متریال بسیار خاص یک نمایشگاه چهل‌تکه / روایت الهام عظیمی از نمایشگاه آثارش در گالری مژده

63

1398/3/29

13:12


استفاده مجدد از رنگ‌های خشک شده روی پالت نقاشی و بازیابی آنها به عنوان یک تکنیک جالب توجه، آثار الهام عظیمی را خاص می‌کند اما رویکرد مضمونی او نیز بر تأویل‌پذیری بیشتر آثارش تاکید می‌کند.

متریال بسیار خاص یک نمایشگاه چهل‌تکه / روایت الهام عظیمی از نمایشگاه آثارش در گالری مژده

به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه "هویت چهل‌تکه" الهام عظیمی این روزها در گالری مژده دایر است و بیش از هر چیزی توجه مخاطبان به تکنیک خاص او در آفرینش این آثار جلب می شود، تکنیکی که از بازیافت عنصر شکل‌دهنده نقاشی، رنگ می‌آید اما این همه جذابیت‌های هویت چهل تکه نیست. او از انسان معاصر دردمندی می‌گوید که حال نزاری دارد و حتی سیمای ظاهری‌اش را در اثر دردمندی درونش از کف داده است.

الهام عظیمی، درباره نحوه شکل‌گیری آثار نمایشگاه "هویت چهل‌تکه" می‌گوید: "همواره به متریال بازیافتی علاقه داشتم، بر همین مبنا اندک اندک، توجهم به رنگ‌های  خشک شده بر پالت‌های نقاشی جلب شد. وقتی رنگ اکرلیک بر روی پالت نقاشی خشک می‌شود، یک طیف رنگی جذاب را ایجاد می‌کند که بسیار مورد توجه من قرار گرفت. بنابراین همواره به این مسئله فکر می‌کردم که از این رنگ‌های خشک شده پالت به عنوان یک متریال استفاده کنم."

عظیمی، نمایشگاه "هویت چهل‌تکه" را حاصل فعالیت چند ساله گذشته خود خواند و گفت:" توجه به رنگ‌های خشک شده پالت، سبب شد که این بخش اندک اندک به متریال اصلی کار من و تکنیک شخصی‌ام تبدیل شود. تازه بودن این روش اجرا سبب شد که با استقبال خوبی از سوی سایر هنرمندان و اساتیدم مواجه شوم زیرا در نگاه نخست رنگ‌های خشک شده پالت برای دیگران آشنا نشان می‌دهند و به نحوی آشنایی زدایی می‌کنند."

او خاطرنشان کرد:" به نظر من جسارتی که در رنگ‌های خشک شده بر روی پالت وجود دارد و این غلظت و شفافیت را نمی‌توان به راحتی در تکنیک‌های دیگر ایجاد کرد به همین خاطر، استفاده از این متریال برای من تبدیل به یک روند دائمی شد زیرا اساساً این شیوه از نگاه من با هویت انسانی در ارتباط است."

پرتره‌های بعضا به هم ریخته و مخدوش شده" عظیمی" در گستره دیوارهای مژده چشم مخاطب را درگیر می‌کند، برخی به کل صورتی ندارند، برخی چشم و برخی نیز از تناسب بی‌بهره‌اند. این روایت نقاش از انسان امروز است. چهار تابلوی موزاییکی او از یک‌صد پرتره کوچک فضایی منقلب کننده را به مخاطب تلقین می‌کند که بسیار جالب‌توجه است.

این هنرمند تأکید بر هویت انسانی را دلیل شکل‌گیری آثار این نمایشگاه دانست و گفت:" هویت انسانی همواره ازجمله دغدغه‌های من بوده است به همین خاطر، بیشتر بر روی کار پرتره‌ها تمرکز دارم زیرا اساساً معتقدم که انسان امروزی دچار تغییراتی جدی و متفاوت نسبت به نسل‌های گذشته شده است. فضای مجازی و گستردگی ارتباطات در دنیای  امروزی سبب شده که انسان معاصر، فضای گسترده‌تری را به لحاظ ارتباطی تجربه کند به همین خاطر می‌توان گفت که هر فرد، یک جمعیت را در درون خود دارد و در لحظه می‌تواند با تمام دنیا در ارتباط باشد. بر همین مبنا انسان امروزی هر لحظه تغییر را تجربه می‌کند و به نوعی تغییر و فوران و نابودی و زایش در لحظه در او جریان دارد."

او با اشاره به فی‌البداهه بودن خلق این پرتره‌ها، درباره دلیل استفاده از تکنیک رنگ خشک شده در خلق هویت چهل تکه توضیح داد: لایه‌های رنگی که از پالت به دست می‌آیند، بیانگر لایه‌های شخصیت انسانی است.

نمایشگاه هویت چهل‌تکه تا سی و یکم خرداد ماه در گالری مژده واقع در سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک 27 دایر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو