روایت‌های تصویری، سنگ‌های جان‌دار و سفری به فنلاند / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

روایت‌های تصویری، سنگ‌های جان‌دار و سفری به فنلاند / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه


179

1398/3/29

11:11


مریم درویش: در گالری‌گردی این هفته به نمایشگاه‌‌ گالری‌های شیرین، پروژه‌های آران، این‌جا و ساربان پرداخته‌ایم.

روایت‌های تصویری، سنگ‌های جان‌دار و سفری به فنلاند / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی منیژه حجازی با نام "خرده روایت‌ها" در گالری پروژه‌های آران، نمایشگاه نقاشی "آرامشی بکر از فنلاند" با آثاری از ایینا هیزنن و کرین بنگتز در گالری شیرین، نمایشگاه نقاشی ژیلا کامیاب با نام "جان سنگ" در گالری ساربان و نمایشگاه آثار حجم کتایون برزگر با نام "هندسه پنهان" در گالری این‌جا سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

داستان‌های تصویری

نمایشگاه نقاشی منیژه حجازی با نام "خرده روایت‌ها" در گالری پروژه‌های آران برپاست. آثاری که حجازی در این مجموعه به نمایش گذاشته است، نقاشی‌هایی هستند که انسان و زندگی روزمره او را به شکل‌های مختلف به نمایش گذاشته‌اند. در یک تابلو آنچه می‌بینیم صحنه شستن فرش با پارو است که زمانی در خیابان‌ها و حیاط منازل رواج داشت. اما بیشتر تابلوها مجموعه تصاویری را نشان می‌دهند که به نظر می‌رسد از آلبوم عکس‌های خانوادگی بیرون آمده‌اند.

آد‌م‌ها در محیطی مانند مهمانی یا گردش و دورهمی دیده می‌شوند، در حالی که گاه آگاهانه مقابل دوربین قرار گرفته و آماده ثبت تصویر خود هستند و گاه تصویری ناگهانی و بی‌خبر از آنها ثبت شده است. اما نقاش در این آثار از بازنمایی عکاسانه پرهیز کرده و جلوه‌های تصویری متفاوتی را در آنها ایجاد کرده است که حاصل تجربیات نقاشانه هستند. چهره‌های مبهم و ناشناس، گاه با اندکی تیرگی و روشنی شکل گرفته‌اند و گاه لکه‌های رنگ سفید که مانند تلالو نور در سطح تابلو پراکنده شده‌اند، چهره سوژه را پوشانده است.

نمایشگاه نقاشی منیژه حجازی در گالری پروژه‌های آران

حجازی گاه یک تصویر واحد را به شکل‌های مختلف و در قاب‌های متفاوتی نمایش داده است و به این ترتیب مطالعه‌ای بر امکانات تصویریِ مختلف موجود در یک اثر دارد. افرادی که دور یک میز نشسته و با چهره‌هایی مبهم به مخاطب نگاه می‌کنند، می‌توانند در قابی دیگر، چهره‌هایی مشخص‌تر داشته و در محیطی متفاوت دیده شوند. یا در اثری دیگر، افرادی در یک لوکیشن خاص، اما در دو فصل متفاوت به چشم می‌آیند. همه نقاشی‌های این مجموعه، داستانی در پس خود دارند و مخاطب تنها برشی از روایت را مشاهده می‌کند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این نمایشگاه استفاده از زمینه‌های متفاوت برای شکل دادن نقاشی‌ها است. یک در چوبی کهنه، تکه‌ای از یک جعبه چوبی، یا قطعات کوچک چوب می‌توانند بستری برای نقاشی‌ها باشند. در این صورت چارچوب پنجره می‌تواند قابی تنگ و فشرده را برای فیگورها ایجاد کند یا الوارهای سازنده یک جعبه چوبی، انسانی را محصور در محیطی بزرگتر نمایش دهد.

نمایشگاه نقاشی منیژه حجازی با نام "خرده روایت‌ها" تا 10 تیرماه در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.

 

تصویر آفتاب و سرما در فنلاند

 نمایشگاه نقاشی "آرامشی بکر از فنلاند" با آثاری از ایینا هیزنن و کرین بنگتز در گالری شیرین برپاست. این دو بانوی فنلاندی آثاری کاملا متفاوت را در یک نمایشگاه ارائه کرده‌اند و مخاطب را با بخشی از هنر معاصر فنلاند آشنا می‌کنند. آثار گرین بنگتز تصاویری برآمده از طبیعت هستند اما نه طبیعت بکر و دست نخورده، بلکه حضور انسان و ارتباط او با طبیعت در این آثار کاملا محسوس است.

آنچه در این تابلوها دیده می‌شود گاه دورنمایی از تپه‌ها و مزارع سرسبز است و گاه گیاهان خانگی که در حیاط کاشته شده‌اند. اما وجه مشترک همه آنها که نشانه حضور انسان در این فضا است، صندلی‌های خالی است که در محیط قرار دارد. صندلی آفتابگیر بالای تپه یا میز و صندلی‌های روی تراس، خبر از حضور افرادی می‌دهند که تا لحظاتی پیش در آن مکان حاضر بودند یا در ساعات آینده خواهند آمد.

فنلاند کشوری با زمستان‌های تاریک، سرد و بسیار بلند است اما تابستان کوتاه مدت آن، آفتابی بسیار درخشنده و گرم دارد که غروب نمی‌کند. در نقاشی‌های کرین بنگتز همین فصل کوتاه و نشاط‌آور با آفتاب درخشان و رنگ‌های زنده به تصویر کشیده شده است.

نمایشگاه نقاشی ایینا هیزنن در گالری شیرین2

بخش دیگری از این نمایشگاه به آثار ایینا هیزنن اختصاص دارد. آثار او برخلاف نقاشی‌های بنگتز، تصاویری بدون رنگ و بدون فرم مشخص هستند که ابعادی دیگر از هنر فنلاند را نمایش می‌دهد. هیزنن بر روی کاغذهای سفید، فرم‌های هندسی نامشخصی را آورده است که با تنالیته خاکستری پوشیده شده‌اند. این فرم‌ها گاه قطعات یخ جدا شده از یخچال‌های قطبی را تداعی می‌کند، گاه مانند دیوارهای بتونی و سایه آنها به نظر می‌رسد و گاه مانند احجام هندسی گشوده شده هستند.

فضای سردی که در این تابلوها دیده می‌شود می‌تواند نمادی از زمستان‌های طولانی فنلاند باشد. این آثار را از سویی می‌توان تصاویری خلاصه شده از محیط اطراف دانست که هم فضای طبیعی و هم محیط شهری، به شکلی ساده شده در آنها قابل مشاهده است و از سوی دیگر آنها را می‌توان به عنوان بازی با فرم و ایجاد ترکیب بندی‌هایی متنوع در نظر گرفت.

 نمایشگاه نقاشی "آرامشی بکر از فنلاند" تا 5 تیر در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

آدم‌های سنگی

نمایشگاه نقاشی ژیلا کامیاب با نام "جان سنگ" در گالری ساربان برپاست. در همه تابلوهای کامیاب عناصر واحدی تکرار شده و از سوی دیگر استفاده از یک پالت رنگی خاص، باعث شده است فضایی یکدست و هماهنگ میان تابلوها به وجود آید. در نگاه اول آنچه در این تابلوها دیده می‌شود لکه‌ها و سطوح رنگ هستند که آزادانه روی بوم قرار گرفته و ترکیب‌بندی‌های متنوعی را ایجاد کرده‌اند. اگرچه فرم مشخصی در آنها وجود ندارد اما سطوح گاه به دایره و گاه به مکعب نزدیک می‌شوند. با این حال کمی دقت در نقاشی‌ها، مخاطب را با چیزی ورای نقاشی انتزاعی مواجه می‌کند. در واقع این آثار را می‌توان نوعی طبیعت‌پردازی دانست، اما آنچه نقاش از طبیعت برگزیده است متفاوت با نگرش غالب هنرمندان است. در این آثار به جای مناظر و گل‌ها و درختان با فرم‌های نیمه هندسی مواجه هستیم که به تخته سنگ‌هایی با زوایای تند یا سنگ‌های دایره‌ای و نرم شباهت دارند. در بعضی از تابلوها فرم سنگ‌ها آشکارتر است و در بعضی دیگر تاش قلم‌ها فضایی آبستره را به وجود می‌آورند.

 کامیاب در تابلوهای خود اجتماعی از سنگ‌ها را نمایش می‌دهد. قطعات کوچک و بزرگ با فرم‌ها و رنگ‌های گوناگون در کنار یکدیگر قرار گرفته و همنشینی مسالمت‌آمیزی را تجربه می‌کنند. اما شاید ماندن آنها در کنار یکدیگر ناشی از عدم توان حرکت و جابه‌جایی سنگ‌ها باشد و چه بسا اگر هر کدام از این اجزا امکان تصمیم‌گیری یا حرکت داشتند، موقیت خود را تغییر می‌دادند.

نمایشگاه نقاشی ژیلا کامیاب در گالری ساربان

سنگ‌ها به مثابه انسان‌هایی دیده می‌شوند که اجتماعی را تشکیل داده و با ویژگی‌های متفاوت، در کنار یکدیگر روزگار می‌گذرانند. آدم‌ها ممکن است احساسات انسانی خود را از دست داده و به قطعاتی خشک و بی‌روح تبدیل شده باشند و یا از دیدگاهی دیگر، تحمل مرارت‌های زندگی آنها را به موجوداتی سخت و آسیب‌ناپذیر تبدیل کرده است.

در این تابلوها رنگ‌های سردِ غالب در فضا با اندکی رنگ گرم همراه شده‌اند و کامیاب با حذف هرگونه جزییات و درگیر شدن با فرم، فضایی ساده و ملموس را به وجود آورده و طبیعت را از دیدگاه خود به تصویر کشیده است.

نمایشگاه نقاشی ژیلا کامیاب با نام "جان سنگ" تا 3 تیر در گالری ساربان برپاست. علاقمندان می‌توانند به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول مراجعه کنند.

 

زیبای مصنوعی

نمایشگاه آثار حجم کتایون برزگر با نام "هندسه پنهان" در گالری این‌جا برپاست. برزگر در این مجموعه از لوازم آماده استفاده کرده و یکی از عناصری که برای ایرانیان کاملا آشنا است را سوژه آثارش قرار داده است. گچ‌بری در تاریخ معماری ایرانی جایگاهی ارزشمند دارد. هندسه نقوش در کنار مهارت دست صنعتگران، بر دیوار و سقف کاخ‌ها و خانه‌ها نقوشی زیبا و تامل برانگیز می‌زدند که در ارتباط با هنر و فرهنگ ایران بود.

اما در دنیای معاصر، از یک سو پیشرفت صنایع و از سوی دیگر سرعت بالا در همه امور، باعث شده است گچ‌بری‌های ظریف نیز به حجم‌های قالبی از پیش آماده تبدیل شوند که گاه بدون ارتباطی با یکدیگر، یا ارتباط درست با فضا، روی دیوارها قرار گرفته و تصویری به دور از زیبایی حقیقی را ایجاد می‌کنند.

برزگر در نمایشگاه "هندسه پنهان" با استفاده از همین گچ‌‌بری‌های آماده آثار متنوعی را به وجود آورده است. گاه گچ‌بری‌ها در محلی غیرعادی و غیرکاربردی مانند کف زمین قرار گرفته‌اند و گاه دایره‌ای پر نقش و نگار با ترک‌ها و شکستگی‌ها بر روی دیوار دیده می‌شود.

نمایشگاه آثار حجم کتایون برزگر در گالری این جا

اما هنرمند به استفاده مستقیم از این عناصر آماده اکتفا نکرده و تغییراتی هم در آنها ایجاد کرده است. در تعدادی از آثار، گل‌های گچی را در حالی می‌بینیم که ریشه داده‌اند، اما عنصری که همراه با تعدادی از این گچ‌بری‌ها دیده می‌شود، انگشت انسان است. انگشتی خمیده که به نظر می‌رسد داخل زوایای کار قرار گرفته است و گویی وظیفه نگه داشتن حجم بر دیوار را برعهده دارد. یا در کاری دیگر، در میانه گچ‌بری به جای گل‌های ظریف و زیبا، انگشتانی را می‌بینیم که از درون گچ بیرون آمده‌اند و شاید حضوری از شخص گچ کار را تداعی می‌کنند.

نمایشگاه آثار حجم کتایون برزگر با نام "هندسه پنهان" تا 7 تیر در گالری این جا به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه پدرام، شماره 4، طبقه همکف برپاست.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو