جوسپ بورل این مطلب را طی یادداشتی در نشریه آمریکایی پروجکت سیندیکیت بیان کرد. او هفته گذشته به خاورمیانه سفر کرد تا به گفته خود در راستای حفظ ثبات، امنیت و ایجاد اعتماد میان بازیگران منطقه، سهمی را ایفا کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته 14 بهمن‌ماه در صدر هیاتی از اردن به ایران سفر و در دو نوبت با محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه درخصوص برجام، مناسبات دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کرد. بورل همچنین با حسن روحانی رئیس جمهوری و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفت وگو کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بازگشت از تهران تاکید کرد که نخستین هدف، باید حفاظت از توافق هسته‌ای ایران باشد.

بورل که دیروز با مقام‌های آمریکایی در واشنگتن دیدار کرد، در ادامه یادداشت خود به طرح ادعایی رئیس جمهوری آمریکا درباره صلح خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» اشاره کرد و گفت اگر خواهان برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل هستیم باید از طریق راه حل بر پایه مذاکره که طبق قوانین بین‌الملل و مورد توافق تمام طرف‌ها باشد به آن برسیم.  

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه 8 بهمن‌ماه همراه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند.

بیشتر دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا واکنش سردی را به این طرح نشان داده و بر لزوم از سرگیری مذاکرات روند صلح خاورمیانه تأکید کرده‌اند.

بورل تصریح کرد که دیپلماسی بدون اقدام عملی محقق نمی‌شود؛ اگر می‌خواهیم آتش‌بس شکننده لیبی پایدار باشد باید از تحریم معاملات تسلیحاتی حمایت کنیم. اگر نمی‌خواهیم کشورهای منطقه ساحل آفریقا گرفتار بی قانونی و بی ثباتی شوند باید تلاش‌های خود را افزایش دهیم.

وی سپس عنوان کرد که کشورهای جامعه جهانی باید سهم خود را در این زمینه‌ها ایفا کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که فراتر از بحران‌های موجود در همسایگی اروپا دو اولویت وجود دارد. اول اینکه اتحادیه اروپا باید راهبرد جدیدی را با و برای آفریقا ترسیم و از مسائلی همچون تجارت، نوآوری، تغییرات آب و هوایی، فضای مجازی، سرمایه گذاری برای معنا دادن به ادعای برابری بهره‌برداری کند.

دوم اینکه به گفته او اتحادیه اروپا باید رویکرد جدی‌تری را نسبت به بازیگران  راهبردی جهان از جمله ایالات متحده، چین و روسیه اتخاذ کند. بورل با اشاره به وجود برخی اختلاف نظرها افزود که سه کشور در حوزه سیاست قدرت و تحولات بین‌المللی نقش مهمی ایفا می‌کنند و در این میان اتحادیه اروپا باید از ارزش‌ها، منافع و اصول توافق شده بین‌المللی حمایت کند.

به گزارش ایرنا، بورل تصریح کرد که رسیدن به این دستاورد ساده نیست و ممکن است تا پایان امسال نتوان به آن دست پیدا کرد. اما پیروزی و باخت در مبارزات سیاسی بستگی به این دارد که چگونه آن را ترسیم کنید.  

وی تصریح کرد که تمرکز اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی روی این نکته خواهد بود که از نقش بازیگری که هنوز در جست‌وجوی هویت می گردد، فاصله بگیرد.