طریقه کاشت و پرورش آووکادو در خانه و نکاتی برای رشد بهتر این گیاه

طریقه کاشت و پرورش آووکادو در خانه و نکاتی برای رشد بهتر این گیاه


منبع: آرگا

163

1398/11/18

18:42


میوه آووکادو که از دسته میوه های بومی منطقه گرمسیری است و پرورش آن بسیار راحت خواهد بود و به همین خاطر در این مطلب سعی داریم تا به بیان نحوه کشت و پرورش آووکادو در محیط خانه بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که خواص آووکادو بسیار زیاد است. و این میوه از دسته میوه های پر خاصیت محسوب می شود که برای بدن و پوست بسیار اهمیت دارد به همین خاطر کاشت هسته آووکادو در محیط خانه می تواند احساس خوبی را در افراد ایجاد نماید و همچنین مراقبت کردن از آن ها و مشاهده روند رشد آووکادو می تواند برای اغلب افراد جالب باشد.

آشنایی با نحوه پرورش آووکادو

توجه داشته باشید که آووکادو در واقع میوه ای به شکل گلابی و رنگی سبز تیره است که دارای هسته ای سیاه و نسبتا بزرگ می باشد و پیش بینی می شود که این میوه حدود ۱۰ هزار سال پیش از میلاد در کشور مکزیک رشد می کرده است و در طی سال های گذشته به یکی از میوه های محبوب در کشور آمریکا محسوب می شود. جالب است بدانید که امروزه در اغلب رستوران های زنجیره ای از این میوه به عنوان سالاد یا دسر همراه با ادویه های فراوان استفاده می شود. بهتر است بدانید که آووکادو در واقع میوه بومی مناطق گرمسیری است و در کشور ما رشد نخواهد کرد. همچنین نهال های این گیاه در دهه ۴۰ شمسی وارد ایران می شد ولی در ابتدا دچار سرما زدگی می شدند ولی با گذشت چندین سال با آب و هوای این منطقه سازگاری پیدا کردند و اکنون هر درختی بالغ بر ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ عدد میوه تولید خواهد کرد و پرورش آووکادو در کشور ما نیز قابل انجام شد.

آشنایی با نحوه پرورش آووکادو

مراحل کاشت آووکادو:

همانطور که می دانید پرورش آووکادو دارای مراحل مختلفی است که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

مرحله اول:

توصیه می شود که میوه آووکادو را با دقت به دو نیم تقسیم نمایید و مراقب باشید که به هسته آن آسیبی وارد نشود. هسته را به آرامی از میوه خارج نمایید و کنار بگذارید.

مراحل کشت هسته آووکادو

مرحله دوم:

اکنون بایستی هسته آووکادو را با ملایمت بشویید و این کار را به نحوی انجام دهید که هسته به طور کامل تمیز گردد و پرز های میوه نیز از آن جدا شوند. البته مراقب باشید که لایه قهوه ای رنگ روی هسته را از بین نبرید.

مرحله شستن هسته آووکادو برای کشت

مرحله سوم:

حالا بایستی هسته را در دست خود نگه دارید به طوری که قسمت باریک آن به سمت بالا باشد و سپس چهار چوب خلال دندان بردارید و در قسمت وسط هسته و با فاصله منظم فرو کنید. توجه داشته باشید که عمق فرو بردن خلال دندان ها بایستی در حدود ۵ میلی متر باشد.

مرحله چهارم:

اکنون یک لیوان بلند و باریک بردارید و تا لبه آن آب بریزید و توصیه می شود که از لیوان های شیشه ای برای این کار استفاده نمایید و همچنین بایستی لبه لیوان به اندازه ای باشد تا هسته به راحتی درون آب قرار بگیرد.

قرار دادن هسته داخل لیوان آب

مرحله پنجم:

حالا هسته آووکادو را به همراه خلال دندان ها بر روی لبه لیوان قرار می دهیم به طوری که خلال ها بر روی لبه لیوان قرار بگیرند زیرا اینگونه نیمی از هسته داخل آب قرار خواهد گرفت. به این نکته توجه داشته باشید که نوک هسته به سمت پالا و انتهای هسته درون آب قرار می گیرد در غیر این صورت آووکادوی شما رشدی نخواهد داشت.

مرحله ششم:

پس از قرار دادن هسته داخل لیوان بایستی ظرف را به محیطی معتدل و ثابت انتقال دید و همچنین بایستی از نور کافی نیز برخوردار باشد تا بتواند به راحتی رشد نماید.

مراحل جوانه زنی آووکادو

مرحله هفتم:

توجه داشته باشید که بایستی هر دو روز یک مرتبه آب لیوان را تعویض کنید زیرا باعث تجمع باکتری ها و قارچ ها خواهد شد و در نیتجه فرآیند رشد گیاه را متوقف خواهند کرد.

مرحله هشتم:

بهتر است بدانید که چندین هفته بایستی صبر کنید تا هسته جوانه بزند و پس از گذشت این مدت لایه قهوه ای روی هسته شروع به چروک شدن خواهد کرد و سرانجام پوستش می شکافد. به طور کلی دانه های آووکادو شروع به دو نیم شدن خواهند کرد و از قسمت بالا به پایین خواهند آمد. در نهایت پس از گذشت ۳ الی ۴ هفته با جوانه زنی گیاه خود مواجه خواهید شد.

قرار دادن هسته آووکادو درون لیوان

مرحله نهم:

توصیه می شود که روند آبیاری به گیاهتان را از یاد نبرید و مراقب باشید تا به ریشه آسیبی وارد نشود و برای اینکه هسته مقاومت خود را به صورت کامل به دست بیاورد بایستی مدتی صبر نمایید. به زودی ریشه از قسمت بالای هسته جوانه خواهد زد و جوانه های تا خورده آزاد خواهند شد و بدین ترتیب زمینه برای به وجود آمدن برگ ها فراهم خواهد شد.

مرحله دهم:

توجه داشته باشید که حالا شما یک درخت نوپا دارید و زمانی که متوجه شدید ریشه های آن محکم و قوی شده اند و ریشه ها مقاومت لازم را برای برگ دادن مجدد دارند می توانید گیاه را به خاک منتقل نمایید و برای انجام این کار لازم است تا هسته را از داخل آب بیرون بیاورید و خلال ها را از آن جدا نمایید.

طی کردن مراحل پرورش آووکادو

مرحله یازدهم:

اکنون لازم است تا یک گلدان ۲۰ الی ۲۵ سانتی متری تهیه کنید و داخل آن را تا یک سانتی متری لبه پر از خاک غنی بکنید. برای خاک غنی می توانید از ترکیب الیاف زبر و خاک به نسبت ۵۰ به ۵۰ درصد و توصیه می شود که برای این کار از فیبر موجود در پوست نارگیل استفاده نمایید. پس از ریختن خاک درون گلدان بایستی خاک را به آرامی صاف و فشرده نمایید و زمانی که خاک آماده شد یک حفره کوچک برای قرار دادن هسته آووکادو درون خاک ایجاد نمایید.

مرحله دوازدهم:

توجه داشته باشید که بایستی به آرامی هسته آووکادو را درون خاک قرار دهید و این کار را به نحوی انجام دهید که ریشه ها به صورت کامل درون خاک قرار بگیرند و در آخر به آرامی اطراف هسته را خاک بریزید تا یک دست شوند.

آبیاری منظم گیاه برای رشد سریع

مرحله سیزدهم:

توصیه می شود که هر روز به گلدان خود آب بدهید تا رطوبت آن خشک نشود. توجه داشته باشید که از آب دادن یک نقطه از خاک جلوگیری نمایید و گیاه را به صورت کلی آبپاشی کنید. بهتر است بدانید که اگر برگ های گیاه به سمت رنگ قهوه ای کشیده شدند گیاه به آبیاری بیشتری نیاز دارد اما اگر درختچه به سمت رنگ زرد کشیده شد بایستی بدانید که در روند آبیاری دقت نداشته اید و بایستی اجازه دهید تا گیاه به مدت یک الی دو روز خشک بماند.

آشنایی با مراحل پرورش آووکادو در خانه

مرحله چهاردهم:

توصیه می شود که توجه و مراقبت از گیاه را به خوبی انجام دهید تا در طول چند سال آینده درختی زیبا و فریبنده داشته باشید و همچنین گیاه را در طول فصول گرم سال در یک گلدان بکارید تا جوانه بزند و اینگونه مراحل پرورش آووکادو را به پایان رسانده اید.

شرایط لازم برای پرورش گیاه آووکادو:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای طی کردن روند رشد نیاز به مراقبت هایی دارند و به همین خاطر در ادامه مطلب به بیان شرایط مورد نیاز برای پرورش آووکادو پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که گیاه آووکادو بایستی همواره مرطوب باشد و البته از زهکشی مناسبی نیز برخوردار باشد. اگر رنگ برگ ها زرد شود نشانه این است که آبیاری بیش از اندازه انجام شده و بایستی در روند آبیاری گیاه خود دقت کنید.

آبیاری منظم گیاه آووکادو برای رشد بهتر

نور:

بهتر است بدانید که میوه آووکادو نیز برای پرورش نیاز به نور کامل خورشید دارد و اگر از پرورش یک دانه آووکادو شروع کرده اید توصیه می شود که آن را در معرض نور خورشید قرار دهید تا ریشه اولیه گیاه شکل بگیرد و برگ ها پدید بیایند.

خاک و کوددهی:

توجه داشته باشید که برای پرورش و کاشت آووکادو بایستی از خاک غنی شده و دارای زهکشی استفاده نمایید تا گیاه بتواند بهترین رشد خود را تجربه نماید. توصیه می شود که گیاه خود را در طول دوران رشد از طریق کود غنی تغذیه نمایید و پس از اینکه گیاه رشد خوبی را پشت سر گذاشت و آماده میوه دهی شد می توانید از کود سایر میوه ها نیز استفاده نمایید.

تهیه خاک مساعد و مغذی برای پرورش آووکادو

دما:

دقت داشته باشید که آووکادو دمای فصول گرم سال را بیشتر می پسندد ولی جالب است بدانید که این گیاه قادر است تا دمای کمتر از ۵۰ درجه زمستان را نیز تحمل نماید اگرچه که سرعت رشد آن کاهش پیدا خواهد کرد.

تعویض گلدان و هرس گیاه:

توصیه می شود که در فصل بهار که گل دوباره رشد خواهد کرد گلدان حاوی آووکادو را تعویض نمایید. توجه داشته باشید که در سال های اولیه کشت هرس گیاه را از یاد نبرید زیرا انجام هرس باعث پر پشت شدن برگ های گیاه خواهد شد. اولین هرس را بایستی زمانی انجام دهید که گیاه به ۲۵ سانتی متری رسیده باشد و در این هنگام بایستی گیاه را تا ارتفاع دوازده سانتی متری کاهش دهید تا ریشه و برگ های جدید بتوانند رشد کنند و درخت برای میوه دادن آمادگی داشته باشد.

انجام عمل تعویض گلدان برای رشد بهتر

تکثیر گیاه آووکادو:

بهتر است بدانید که آووکادو از طریق روش های مختلفی قابل تکثیر شدن است و اغلب متخصصین انواع مختلفی از آووکادو را به ریشه های مقاوم پیوند می زنند تا به یک درخت مقاوم و پر بار تبدیل شود و توجه داشته باشید که این روش از طریق قلمه زدن گیاه امکان پذیر خواهد بود.

روش های مختلف برای تکثیر آووکادو

اگر قصد تکثیر گیاه را در محیط خانه دارید توصیه می شود که سه عدد خلال دندان را در یک دانه فرو کنید و سپس در انتهای یک لیوان آب قرار بدهید. توجه داشته باشید که آب بایستی حدود ۲ سانتی متر از دانه را بپوشاند. حالا ظرف را در یک مکان گرم قرار دهید ولی توجه داشته باشید که نباید نور مستقیم خورشید بدان بتابد. پس از گذشت ۲ الی ۶ هفته جوانه خواهند داد و توصیه می شود که اجازه دهید گیاه جوان تا ارتفاع ۱۲ سانتی متری رشد کند و سپس آن را کوتاه نمایید و به ۶ سانتی متر برسانید. توصیه می شود که با مشاهده اولین برگ آووکادو هسته را به داخل خاک منتقل نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو