آیا پوستتان قرمز، خشک، پوسته پوسته و خارش دار است؟ آیا به بیماری روزاسه مبتلا شده اید؟ در این شرایط چگونه می توانید از پوست خود مراقبت کنید؟ بیماری روزاسه چیست و چگونه درمان می شود؟ این موضوع شاید نگرانی بسیاری از افراد باشد. در این مطلب اطلاعات کاملی در مورد بیماری روزاسه و درمان های آن ارائه شده است. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی بیماری روزاسه می پردازیم.

بیماری روزاسه

بیماری روزاسه چیست؟

بیماری روزاسه که به عنوان یک التهاب طولانی مدت شناخته می شود، نوعی بیماری مزمن پوستی است که به طور عمده بر روی پوست صورت تاثیر می گذارد و بیشتر، قسمت های بینی، پیشانی، گونه ها و چانه را درگیر می کند. بسیاری از افراد بیماری روزاسه را با مشکلات دیگر پوست مانند آکنه، حساسیت یا اگزما اشتباه می گیرند.

روزاسه ممکن است در هر فردی و در هر سنی بروز یابد. اما با این حال، این بیماری اغلب در زنان میانسال مشاهده می شود. بیماری روزاسه برخلاف آکنه های رایج، به عنوان یک مشکل التهابی پوست در نظر گرفته می شود. مطالعات نشان می دهند که در این بیماری، قرمزی پوست می تواند مقاوم و پایدار باشد و رگ های خونی صورت ممکن است نمایان شوند. علاوه بر این، در صورت عدم درمان بیماری روزاسه، ممکن است جوش ها، بثورات و برآمدگی هایی نیز بر روی پوست ظاهر شوند.

بر اساس اعلام آکادمی پوست آمریکا، بیماری روزاسه به چهار نوع طبقه بندی می شود:

روزاسه اریتماتوز تلانژکتاتیک

علائم این نوع بیماری روزاسه شامل گرگرفتگی، قرمزی و رگ های خونی قابل مشاهده می باشد.

روزاسه پاپولوپولار

این بیماری با تورم، قرمزی و بریدگی هایی بر روی پوست ظاهر می شود و شبیه به آکنه به نظر می رسند.

روزاسه فیماتوز

بیماری روزاسه فیماتوز پوست را ضخیم کرده و بافتی ناهموار به آن می دهد.

روزاسه چشمی

این نوع از بیماری روزاسه موجب سوزش، قرمزی چشم ها و متورم شدن پلک ها شده و در صورت ابتلا به آن، به نظر می رسد که چشم های بیمار گل مژه زده است.


بیشتر بخوانید: علل شایع گرگرفتگی که البته دلیل آن یائسگی نیست


علائم و علل عارضه روزاسه

علائم ابتلا به بیماری روزاسه

روزاسه علائم و نشانه های فراوانی دارد. اما این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. علائم بیماری روزاسه می توانند به صورت متناوب بیایند و بروند. به عنوان مثال، ممکن است آنها به مدت چند هفته شعله ور شوند، سپس ناپدید شده و از بین بروند.

بیماری روزاسه

علائم زیر در بیشتر موارد مشاهده می شوند:

گرگرفتگی

گرگرفتگی ممکن است پنج دقیقه طول بکشد. همچنین ممکن است قسمت های پایینی صورت به سمت گردن و بخش هایی از قفسه سینه را درگیر کند.

قرمزی صورت

بیماری روزاسه اغلب شامل قرمزی مداوم در قسمت میانی صورتتان است. همچنین گاهی اوقات ممکن است رگ های خونی کوچک موجود روی گونه ها و بینی تان را متورم و قابل مشاهده کند. این به این دلیل است که تعداد فراوانی از رگ های خونی ریز در زیر سطح پوست صورتتان وجود دارد.

جوش ها و برجستگی های قرمز رنگ

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری روزاسه، بر روی صورتشان جوش های قرمز رنگ وجود دارد که گاهی اوقات ممکن است این جوش ها چرکی باشند. علاوه بر این، پوست صورت این افراد ممکن است کمی تیره و برنزه به نظر برسد.

مشکلات چشم

بیشتر افراد مبتلا به بیماری روزاسه از خشکی چشم، تورم، تحریک و قرمزی پلک ها رنج می برند. در واقع در برخی موارد، علائم چشمی ممکن است بیشتر از مشکلات پوستی ظاهر شوند.

بزرگتر شدن بینی

گاهی اوقات بیماری روزاسه ممکن است باعث ضخیم شدن پوست بینی و در نتیجه بزرگتر به نظر رسیدن آن شود.

ایجاد جوش، بثورات چرکی و جوش های کرکی صورت

این وضعیت معمولاً شامل جوش های چرکی و انواع جوش های ریز و کرکی است که بر روی صورت ظاهر می شوند. این علائم معمولاً شبیه به آکنه در نوجوانان است، با این تفاوت که موجب ایجاد جوش های سرسیاه نمی شوند.

ورم صورت

در این حالت، مایعات و پروتئین های اضافی از رگ های خونی خارج شده و سیستم لنفاوی را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع، سیستم لنفاوی سرعت کافی برای خارج کردن این مواد را نداشته و در نتیجه، این امر باعث ذخیره مایعات در پوست صورت می شود.

علل ایجاد عارضه روزاسه

علل ایجاد بیماری روزاسه تا به حال ناشناخته باقی مانده است، اما محققان بر این باورند که عواملی مانند بهداشت ضعیف، در ابتلای به این بیماری نقشی ندارند و ممکن است ترکیب عوامل ارثی و محیطی موجب آن شوند.

طبق گزارشات، عوامل و فاکتورهای زیر در ایجاد بیماری روزاسه می توانند تاثیر گذار باشند:

ژن ها

بیماری روزاسه معمولا اعضای یک خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیماری روزاسه

مشکل عروق خونی

قرمزی پوست ممکن است مربوط به وجود مشکل در رگ های خونی صورتتان باشد. متخصصان پوست بر این باورند که انواع ناهنجاری ها از جمله مشکل در رگ های خونی، می توانند منجر به قرمزی مداوم، گرگرفتگی و رگ های خونی قابل مشاهده شوند. گاهی اوقات آسیب ناشی از پرتوهای آفتاب نیز می تواند شرایط را گسترده تر و وخیم تر کند.

کنه ها

کنه ها حشرات ریزی هستند که معمولاً بر روی پوست صورت زندگی می کنند و به آن آسیب نمی رسانند. با این حال، پوست افراد مبتلا به روزاسه، بیش از حد معمول توسط این حشرات تحریک می شود. علاوه بر این، بسیاری دیگر از حشرات می توانند پوست صورتتان را تحریک کنند.

باکتری ها

نوع خاصی از باکتری ها به نام H-پیلوری وجود دارند که در روده زندگی می کنند. برخی از مطالعات نشان می دهند که این میکروب می تواند مقدار گاسترین یا هورمون هضم کننده روده را افزایش دهد، که این باعث ایجاد مشکل در وضعیت پوستتان می شود.

رنگ پوست روشن

بیماری روزاسه معمولاً در افرادی که رنگ پوست روشنی دارند مشاهده می شود.

علاوه بر موارد فوق، عوامل مختلفی نیز وجود دارند که می توانند روزاسه را تشدید کرده یا حتی از طریق افزایش جریان خون به سطح پوستتان آن را بدتر کنند.

برخی از این عوامل عبارتند از:

  • نوشیدنی های گرم و غذاهای پر ادویه
  • کافئین و لبنیات
  • دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین
  • رطوبت نور خورشید یا باد
  • احساساتی مانند استرس، عصبانیت، اضطراب و خجالت
  • تمرینات قوی
  • سونا یا حمام های گرم
  • لوازم آرایشی
  • برخی از داروهایی که رگ های خونی را بزرگ می کنند. همچنین داروهایی که فشار خون بالا را درمان می کنند.
  • شرایط پزشکی مانند سرماخوردگی، سرفه یا تب

در صورت عدم درمان بیماری روزاسه چه اتفاقی رخ می دهد؟

با گذشت زمان، افراد مبتلا به روزاسه ممکن است قرمزی دائمی صورت را تجربه کنند و اگر این بیماری به درستی درمان نشود، می تواند گسترش یافته و بدتر شود. برخی از افراد به دلیل ظاهر پوستشان، ممکن است دچار افسردگی و اضطراب شوند. اگر چه درمانی قطعی برای بیماری روزاسه وجود ندارد، اما می توان علائم و نشانه های آن را کنترل کرد. درمان روزاسه به شرایط و سطح سلامتی هر فرد بستگی دارد و هدف از درمان، مدیریت علائم و بهبود ظاهر پوست است. ظاهر پوست با استفاده از درمان های دقیق، بهتر به نظر می رسد.


بیشتر بخوانید: چه ارتباطی بین افسردگی و اضطراب وجود دارد؟


چگونه می توان روزاسه را درمان کرد؟

درمان خاصی برای بیماری روزاسه وجود ندارد، اما بسیاری از روش های درمانی وجود دارند که می توانید از آنها برای تسکین علائم و نشانه های پوستتان استفاده کنید. امروزه برخی از داروها می توانند به کاهش، قرمزی، ورم و علائم دیگر کمک کنند. با این حال، بهتر است به دلایل ایمنی، در ابتدا از داروهای طبیعی خانگی برای درمان روزاسه استفاده کنید.

بیماری روزاسه

کمپرس بابونه

بابونه به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی، به عنوان یک داروی عالی برای بیماری روزاسه شناخته شده است. بابونه می تواند به کاهش قرمزی و التهاب پوستتان کمک کند. علاوه بر این، مواد فعال مانند فلاونوئید ها و ترپنوئیدها موجود در بابونه پوست را نرم تر می کنند.

مراحل استفاده از کمپرس بابونه

3 الی 6 کیسه چای بابونه را در 3 فنجان آب جوش به مدت حدود ۱۰ دقیقه خیس کنید. کیسه های چای را خارج کرده و چای را درون یخچال قرار داده تا خنک شود. یک دستمال تمیز را داخل محلول بابونه کرده، سپس آن را به مدت ۱۵ دقیقه بر ناحیه آسیب دیده پوستتان قرار دهید. این درمان را ۳ تا ۴ بار در روز تکرار کنید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از این روش، آزمایش پچ را انجام دهید. زیرا بابونه می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود.

درمان بیماری روزاسه با چای سبز

چای سبز حاوی ترکیبی به نام فیتو است. فیتو خواص ضد التهابی، ضد سرطانی، آنتی اکسیدانی و محافظت کننده دارد و یک درمان شگفت انگیز برای بیماری روزاسه است. همچنین، چایی سبز در کاهش واکنش پوست ناشی از اشعه ماوراء بنفش آفتاب، تاثیری فوق العاده دارد. بنابراین، چای سبز از ناحیه آسیب دیده پوستتان محافظت کرده و از ایجاد جوش های چرکی و بثورات پیشگیری می کند.

مراحل استفاده از چای سبز

دو فنجان چای سبز را آماده کرده و به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید. پارچه ای را در داخل چای خیس کرده و به مدت چند دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده پوستتان قرار دهید. این درمان را دوبار در روز و به مدت یک ماه تکرار کرده تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. علاوه بر این، نوشیدن روزانه چای سبز نیز بسیار مفید است. چای سبز موجب هیدراته شدن پوست شده و آنتی اکسیدان های اضافی را برای بدن شما فراهم می کند. آنتی اکسیدان مزایای فراوانی دارد و به سرعت بخشیدن روند بهبودی کمک می کند.

جو دوسر

جو دوسر دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و می تواند به کاهش خارش، قرمزی و التهاب کمک کند.

مراحل استفاده از جو دوسر

نصف فنجان پودر جو دوسر و یک چهارم فنجان آب را به خوبی مخلوط کنید. سپس از این مخلوط برای مناطق آسیب دیده پوستتان استفاده کنید. برای این کار، جو دو سر را به آرامی صاف کرده و آن را بر روی پوستتان قرار دهید. اجازه دهید جو دوسر به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست باقی بماند. سپس پوستتان را با آب خنک بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید. این روش درمانی را دو بار در روز تکرار کنید.

شیرین بیان

مطالعات نشان می دهند که شیرین بیان در کاهش قرمزی پوست بسیار موثر است. علاوه بر این، شیرین بیان حاوی خواص ضد التهابی قدرتمندی است که می تواند سلول های سالم پوست را تقویت کند.

مراحل استفاده از شیرین بیان

یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان، یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا را با یکدیگر مخلوط کنید. این ترکیب را بر روی منطقه آسیب دیده پوستتان بمالید و پس از گذشت ۱۵ دقیقه آن را با آب گرم تمیز کنید. این دستورالعمل را دو بار در روز و به مدت ۴ تا ۸ هفته تکرار کنید.

بیماری روزاسه

درمان بیماری روزاسه با روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده، به عنوان یک درمان عالی برای بسیاری از مشکلات پوستی از جمله روزاسه عمل می کند.

مراحل استفاده از روغن اسطوخودوس

یک عدد پد پنبه ای را در روغن اسطوخودوس خالص خیس کنید و سپس قسمت های آسیب دیده پوستتان را با آن ماساژ دهید. این امر باعث تسکین التهاب و کوچک تر شدن رگ های خونی صورت می شود. این روش درمانی را دو بار در روز به مدت چند هفته دنبال کنید. روش دیگر استفاده از روغن اسطوخودوس: یک قاشق غذاخوری روغن بادام و یک قطره روغن اسطوخودوس را به خوبی ترکیب کنید.

قبل از رفتن به رختخواب از این ترکیب برای ماساژ دادن قسمت های آسیب دیده پوستتان استفاده کنید. اجازه دهید تمام طول شب روغن بر روی پوست بماند و صبح روز بعد آن را با آب ولرم بشویید. این کار را روزانه و به مدت چند هفته انجام دهید. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از این درمان، آزمایش پچ را انجام دهید. زیرا روغن اسطوخودوس در بعضی موارد می تواند باعث سوزش پوست شود.

عسل

عسل حاوی خواص طبیعی ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است. شما می توانید از عسل برای جلوگیری از شیوع آکنه و همچنین مرطوب سازی پوستتان استفاده کنید. عسل یک درمان عالی برای کمک به بیماری روزاسه است.

مراحل استفاده از عسل

1 الی 2 قاشق غذاخوری عسل خام را به آرامی بر روی پوستتان ماساژ دهید. سپس اجازه دهید که عسل به مدت 20 دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند. پس از این مدت، صورتتان را با آب ولرم بشویید و با مرطوب کننده مرطوب کنید. استفاده از این روش دو بار در هفته، به کاهش قرمزی و التهاب صورتتان کمک خواهد کرد.

همچنین می توانید 2 قاشق غذاخوری عسل ارگانیک را با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 2 قاشق غذاخوری شیر کامل مخلوط کنید. سپس مخلوط را بر روی پوست صورتتان اعمال کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بر روی پوست بماند. در نهایت صورتتان را با آب ولرم تمیز کنید. این درمان را 1 تا 3 بار در هفته تکرار کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل دارا بودن مواد ضد التهابی، تاثیر شگفت انگیزی در حفظ pH بدن دارد. سطح pH مناسب پوست، نقش مهمی در سالم ماندن آن دارد.

بیماری روزاسه

روش های استفاده از سرکه سیب

روش اول:

یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب تصفیه شده و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این مخلوط را دو بار در روز، در هنگام صبح و شب بنوشید. بسته به شرایط پوستتان، این روش را به مدت ۶ الی ۸ هفته تکرار کنید.

روش دوم:

۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را به 8 قاشق غذاخوری آب اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. سپس مناطق آسیب دیده پوستتان را به این مخلوط آغشته کنید. پس از گذشت حدود ۱۰ دقیقه، صورتتان را با آب ولرم بشویید. این روش درمانی را یک بار در روز و به مدت دو ماه تکرار کنید.

درمان بیماری روزاسه با آلوئه ورا

شما می توانید از ژل آلوئه ورا و یا آب میوه آن به عنوان یک درمان خانگی طبیعی برای بیماری روزاسه استفاده کنید. آلوئه ورا به دلیل دارا بودن خاصیت درمانی و ضد التهابی، می تواند به جوان سازی پوست و کاهش قرمزی و سوزش آن کمک کند.

مراحل استفاده از آلوئه ورا

ژل تازه ای که از گیاه آلوئه ورا استخراج می شود را به نواحی آسیب دیده پوستتان بمالید و اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود. سپس صورتتان را با آب ولرم تمیز کنید. این روش درمانی را دو بار در روز و به مدت دو ماه تکرار کنید تا علائم روزاسه به طور کامل کاهش یابد. همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا را سه بار در روز بنوشید. این عمل موجب سم زدایی از بدنتان شده و روند بهبودی را تسریع می بخشد.

زردچوبه

زردچوبه یک گیاه ضد عفونی کننده است و دارای خواص درمانی و ضد باکتریایی بسیار قدرتمند می باشد. کورکومین موجود در زردچوبه به کارایی بیشتر اثرات ضد التهابی آن کمک می کند. استفاده از زردچوبه به طور مرتب، می تواند به کاهش علائم روزاسه مانند سوزش و قرمزی کمک کند.

روش های استفاده از زردچوبه

روش اول:

یک قاشق چای خوری زردچوبه را به یک قاشق غذاخوری عسل یا ماست اضافه کرده و به خوبی ترکیب کنید. پس از تمیز کردن نواحی آسیب دیده پوست و خشک کردن آن، این مخلوط را به عنوان ماسک به مناطق آسیب دیده پوست تان بمالید و پس از گذشت ۲۰ دقیقه، صورتتان را با آب ولرم بشویید. این عمل را به طور روزانه تکرار کنید تا بهترین اثر را داشته باشد.

روش دوم:

یک قاشق چای خوری زردچوبه را به یک لیوان آب گرم یا شیر اضافه کرده و بنوشید. این روش درمانی را دوبار در روز تکرار کرده تا سلامت کلی پوست تقویت و علائم روزاسه کمتر شود.

بذر کتان

بذر کتان حاوی خواص ضد التهابی و همچنین اسیدهای چرب ضروری است. این موارد برای کاهش علائم التهاب و قرمزی بیماری روزاسه ضروری است و موجب تسکین پوست تحریک شده می شود.

مراحل استفاده از بذر کتان

برای کاهش التهاب پوست، یک قاشق چای خوری روغن بذر کتان را بر روی مناطق آسیب دیده پوستتان بمالید. این عمل را ۳ بار در روز تکرار کنید. همچنین می توانید تخم کتان را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کرده و از این طریق بیماری روزاسه را کنترل کنید.

بیماری روزاسه

سایر اقدامات مناسب برای کنترل بیماری روزاسه

علاوه بر داروهای خانگی فوق، می توانید علائم و نشانه های روزاسه را با رعایت کردن یک رژیم غذایی سالم و عادات زندگی خوب کاهش دهید.

برخی از غذاهای مناسبی که می توانید به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید، شامل موارد زیر هستند:

غذاهای ضد التهابی

این غذاها می توانند به کاهش التهاب و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کنند. این مواد غذایی شامل مارچوبه، انواع توت ها، هل، گل کلم، کرفس، گشنیز، خیار، رازیانه، انگور، لوبیا سبز، سبزیجات سبز برگ، گوشت کم پروتئین، انبه، خربزه، آجیل، بامیه، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، زردچوبه و کدو سبز هستند.

غذاهای حاوی چربی های سالم

این غذاها می توانند به کاهش قرمزی و تسکین خشکی چشم در افراد مبتلا به روزاسه کمک کنند. برخی از این غذاها شامل بذر کتان، ماهی سالمون و کره هستند.

مواد غذایی متعادل کننده بیوم روده

غذاهایی که به تقویت باکتری های خوب بدنتان کمک می کنند، اثرات قدرتمندی در کاهش علائم روزاسه خواهند داشت. در چنین شرایطی، گفته می شود که روزاسه با عدم تعادل میکروارگانیسم های موجود در روده و پوست ایجاد می شود. غذاهای سرشار از فیبر و پروبیوتیک ها به تقویت باکتری های خوب بدن کمک می کنند.

مواد غذایی مانند ماست کم چرب، پنیرها، سویا، ترشی سبزیجات و میوه، آب چغندر، آب آناناس بدون چربی، آب انگور بدون چربی، آب کلم، موز، پیاز خام یا پخته شده، تره فرنگی خام، کنگر فرنگی خام، مارچوبه خام، سیر خام، ریشه کاسنی، کلم، عدس و غلات کامل مانند جو دوسر، جو و گندم جوانه زده، حاوی این ترکیبات هستند.

آب قلیایی

هیدروژن عنصر مهمی برای تولید سلول های پوستی است. همچنین اکسیژن نیز نقش های کلیدی و مهمی در بدن دارد. با این حال، اغلب بیماران مبتلا به روزاسه به کمبود هیدروژن و اکسیژن دچار هستند. این باعث قرمزی، گرگرفتگی و بسیاری دیگر از علائم می شود. آب قلیایی یک انتخاب عالی برای تقویت و تنظیم سطح pH بدن است. برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید آب قلیایی را با مواد غذایی مغزی ترکیب کنید. علاوه بر این، شما همچنین نیاز به برنامه ریزی برای دنبال کردن برخی از عادت های خوب و مناسب برای کنترل روزاسه دارید.

به عنوان مثال:

  • روش هایی برای کاهش اضطراب و استرس خود ایجاد کنید. زیرا اضطراب و استرس می توانند باعث شعله ور شدن روزاسه شوند.
  • برای شناسایی و از بین بردن غذاهای آلرژی زا از رژیم غذایی خود، یک دفتر یادداشت تهیه کنید.
  • به طور مرتب و به ویژه در هنگام بیرون رفتن، از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • ضد آفتاب از شعله ور شدن و تشدید روزاسه به دلیل قرار گرفتن در مقابل اشعه UV آفتاب جلوگیری می کند.
  • هنگام بیرون رفتن از منزل سعی کنید در سایه بمانید. بهتر است از قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • از برخی داروهای خاص مانند داروهای استروئیدی موضعی، مسدود کننده های بتا و ضدعفونی کننده ها اجتناب کنید.
  • هنگام بیرون رفتن از خانه با استفاده از روسری، کلاه و ماسک صورت از پوستتان در مقابل باد و سرما محافظت کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که این موارد موجب تحریک پوستتان نمی شوند.

بیماری روزاسه

برای پیشگیری از بیماری روزاسه چه مواردی را رعایت کنیم؟

رژیم غذایی خاصی برای مبتلایان به روزاسه وجود ندارد اما مصرف برخی از مواد غذایی خاص موجب تحریک و تشدید آن می شوند و باید از آنها دوری کرد.

این غذاها شامل موارد زیر هستند:

غذاهای تحریک کننده

اجتناب از این غذاها می تواند به سلامت شما کمک کرده و علائم روزاسه را تسکین دهد. این مواد غذایی شامل قندهای تصفیه شده، غذاهای قندی، آرد سفید، غذاهای سرخ شده، گوشت های فرآوری شده، نوشیدنی های گازدار، شیرین کننده های مصنوعی، مواد نگهدارنده و مواد افزودنی هستند.

الکل

حتی مصرف مقادیر بسیار کم الکل می تواند علائمی مانند قرمزی و گرگرفتگی را ایجاد کند. علاوه بر این، برخی از نوشیدنی های گرم مانند چای، قهوه و کاکائوی داغ می توانند به تشدید روزاسه کمک کنند. زیرا این مواد باعث بالا بردن درجه حرارت بدن و در نتیجه تحریک پوست می شوند.

غذاهای تند

مطالعات نشان می دهند که غذاهای پر ادویه علائم را در بیماران مبتلا به روزاسه تا ۷۵ درصد بدتر می کنند. کپسایسین موجود در غذاهای پر ادویه می تواند به مناطق پوستی درگیر بیماری روزاسه آسیب برساند. زیرا کپسایسین موجب بالا بردن دمای بدن و ایجاد گرما می شود. شما باید از مصرف انواع فلفل، ژلاپنو، سس تند، روغن های چیلی، پاپریکا، خردل، ترب کوهی، میخک، زیره، شنبلیله و زنجبیل خودداری کنید.

غذاهای حاوی سینامالدهید

غذاهای حاوی سینامالدهید منجر به احساس گرمی می شوند و این ممکن است علائم روزاسه را تحریک کند. سینامالدهید در غذاهای مختلفی مانند دارچین، گوجه فرنگی، مرکبات و شکلات موجود است.

مواد غذایی افزایش دهنده هیستامین

هستامین به عنوان یک عنصر طبیعی در بدن شناخته می شود که می تواند باعث برافروختگی پوست، قرمزی و تورم شود. برخی از مواد غذایی افزایش دهنده هیستامین در بدن شامل آووکادو، پنیر مانده، میوه های خشک (مانند زردآلو، خرما، آلو، انجیر و کشمش)، بادمجان پنیربز، ماهی خال خالی، آجیل، پاپایا، آناناس، ساردین، اسفناج، صدف، خامه ترش و ماهی تن هستند.

علاوه بر این، لازم است پس از انجام دادن ورزش و حرکات ورزشی، سریعا صورت خود را با آب خنک بشویید. برای بیماران مبتلا به روزاسه، کارکردن در فضای بیرون می تواند علائم آنها را تشدید کند. بنابراین، این افراد بهتر است روتین مراقبت از پوست خود را به تعداد دفعات بیشتری تکرار کنند. همچنین بیمارانی که ورزش می کنند نیز بهتر است در حین ورزش مقادیر فراوان آب بنوشند و از پارچه  ای خنک برای پوشاندن صورت خود استفاده کنند. علاوه بر این، این افراد باید هوای محیط ورزش خود را خنک نگه دارند.

بیماری روزاسه


بیشتر بخوانید: میوه های خشک، خواص آن ها و اثرشان بر سلامت


برای جلوگیری از عود مجدد روزاسه چه باید کرد؟

تا کنون درمانی قطعی برای بیماری روزاسه وجود ندارد و این بیماری هیچگاه از بین نمی رود. بنابراین اگر مایل به انجام اقداماتی برای کاهش قرمزی و سوزش پوستتان هستید، باید عادات و رژیم غذایی خود را متعادل نگه دارید. علاوه بر این، لازم است این عادت ها را برای جلوگیری از عود مجدد بیماری، حفظ کنید.

روش های زیر به جلوگیری از عود مجدد بیماری روزاسه کمک می کنند:

از پاک کننده ملایم برای صورتتان استفاده کنید

پاک کننده های مایع صورت که دارای لاتین سولفوسوکسینات دی سدیم یا لوریل سولفات سدیم هستند، گزینه های مناسبی برای پاک کردن صورت به شمار می روند. این عناصر بدون ایجاد تحریک، پوستتان را به خوبی پاک می کنند.

پوستتان را با بابونه نرم کنید

بابونه به عنوان یک گیاه قدرتمند برای تسکین پوست مستعد روزاسه شناخته می شود. استفاده از پاک کننده ها، مرطوب کننده ها و صابون های حاوی بابونه، بسیار موثر هستند. با این حال، در صورت حساسیت به راگوید، از این کار خودداری کنید.

از سایش پوست صورتتان خودداری کنید

هر نوع سایش پوست می تواند منجر به گر گرفتگی شود. بنابراین، از محصولات ساینده مانند اسکراب و پودرهای تمیز کننده خودداری کنید.

استفاده از کرم های چین و چروک را به حداقل مقدار برسانید

کرم های ضد پیری اغلب حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی هستند و باید در استفاده از آنها احتیاط کنید. برای این کار، برچسب های محصولات را با دقت بخوانید و کرم هایی را انتخاب کنید که درصد اسید به کار رفته در آنها کمتر از 2.5 درصد است. این کرم ها را تنها یک بار در روز استفاده کنید و در صورت قرمز شدن پوست، از مصرف آن ها خودداری کنید.

از مرطوب کننده خیار استفاده کنید

پس از تمیز کردن پوستتان، از مرطوب کننده حاوی عصاره خیار استفاده کنید. لوسیون خیار برای پوست های مستعد روزاسه مناسب است.

لوازم آرایشی مخصوص پوست های حساس را انتخاب کنید

از آنجا که مواد شیمیایی موجود در اکثر مواد آرایشی موجب تحریک پوست های مستعد روزاسه می شوند، باید لوازم آرایشی مخصوص پوست های حساس را انتخاب و استفاده کنید.

بیماری روزاسه

دوری از نور آفتاب و قرار گرفتن در سایه

به یاد داشته باشید که از تابش مستقیم نور خورشید بر روی پوستتان خودداری کنید. زیرا نور خورشید می تواند روزاسه را تشدید کند.

از ضد آفتاب دی اکسید تیتانیوم استفاده کنید

حتی در صورت دور از نور آفتاب و ماندن در سایه، شما همچنان در معرض آفتاب غیر مستقیم قرار دارید. بنابراین فراموش نکنید که هنگام خارج شدن از منزل، از ضدآفتاب استفاده کنید. ضد آفتاب هایی که دی اکسید تیتانیوم ماده اصلی به کار رفته در آن ها است، بهترین گزینه برای افراد مستعد روزاسه می باشد.

پوستتان را خنک نگه دارید

گرما عامل اصلی شیوع و تشدید روزاسه است. به همین دلیل از لباس های سبک که می توانند بدن شما را خنک نگه دارند، استفاده کنید. علاوه بر این، از دوش گرفتن و حمام کردن با آب خیلی گرم خودداری کنید. زیرا دمای بالا می تواند منجر به ایجاد قرمزی و بثورات پوست شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر متوجه قرمزی مداوم بر روی صورت، بینی و گونه هایتان شده اید، در اسرع وقت برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. در حال حاضر هیچ نوع آزمایش بالینی برای بیماری روزاسه وجود ندارد. زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، آن ها پس از بررسی پوستتان، بیماری را تشخیص داده و در مورد علل و علائم آن از شما سوال می پرسند.

علاوه بر این، ظهور رگ های خونی بزرگ شده بر روی صورتتان، به پزشکان کمک می کنند تا بیماری روزاسه را از دیگر مشکلات پوستی جدا کنند. تشخیص زودهنگام و درمان های پس از آن، به طور چشمگیری خطر بیماری روزاسه را کاهش می دهند و از ماندگاری آن جلوگیری می کنند.