنیت ملی به رئیس‌جمهور تقدیم کند.