در بیانیه سفارت چین آمده است: مهم نیست چند مرتبه یک دروغ را تکرار کنید، چون آن را به حقیقت تبدیل نمی‌کند. هرگونه تقلا برای تهمت‌ زدن به چین و اختلاف‌افکنی در روابط دوستانه چین و کشورهای آسیای میانه محکوم به شکست است.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه در پایان تور دیپلماتیک یک هفته‌ای به ازبکستان سفر کرد و با رهبران این کشور دیدار و گفت‌وگو داشت. پامپئو هم در ازبکستان و هم در قزاقستان که یکشنبه در آنجا بود، درباره "سرکوب" چین علیه مسلمانان سین‌کیانگ صحبت می‌کرد.

همتای ازبکستانی پامپئو دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اثرات منفی احتمالی سرمایه‌گذاری و نفوذ چین گفت که کشورش به دلیل "رقابت در منطقه فی ما بین قدرت‌های بزرگ" امید دارد که از "پیامدهای سیاسی نامطلوب" آن خودداری کند.

هیچ کدام از پنج کشور قزاقستان، قزقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان علنا از چین بابت تحولات سین‌کیانگ انتقاد نکرده‌اند. گمان می‌رود بیش از یک میلیون قومیت اویغو، قزاق و دیگر اقلیت‌ها بابت سرکوب امنیتی بی‌سابقه در این منطقه غرب چین در بازداشت به سر ببرند.

روسیه و چین منافع چشمگیری در آسیای میانه دارند و واشنگتن هم در سال‌های اخیر تلاش‌هایی را آغاز کرده است. پامپئو همچنین به دو جمهوری استقلال‌یافته از شوروی –بلاروس و اوکراین- سفر داشت. سفر او با عزیمت به انگلیس آغاز شده بود.