گوینده‌های خوب انگشت‌شمار شده‌اند

منبع: برترین ها

106

1398/11/19

10:30


گوینده پیشکسوت رادیو درباره معیار‌های انتخاب گوینده در رادیو و تفاوت‌های آن با گذشته گفت: در گذشته انتخاب گوینده سخت‌تر بود.

روزنامه جوان: گوینده پیشکسوت رادیو درباره معیار‌های انتخاب گوینده در رادیو و تفاوت‌های آن با گذشته گفت: در گذشته انتخاب گوینده سخت‌تر بود؛ چند هزار نفر غربال می‌شدند تا نهایتاً چند نفر به عنوان گوینده انتخاب می‌شدند و گوینده‌های انتخاب‌شده آموزش می‌دیدند، اما الان این آموزش‌ها کم شده است.

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ناصر قوام‌پور گوینده رادیو گفت: تعدد شبکه‌های رادیویی باعث شده انتخاب گوینده با گذشته متفاوت باشد و فرصت برای آموزش دادن به گوینده‌ها قبل از اجرا کمتر است. زمانی بود که انتخاب گوینده طول می‌کشید و شرایط خاص خودش را داشت.

گوینده باید علاوه بر داشتن صدای مناسب، حضور ذهن و بداهه‌پردازی، در زمینه‌ای نیز تخصص داشته باشد. هر شبکه‌ای هم یک تخصص نیاز دارد، مثلاً شبکه اقتصادی و فرهنگی که هر کدام تخصص خاص خود را می‌طلبد.

او درباره متن‌نویسی در رادیو خاطرنشان کرد: در حال حاضر نویسنده‌های خوب خیلی کم و انگشت‌شمار هستند. قبلاً حتماً در پخش یک نویسنده حضور داشت، اما به تدریج تعدد شبکه‌ها و عجله در ساخت برنامه باعث شد به نویسندگی هم خیلی توجهی نشود. از طرفی وجود شبکه‌های مجازی و اینترنت دسترسی به متن را آسان کرده و باعث شده تا دیگر نیازی نباشد نویسنده مطالعه کند؛ متن‌های آماده زیاد است و به راحتی می‌توان کپی کرد، اما این متن‌ها با رادیویی بودن فرق دارد، نویسنده باید چارچوب رادیو را بشناسد.

قوام‌پور درباره شرایط کنونی رادیو عنوان کرد: الان تفاوت شبکه‌ها خیلی چشمگیر نیست و همه به یک سمت و سو می‌روند و خیلی توجهی به متون و نوع گویش و اجرا ندارند. الان چیزی که مهم است محتواست و شکل و ساختار رادیو در درجه دوم قرار می‌گیرد. قوام‌پور در پایان گفت: امیدوارم معیار‌های انتخاب در همه زمینه‌ها سختگیرانه‌تر شود تا حالت اختصاصی هر شبکه حفظ شود و انتظار مردم هم از هر شبکه نسبت به مأموریتی که دارد در همان سطح باشد؛ بنابراین گزارش رادیو که در برهه‌های مختلف از گوینده‌های نامدار، خوش صدا و زیرکی بهره می‌برد به تدریج به دورانی وارد شده که به عقیده عده‌ای از وجود گوینده‌های برجسته تهی شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو