صدور حکم اعدام در بازی با ارواح / روایت مهدی کمیلی از نمایش "پنچری"

66

1398/3/29

09:09


مهدی کمیلی گفت: نمایشنامه "پنچری" نوشته فردریش دورنمات رادیویی است و تصویری نیست اما در تغییرات به منظور اجرای صحنه‌ای به محتوا و دیالوگ‌های آن وفادار بودم و حذف و تغییراتی را در آن اعمال کردم.

صدور حکم اعدام در بازی با ارواح / روایت مهدی کمیلی از نمایش "پنچری"

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پنچری" اثر فردریش دورنمات با ترجمه حمید سمندریان و کارگردانی مهدی کمیلی از 22 خردادماه ساعت 17:30 در سالن شماره دو تماشاخانه سپند روی صحنه است و بازیگران این نمایش مهدی کمیلی، ارسلان محمدی، علیرضا اخوان، امین رضا ملک محمودی، مصطفی دارابی و ستاره فلاح‌فرد هستند.

مهدی کمیلی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب و اجرای این اثر نمایشی از فردریش دورنمات گفت: نمایشنامه "پنچری" را سال‌ها پیش که هنوز استاد سمندریان در قید حیات بودند خواندم اما این اثر، یک نمایشنامه رادیویی است و پس از گذشت چند سال متوجه شدم که این نمایشنامه تا چه اندازه قابلیت اجرا دارد بنابراین آن را تبدیل به اثری صحنه‌ای کرده و آن را به صحنه آوردم.

او در ادامه اضافه کرد: نمایشنامه "پنچری" نوشته فردریش دورنمات رادیویی است و تصویری نیست اما در تغییرات به منظور اجرای صحنه‌ای به محتوا و دیالوگ‌های آن وفادار بودم و حذف و تغییراتی را در آن اعمال کردم.

کارگردان اجراخوانی "مشنگ‌ها" با بیان اینکه "پنچری" داستانی اجتماعی دارد، قصه این نمایش را اینگونه توضیح داد: این نمایش داستان فردی است که از یک روستا رد می‌شود و در هنگام گذر از آن اتومبیلش پنچر شده و به دنبال کمک است. ماشین را به تعمیرگاه برده و از آنجا که باید شبی را در آنجا بگذراند به هتلی می‌رود. هتل جای خالی ندارد و به او گفته می‌شود که به منزل قاضی قدیمی شهر که گاهی مهمان‌هایی را می‌پذیرد مراجعه کند. در منزل قاضی، وکیل و جلاد پیر حضور دارند. آن‌ها مهمان‌ها را وارد و درگیر بازی دادگاه می‌کنند و در آخر مرد محکوم به اعدام می‌شود...

این کارگردان و بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه تمرینات این نمایش حدود چهار ماه به طول انجامیده است، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "پنچری" عنوان کرد: این نمایش فضایی سورئال دارد. در واقع خانه قاضی، قبرستان است و همه شخصیت‌های آن مرده‌اند و شخصیت اصلی با روح آن‌ها وارد بازی می‌شود. او که طلب کمک دارد شاهد ظاهر شدن تک تک شخصیت‌ها روی صحنه است و درگیر ارواح و بازی آن‌ها می‌شود.

کمیلی درباره طراحی صحنه نمایش "پنچری" و موسیقی‌های این اثر یادآور شد: طراحی صحنه نیز تقریباً سورئال است. میز بزرگی در صحنه دیده می‌شود که تابوت است. صندلی‌های چوبی نیز در صحنه است که به وسیله نورپردازی فضای سورئالی را به صحنه می‌دهند. بخشی از موسیقی‌های نمایش به صورت پلی بک پخش می‌شود  ضمن اینکه موسیقی زنده نیز با ساز ویلون نواخته می‌شود.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: "پنچری" چهارمین کار گروه نمایشی ماست و تاکنون سعی کرده‌ایم در آثار نمایشی‌مان خلاقیت داشته باشیم و کارهای جدید و نویی انجام دهیم.

 دیگر عوامل نمایش "پنچری" عبارتند از: مدیر تولید: مهدی یامی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: حامد کریوند، دستیار دوم کارگردان: امیر حسین قلندری، طراح صحنه و لباس: الهام ترکمن، مدیر صحنه: علیرضا ملک محمودی، منشی صحنه: مریم دلفانی و ساغر نفر، ساخت تیزر و گرافیست: هوشمند طاهری و غزاله میر، عکاس: مینا قانع، مهرداد عبدی و شهرزاد آذخ، طراح گریم: مهسا درویشی، مجری گریم: مهسا درویشی، محدثه دالائی، مهرداد اشکانی و ثمین احمدی فخر، دستیار صحنه و لباس: شقایق رازانی، نوازنده: امیرحسین یگانه، انتخاب موسیقی: مصطفی دارابی و اپراتور نور و صدا مهشید سلطانی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو