معجون معجزه گر طب سنتی برای درمان کم خونی

معجون معجزه گر طب سنتی برای درمان کم خونی


منبع: نمناک

427

1398/3/29

11:01


استفاده از روش های سنتی و نسخه های گیاهی به درمان کم خونی کمک شایانی می کند، در ادامه با علت، نشانه ها و روش های درمان کم خونی آشنا می شوید.

معجون معجزه گر طب سنتی برای درمان کم خونی

درمان کم خونی با روشهای سنتی و نسخه های گیاهی

کم خونی یا همان آنمی به دلیل کمبود گلبول های قرمز خون و یا هموگلوبین موجود در خون ایجاد می شود. این بیماری با رنگ پریدگی پوست و ضعف کلی در بدن مشخص می شود. یکی از شایع ترین بیماری های خونی است که افراد زیادی را در سطح جهان تحت تاثیر قرار می دهد این بیماری عمدتا در میان زنان در گروه سنی باروری دیده می شود، اما به دلیل عوامل مختلفی ممکن است بر کودکان خردسال تاثیر بگذارد. عمدتا ناشی از بیماری طولانی مدت و رژیم غذایی نامناسب است. در این بخش از سلامت نمناک به نشانه ها ، علل کم خونی و درمان های آن می پردازیم.

نشانه های کم خونی :

خستگی ، ضعف ، رنگ پریدگی ، تنفس های کوتاه ، دست و پاهای سرد ، سردرد ، گیجی ، درد سینه ، ریزش مو ، ضربان قلب نامنظم ، مشکلاتی در تمرکز، ضعف بنیه

علت کم خونی :

کم خونی به سه دلیل ایجاد می شود :

بدن به اندازه کافی گلبول قرمزتولید نمی کند.

گلبول های قرمز در بدن نابود می شوند.

از دست رفتن خون ناشی از قاعدگی، جراحت و یا علل دیگر خونریزی است.

بسته به علت کم خونی می تواند به انواع زیر طبقه بندی شود:

کم خوی آنمی :

کمبود آهن آنمی شایع ترین گونه کم خونی است. آهن برای انسان ها برای تولید هموگلوبین حیاتی بشمار می رود از دست رفتن خون، رژیم غذایی ضعیف و ناتوانی بدن شما برای جذب آهن از غذا می تواند منجر به کمبود آهن شود. در نتیجه بدن قادر به تولید هموگلوبین کافی نیست که منجر به کم خونی می شود.

کم خونی

کم خونی به چه دلایلی ایجاد می شود؟

کم خونی آپلازی :

این نوع کم خونی در زمانی ایجاد می شود که بدن گلبول های قرمز خون کافی (گلبول قرمز)را تولید نمی کند. گلبول های قرمز خون در مغز استخوان هر 120 روز تولید می شوند. وقتی مغز استخوان قادر به تولید گلبول های قرمز است، شمارش خون افت می کند و منجر به کم خونی می شود.

بیماری داسی گویچه :

بیماری داسی گویچه یک اختلال خون جدی است که باعث بیماری داسی گویچه می شود. پیش از این هم در بحث بررسی انواع کم خونی در سلامت نمناک گفته شد گلبول های قرمز خون در این نوع کم خونی شکل قرص و داسی شکل هستند. گلبول های قرمز خون حاوی هموگلوبین غیرطبیعی هستند، که به عنوان هموگلوبین داسی شکل سلول شناخته می شود، که شکل غیر عادی به آن ها می دهد. سلول های چسبنده هستند و می توانند جریان خون را مسدود کنند

کم خونی همولیتیک:

این نوع کم خونی در زمانی ایجاد می شود که گلبول های قرمز خون قبل از اینکه عمر طبیعی آن ها به پایان برسد نابود شوند. مغز استخوان قادر به تولید سریع گلبول های قرمز جدید برای برآورده کردن تقاضای بدن نیست.

آنمی کمبود ویتامین ب 12 :

مانند آهن، ویتامین ب 12 نیز برای تولید مناسب و کافی هموگلوبین مورد نیاز است. بیشتر محصولات حیوانی در ویتامین ب 12 غنی هستند. اما اگر گیاهخوار باشید ممکن است کمبود ویتامین ب 12 داشته باشید. این می تواند تولید هموگلوبین را در بدن مهار کند که منجر به کم خونی می شود. این نوع کم خونی همچنین کم خونی خطرناک نامیده می شود

تالاسمی :

تالاسمی اختلال ژنتیکی موروثی است که در آن بدن به اندازه کافی سلول های خون قرمز را ایجاد نمی کند. در نتیجه، افراد مبتلا به تالاسمی نیز می توانند به کم خونی شدید مبتلا شوند.

علت کم خونی

علت، نشانه ها و انواع کم خونی

آنمی فانکونی :

کم خونی فانکونی اختلال ژنتیکی نادر است که منجر به عملکرد بد مغز استخوان می گردد کم خونی فانکونی مانع از تولید گلبول های قرمز می شود هم چنین می تواند باعث تولید مغز استخوان در تولید گلبول های قرمز غیر عادی شود این می تواند منجر به سرطان شود و بر اندام ها و بافت های بدن تاثیر بگذارد کودکانی که کم خونی فانکونی را به ارث می برند نقص هنگام تولد دارند

کم خونی آنمی :

خونریزی بیش از حد در طول قاعدگی یا خونریزی ناشی از جراحت، جراحی، سرطان یا عملکرد بد مجاری ادرار یا دستگاه گوارش آنطور که بارها در نمناک گفته ایم می تواند منجر به کم خونی ناشی از آنمی شود

فاکتورهای خطرناک آنمی :

زنان و کودکان بیشتر مستعد ابتلا به کم خونی هستند تا مردان. آنمی در دوران بارداری متداول است اما نباید همین طور رها شود. عفونت کاندیدا می تواند از جذب ویتامین های ب جلوگیری کند و کمبود ویتامین ب 12 منجر به کم خونی خواهد شد.

بیماری های گوارشی مثل بیماری کروهان ، زخم معده و سندروم روده می تواند باعث کم خونی شود.

مصرف داروهای درد اغلب می تواند عامل خطر کم خونی نیز باشد. افراد بالای 65 سال می توانند کم خونی داشته باشند.

تشخیص کم خونی:

تاریخچه خانوادگی

از آنجا که چند نوع کم خونی ژنتیکی هستند ممکن است پزشک بخواهد بداند آیا کسی در خانواده شما کم خونی دارد یا نه.

آزمون فیزیکی

به ضربان قلب گوش دهید تا بدانید بی نظمی وجود دارد یا خیر.

به ریه ها گوش دهید تا چک کنید آیا تنفس نامنظم است یا نه. شکم خود را لمس کنید تا اندازه طحال یا کبد را چک کنید.

میوه و سبزیجات برای درمان کم خونی :

عصاره چغندر - سیب:

سیب غنی از آهن و از طرف دیگر، چغندر اسید فولیک فیبر و پتاسیم دارد بخش غنی از مواد مغذی آن، زیر پوستش قرار دارد بنابراین، می توانید آن را در فر مایکروویو بپزید یا فقط آن را روی اجاق گاز با پوست کباب کنید. بعد از این که پخته شد، چغندر را پوست بکنید و آن را بخورید در حالیکه می توانید هر روز یک یا دو سیب بخورید، زمانی که سیب با چغندر ترکیب شود، شانس مبارزه با کم خونی نیز افزایش می یابد.

- 1 فنجان آب سیب

آب چغندر - 1 فنجان

1/2قاشق چای خوری عسل

این کار را انجام دهید:

عصاره سیب با عصاره چغندر را مخلوط کنید عسل را به آن اضافه و خوب بزنید این را دو بار در روز بنوشید.

استفاده از سبزیجات

درمان کم خونی با مصرف میوه و سبزیجات

کنجد برای درمان کم خونی :

دانه های کنجد جز تشکیل دهنده دیگری هستند که ممکن است به خوبی برای درمان کم خونی عمل کند. به خصوص کنجد سیاه منبع غنی از آهن هستند.

کنجد 1 ق غ

قاشق سوپ خوری عسل - 1 قاشق سوپ خوری

آب - برای خیساندن دانه های کنجد

این کار را انجام دهید:

کنجد را به مدت دو ساعت در آب خیس کنید سپس فشار دهید و دانه ها را خرد کنبد تا خمیر شود.

عسل را به خمیر اضافه و به خوبی مخلوط کنید این خمیر را دو بار در روز میل کنید:

راه دوم :

1قاشق چای خوری کنجد سیاه

شیر - 1 فنجان

1 - 2 قاشق چای خوری عسل

آب گرم - برای خیساندن دانه های کنجد

این کار را انجام دهید:

دانه کنجد را به مدت 2 ساعت در آب گرم خیس کنید آن را خمیر کنید و آن را با یک فنجان شیر مخلوط کنید.

عسل یا شکر را اضافه و به خوبی مخلوط کنید.

شیره چغندر برای درمان کم خونی:

این روش درمانی برای مبارزه با کم خونی است ، در پاسخ به سوال شما کاربران نمناک باید بگوییم که شیره چغندر نه تنها حاوی سطوح بالایی از آهن بلکه اسید فولیک است مقدار زیادی ویتامین ب هم در شیره چغندر وجود دارد با این وجود می تواند تولید گلبول های قرمز را به طور موثر افزایش دهد. آنچه مهم است این است که حتی افرادی که دیابت دارند می توانند این را به دلیل شاخص پایین مصرف کنند

شیره چغندر- 2 قاشق چای خوری

سرکه سیب - 2 قاشق چای خوری

آب - 1 فنجان

این کار را انجام دهید:

شیره چغندر را با سرکه سیب مخلوط آب را به این قسمت اضافه و به خوبی مخلوط کنید.

این کار را یک بار انجام دهید.

درمان کم خونی با مصرف اسفناج :

فقط نصف فنجان اسفناج روزانه چیزی است که برای درمان کم خونی تان نیاز دارید این سبزیجات سبز تیره ویتامین های آ، ب9، ایی و ث، آهن، فیبر، کلسیم و بتا - کاروتوئن دارند. فقط نصف فنجان اسفناج ، 3.2 میلی گرم آهن دارد که حدود 20 % از نیاز آهن روزانه برای یک زن است! بنابراین، اسفناج را در رژیم غذایی روزانه بگنجانید اما هرگز فراموش نکنید اسفناج را بجوشانید، حتی اگر برای یک دقیقه اسفناج به اسید اکسالیک و جذب آهن توسط بدن تداخل کند. آب جوش می تواند میزان اسید اکسالیک را کاهش دهد.

نصف فنجان اسفناج را در یک فنجان آب بجوشانید تا سوپ درست شود. چاشنی دل خواه را اضافه تا آن را خوش مزه کنید این سوپ را دو بار در روز بخورید.

دو قاشق سوپ خوری عسل را به یک لیوان اسفناج اضافه کنید این عصاره را روزانه حداقل به مدت 40 روز بنوشید.

گوجه فرنگی برای درمان کم خونی:

فقط خوردن آهن بیشتر کافی نیست باید بتوانید آهن را نیز جذب کنید برای این کار، در بین غذاهای دیگر می توانید گوجه فرنگی بخورید. گوجه فرنگی منابع غنی از ویتامین ث و لیکوپن است. ویتامین ث توسط بدن برای جذب آهن مورد نیاز است.

راه هایی برای خوردن گوجه فرنگی :

هر روز 1 تا 2 گوجه فرنگی خام بخورید می توانید آن ها را در سالاد، ساندویچ ها و غیره به طور جداگانه بخورید. هر روز یک لیوان آب گوجه فرنگی بنوشید هنگام درست کردن غذاهای خود گوجه فرنگی را اضافه کنید.

انار برای درمان کم خونی:

انار نیز می تواند به عنوان میوه غنی شناخته شود زیرا پروتئین، کربوهیدرات، چربی، فیبر و قند و از همه مهم تر، آهن و کلسیم و پتاسیم و مس دارد آن به طور قابل توجهی هموگلوبین را در خون افزایش می دهد و از جریان خون سالم پشتیبانی می کند خستگی، سرگیجه، ضعف و ضعف طبیعی کم خونی را احساس خواهید کرد.

یک انار با اندازه متوسط (حدود 200 گرم)هر روز صبح با شکم خالی بخورید. یک لیوان آب انار هر روز با صبحانه بخورید.

انار برای کم خونی

درمان کم خونی با استفاده از انار

خرما برای درمان کم خونی:

خرما منبع غنی از آهن هستند هر 100 گرم خرما شامل 0.90 میلی گرم آهن است. بنابراین درمان خوبی برای کم خونی است چون به افزایش هموگلوبین در خون کمک می کند همچنین خرما ها غنی از مواد معدنی نظیر کلسیم، منگنز، مس و منیزیم هستند. مس به ویژه برای تولید گلبول های قرمز خون مورد نیاز است. بنابراین هر روز خرما برای درمان کم خونی بخورید

دو خرما خشک را در یک فنجان شیر در عرض یک شب خیس کنید. خرما ها را صبح با معده خالی بخورید. شیر را دور نریزید این را نیز بخورید. اگر نمی خواهید خرما را خیس کنید، یک مشت از آن ها را با معده خالی بخورید و بعد از آن یک فنجان شیر بنوشید تا در طول روز پر انرژی باشید.

همچنین آنطور که در بخش سلامت نمناک و در بحث درمان کم خونی با طب سنتی شرح داده ایم می توانید 1 تا 2 خرما را در یک فنجان آب گرم به مدت 2 تا 3 ساعت خیس کنید. این آب را وقتی خنک می شود بنوشید این به ویژه برای افرادی مفید است که به لاکتوز حساس هستند و نمی توانند محصولات لبنی یا شیر بخورند.

جگر برای درمان کم خونی :

جگر مرغ یکی از بهترین منابع آهن است جگر خام، 9 میلی گرم آهن دارد جگرمنبع بسیار خوبی از ویتامین های ب، فسفر و روی است.

گندم ، بنشن ، آجیل ها :

همانطور که می دانید، بدن می تواند دو نوع از مواد غذایی حیوانی و گیاهی دریافت کند آهن در حیوانات، به ویژه گوشت قرمز، ماهی یافت می شود. آهن را می توان در هر دو حیوان و همچنین غذاهای گیاهی یافت. منابع گیاهی از آهن ، سبزیجات، غله، عدس و لوبیا هستند. غلات سبوس دار، حبوبات و نیز آجیل ها منابع گیاهی خوبی از آهن و اسید فولیک هستند. با این حال، اگر قصد دارید آهن خود را از غذاهای گیاهی تهیه کنید، باید رژیم غذایی گیاهی متعادل داشته باشید

برای دریافت آهن از رژیم غذایی گیاهی چه باید کرد؟

بنشن مانند لوبیا قرمز، لوبیا، نخود سبز، نخود و لوبیا چیتی همه آن ها منابع خوبی از آهن هستند. آجیل مانند بادام زمینی، بادام و گردو بخورید. نصف یک فنجان گردو به شما 3.75 میلی گرم از آهن را می دهد.

چای، قهوه و کاکائو با وعده های پلی فنول ها مانع از جذب آهن توسط بدن می شود

کشمش مفید برای درمان کم خونی :

کشمش منبع عالی مواد غذایی مختلف از جمله کلسیم، پتاسیم، سدیم، پروتئین، فیبر و آهن هستند. 100 گرم انگور خشک می تواند 1.88میلی گرم آهن به شما بدهد. بسیاری از داروهای سنتی از کشمش برای درمان کم خونی استفاده می کنند.

کشمش - 8 - 15

آب - نصف فنجان

قاشق چای خوری عسل 1

کشمش را در طول یک شب در آب خیس کنید صبح ها آن را همراه عسل بخورید عسل هم چنین غنی از آهن است .

کدو برای درمان کم خونی:

برای درمان بیماری های گوناگون استفاده می شود و غنی از مواد معدنی ، ویتامین نظیر کلسیم، آهن، فسفر، نیاسین و ویتامین ث، است و برای درمان ضعف به خاطر کم خونی استفاده می شود.

برخی از گیاهانی که در درمان و بهبود کم خونی موثر است :

مصرف کدو

درمان کم خونی با مصرف کدو

گزنه:

گزنه آهن بسیار زیادی دارد این گیاه قرن ها به طور گسترده به عنوان منبع دارو، غذا و فیبر مورد استفاده قرار گرفته است به عنوان چای یا مکمل برای کمک به بهبود کم خونی استفاده می شود همچنین منبع غنی از ویتامین آ ، گروه ب، ث آسکوربیک اسید)و ک است که جذب آهن را در بدن بهبود می بخشد. عصاره برگ به عنوان عامل ضد خون ریزی برای کاهش جریان قاعدگی شدید و بینی استفاده می شود. در طب سنتی، از آن برای درمان کم خونی استفاده می شود

درمان کم خونی با جعفری :

جعفری گیاهی سبز محبوب مدیترانه ای است و به طور گسترده در غذاهای غربی استفاده می شود که معمولا به عنوان چاشنی استفاده می شود. درمانی عالی برای غلبه بر کم خونی است چون حاوی غلظت قابل توجهی از آهن و اسید فولیک است. ویتامین ث موجود در جعفری به بدن کمک می کند تا به طور موثر آهن را جذب کند. جعفری سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که ممکن است از سمیت کادمیم جلوگیری کرده و اثر عمیقی بر بهبود کم خونی دارد. پزشکان اغلب به نوشیدن عصاره جعفری در چای برای افرادی که استفاده از مکمل ها را دشوار می دانند، توصیه می کنند. جعفری گیاه دارویی موثر برای افزایش مقدار آهن در بدن و بهبود کم خونی است.

قاصدک برای درمان کم خونی :

قاصدک گیاه علفی است که کاربردهای دارویی و آشپزی دارد به عنوان درمان کم خونی، تمیز کردن خون و ارائه مدولاسیون ایمنی به کار رفته است. منبع غنی از ویتامین و مواد معدنی و به ویژه دارای ویتامین آ و ث و آهن ، کلسیم بیشتر از اسفناج است. قاصدک به طور سنتی برای غنی سازی و تصفیه خون مورد استفاده قرار می گیرد می تواند به متعادل کردن هموگلوبین در طیف طبیعی کم خونی کمک کند کم خونی ناشی از کمبود آهن عمدتا به خاطر فقدان غذاهای غنی از آهن در رژیم غذایی ایجاد می شود، یا به این دلیل که بدن قادر به جذب موثر آهن موجود در غذاها نیست. برگ های قاصدک نه تنها حاوی سطوح بالایی از آهن هستند بلکه توانایی بدن برای جذب این مواد معدنی مهم را نیز افزایش می دهند.

یونجه مفید برای درمان کم خونی :

یونجه غنی از ویتامین و مواد گیاهی شیمیایی و همچنین حاوی سطوح بالایی از بتا کاروتن ، ویتامین ث، ایی و ک است ویتامین ث موجود در یونجه به بدن کمک می کند تا آهن غذا را جذب کند. پزشکانی که داروهای سنتی چینی و آیوردیک را تمرین می کنند از برگ های جوان یونجه برای درمان اختلالات استفاده می کنند یونجه می تواند به شکل های مختلف مصرف شود. خواص درمانی فراوانی دارد که شامل توانایی آن برای تصفیه سموم بدن به خاطر محتوای بالای کلروفیل می باشد.

آب تره برای درمان کم خونی :

آب تره یک گیاه آبی است و یکی از قدیمی ترین سبزیجات برگی بشمار می رود که توسط انسان ها مصرف می شود. غنی از ویتامین ک و مقادیر قابل توجهی از ویتامین آ، ث، ریبوفلاوین ، ویتامین ب6، کلسیم، منگنز و اسید فولیک است. بیشتر از اسفناج آهن ، بیشتراز شیرکلسیم و ویتامین ث بیشتری نسبت به پرتقال دارد.

ذرت خوشه ای برای درمان کم خونی :

ذرت خوشه ای که به عنوان ارزن نیز شناخته می شود، یک گونه علفی است که برای گندم آن پرورش داده می شود. در بخش هایی از آفریقای غربی، از آن به عنوان درمان گیاهی برای کم خونی استفاده می شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که مکمل با شیره قند به همراه آهن و اسید فولیک پیش از جراحی می تواند کم خونی را کاهش دهد.

** هیچ یک از نسخه های پیشنهادی را بدون مشورت با متخصص طب سنتی تایید شده مصرف نکنید **

 

معجزه طب سنتی درمان کم خونی کودک و بزرگسالان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو