اتفاق خوبی که بعد دویدن در بدن شما می افتد + فواید

اتفاق خوبی که بعد دویدن در بدن شما می افتد + فواید


منبع: نمناک

167

1398/3/29

13:37


آیا می دانید با دویدن چه اتفاقاتی برای بدن رخ می دهد؟ دویدن برای سلامت روح و روان مفید است و همچنین فواید بی نظیری برای تمام بخش های بدن به همراه دارد.

اتفاق خوبی که بعد دویدن در بدن شما می افتد + فواید

سلامتی و نشاط بدن از فواید دویدن است اما چگونه؟

دویدن از طریق تقویت استخوان ها و ماهیچه ها سرعت سیر پیری را کاهش می دهد. در مقابل استخوانها و ماهیچه های افرادی که فعالیت روزانه آنها بیشتر نشسته انجام میشود، ضعیف است. در این افراد استعداد ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است. در مقابل استخوان بندی ورزشکاران قوی است و با گذشت سن، کم تر تحلیل می روند. دویدن به طور مداوم آسان نیست. به همین دلیل خیلی از افراد پس از مدتی دویدن، این عادت را کنار می گذارند. با ادامه دویدن و غالب شدن بر تنبلی، اراده افزایش می یابد. با وجود اینکه دویدن ورزش ساده است، هماهنگی اعضای بدن را زیاد می کند. به خصوص اگر این دویدن در زمینی با موانع کوچک انجام شود . فواید دویدن برای تمام بخش های بدن به خصوص سلامتی زانو و استخوان ها را در کنار فواید این ورزش راحت و کم هزینه برای پوست و زیبایی و اشتباهات رایج در دویدن را در این بخش از ورزش و تناسب اندام نمناک خواهید خواند.

بررسی فواید و خواص سلامتی دویدن

سلامت روح و روان

دویدن تأثیر زیادی در حفظ و تقویت سلامت روح و روان انسان دارد. طبق آمار بیشتر دونده های ورزشکار دارای روحیه ای شاد و صبوری در مقابل سیر زندگی هستند. موقع دویدن هورمونی به نام اندورفین ترشح می شود که باعث نشاط و شادابی می شود. یکی دیگر از تأثیرات این ورزش کاهش استرس است و یکی از علتهای اصلی آن این است که فرد دونده باید کاملا حواسش به مهارت انجام دو باشد و خود به خود از افکار روزانه مانند خانواده، کار و ... خارج می شود و به این صورت است که شادابی و سرزندگی جایگزین افسردگی می شود.

افزایش شوق و حس فعالیت کاری

آیا تا به حال شنیده اید که با سرعت زیادی کاری را شروع کنید؟ این درست است، هم به معنای واقعی و هم از لحاظ علمی تحقیقات نشان داده اند که ورزش می تواند فورا حالت روحی را تقویت و به شما کمک کند روز خود را با قدرت کامل شروع کنید. دویدن احتمالا بهترین راه برای غلبه بر افسردگی و ناراحتی است. اگر احساس افسردگی می کنید، دقیقه دویدن می تواند مانند داروی ضد افسردگی کار کند و حالت روحی را بهبود می دهد.مطالعه دیگری است نشان می دهد ورزش می تواند به اندازه داروی ضد افسردگی خوب باشد.

با دویدن به صورت ذهنی استراحت می کنید:

دویدن افراد را برای مقابله با استرس و چالش های روزانه بدون ترس و وحشت آماده می کند. فکر کردن زیاد را متوقف خواهد کرد و احساس راحتی بیشتری ایجاد می کند این امر به این دلیل است که دویدن سریع می تواند فعالیت را در قشر مغز کاهش دهد. این کار ساده ترین و سالم ترین راه برای جدا شدن از آسیاب روزانه است.

مزایای دویدن

خواص و فواید دویدن برای سلامتی

دویدن همچنین به اختلال اضطراب و حملات کمک می کند

دانشمندان از تست چالش کربن دی اکسید برای تعیین ارتباط بین حساسیت اضطراب و فعالیت فیزیکی استفاده کرده اند. آن ها دریافتند افراد فعال فیزیکی در شرایط پر استرس کم تر دچار وحشت می شوند حتی اگر حساسیت اضطراب داشته باشند.

شاد بودن بدون هیچ دارو فقط با دویدن:

دویدن می تواند روحیه شما را مثل داروهای سرگرمی بالا ببرد چون شادی را تحریک می کند. این دلیل این است که بسیاری از درمان های اعتیاد شامل موارد زیادی از ورزش هستند. دویدن محرک تولید اندوکانبینید است که باعث می شود شادتر و متمرکز به نظر برسید محققین دریافتند که ورزش حالت روحی و خلاقیت را به طور مستقل از هم بهبود می بخشد.

با دویدن تمام سیستم های بدن خوب تنظیم می شوند:

این فقط حالت روحی یا ذهنی نیست. دویدن، تقریبا همه بخش ها و سیستم های بدن را تنظیم می کند.فشار خون را تنظیم خواهد کرد. آنالیز متا مطالعات مختلف نتیجه گیری می کند که ورزش هوازی می تواند درمان دارویی غیر دارویی برای افراد با فشار خون بالا باشد.دویدن حساسیت انسولین را بهبود می بخشد. قند خون به سرعت پایین می آید زیرا ماهیچه ها از گلوکز یا انرژی در طول دویدن استفاده می کنند. 30 دقیقه دویدن همراه با گرم کردن و کشش (45 دقیقه در کل)سوخت و ساز را برای 14 ساعت آینده افزایش خواهد داد. البته چنانچه در بخش ورزش و تناسب اندام نمناک گفته ایم این آغاز کار است با گذر زمان مزایای واقعی شروع به نمایش خواهند کرد.

بعد از 24 ساعت:

مهم نیست که شما دانش آموز ، تاجر، یا کارآفرین باشید، دویدن به شما کمک می کند که بیشتر روز خود را بسازید.

بیشتر سازنده خواهید بود:

مطالعه نشان داد که کارکنانی که در روزهای کاری ورزش می کنند، شادتر و کارآمدتر هستند. بهبود وضعیت و یا عملکرد در روزهایی که ورزش نمی کنند دیده نمی شوداین مطالعه در مورد محل کار صحبت می کند اما می توانیم با اطمینان فرض کنیم که روحیه و عملکرد بهتر در تمام مناطق زندگی کمک خواهد کرد.

اشتباه دویدن

دویدن چه فوایدی را به همراه دارد؟

داشتن اعتماد به نفس بیشتر با دویدن:

دویدن باعث می شود که به شدت در مورد خود فکر کنید. تحلیل متا آنالیز 57 دانش آموز نشان داد که ورزش اعتماد بنفس مردم را افزایش داده و تصویر بدن آن ها را بهبود می بخشد.همچنین می تواند به عنوان ابزار موثر برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان کار کند. مطالعه نشان می دهد که دویدن یا ورزش می تواند عزت نفس را در کودکان و یا جوانان افزایش دهد.

با دویدن باهوش تر هستید

اطلاعات را سریع تر در اداره، در کلاس، یا هر محیط دیگری یاد می گیرید و پردازش خواهید کرد. مطالعات به فعالیت های تفریحی مختلف و تاثیر آن ها بعد از دوره آموزشی می پردازد گروهی که ورزش می کردند عملکرد بهتری داشتند .سطح کورتیزول برای حفظ بهتر اطلاعات مورد نیاز است مطالعه دیگری نشان داده است که ورزش هوازی حافظه را تقویت می کند.

زندگی بهتری دارید:

ورزشی مثل دویدن، ناحیه مغز را فعال می کند که مسئول کارکردهای اجرایی مثل کنترل توجه، حافظه کار، یا انعطاف پذیری شناختی است این کار کمک می کند برای رسیدن به اهداف خود بدون از دست دادن تمرکز تلاش کنید.دو گروه در معرض وضعیت استرس زا قرار داشتند. گروهی که آمادگی جسمانی داشتند، توانستند با احساسات منفی مقابله کنند و دیدگاه مثبتی داشته باشند.

با دویدن کالری می سوزانید:

دویدن کمک می کند تا انبوهی از کالری را بسوزانید همه این را می دانند چیزی که ممکن است ندانید این است که بدن متوقف نمی شود حتی وقتی نمی دوید و 190 کالری دیگر را در عرض 14 ساعت آینده خواهید سوزاند

مثل یک آرام و راحت بچه می خوابید :

با این ذخایر تازه و خلاقیت مطمئنا به چیزهای بیشتری دست خواهید یافت. دویدن کمک می کند راحت تر و سریع بخوابید اینطور زمان و کیفیت خواب را بهبود خواهد بخشید.

بهبود خواب

کمک به بهبود خواب با دویدن

فواید دویدن بعد از یک ماه البته به صورت مداوم

فقط در مورد برخی منافع فوری بحث کردیم، اما وقتی این کار را روتین انجام دادید، آن ها شروع به نمایش خواهند کرد. این روشی است که بعد از یک ماه انجام می دهید

تبدیل به یک یادگیرنده سریع خواهید شد:

دویدن، رشد ماده خاکستری تازه را در مغز تحریک می کند تنها یک ماه دویدن منجر به ایجاد هزاران سلول مغزی جدید خواهد شد. این به این معنی است که چیزهای جدید را خیلی سریع تر و آسان تر یاد خواهید گرفت. فراموش نکنید که بیشتر متمرکز و بیدار هستید. منبع الهام برای دوستان و اعضای خانواده خواهید شد. به اشتراک گذاشتن برنامه روتین روزانه تان و نقاط عطف تان، دوستانتان را وادار به دویدن و پیشی گرفتن خواهد کرد.

کنار گذاشتن عادت های بد با دویدن:

دویدن می تواند به شما کمک کند تا عادات بد و یا اعتیاد مانند داروهای سرگرمی، سیگار کشیدن یا نوشیدن بیش از حد را خنثی کنید. بعد از چند هفته، احساس خواهید کرد که به اندازه کافی قوی نیستند. شما مشتاق به خوردن چیزی سالم بعد از دویدن های طولانی مدت هستید.

گرفتن تصمیم های هوشمندانه :

تنها رژیم غذایی نیست. شروع به انتخاب های بهتر و سالم تر در دیگر جنبه های زندگی خواهید کرد. کنترل خود به خودی بهبود خواهد یافت و منجر به تصمیم گیری های بسیار کمتری خواهد شد خستگی یک ویژگی ثابت زندگی شما نیست. در هنگام انجام وظایف روزانه، کمبود انرژی وجود ندارد. در یک مطالعه، گروهی که ورزش می کردند نسبت به کسانی که ورزش نمی کردند "بسیار بهتر" بودند. دویدن باعث افزایش میزان انرژی خواهد شد و این خستگی فعلی با شور و شوق کودکانه ای جایگزین خواهد شد.

با دویدن به لحاظ ذهنی قوی هستید:

بیماری های روانی و اختلالات روانی در حال افزایش هستند اما نیازی نیست نگران باشید. شما به احتمال زیاد از هر کدام از این شرایط به خاطر برنامه روتین رنج می بریدتحقیقات نشان داده اند که دویدن در محیط طبیعی به عنوان یک سپر در برابر شرایط سلامت روانی عمل می کند. رفتن به سالن ورزش یا ورزش در خانه نمی تواند این مزایا را تامین کند.به سادگی حواستان پرت نمی شود و ذهن تان همیشه در حال شگفتی نیست. تمرکز بر روی کاری که انجام می دهید بسیار آسان تر می شود ین کار بهره وری را بهبود خواهد بخشید.

تا به حال دویدن به شدت عادت های خواب را بهبود داده است ذهن و بدن به استراحت نیاز دارند. ذهن آسوده ذهن قدرتمندی است و به عملکرد روانی بهتر منجر می شود.

دویدن برای لاغری

قوی شدن به لحاظ ذهنی از فواید دویدن

بعد از 6 ماه

زندگی عشقی بهبود می یابد و راحت تر ابراز احساسات می کنید

دویدن می تواند به طور قابل توجهی میزان تستوسترون را در مردان افزایش دهد، به خصوص در تمرینات فشرده تستوسترون مسئول میل جنسی در مردان است.ورزش همچنین می تواند میزان اسپرم را بهبود بخشد در حالی که ورزش استقامتی ممکن است پتانسیل تولید مثل را بهبود بخشد در کل یک شریک جذاب تر خواهید بود.

منافع محدود به مردان نیست. تحقیقات همچنین نشان داده اند که 20 دقیقه دویدن شدید می تواند باعث افزایش برانگیختگی جنسی در زنان شود.تحقیقی که توسط بروکس اجرا شد، 66 درصد پاسخ دهندگان گفتند زوج هایی که با هم می دوند اغلب روابط جنسی دارند. نه تنها این، بلکه تقریبا نیمی از آن ها فکر می کنند که هر چه بیشتر بدوند، زندگی جنسی بهتری خواهند داشت.عجیب به نظر می رسد اما دویدن می تواند شما را در ابراز احساسات و نشان دادن محبت بهتر کند. مطالعاتی بهبود در رفتار پسران و مشکلات رفتاری را نشان داد. این یافته ای جالب است، زیرا معمولا مردان در نمایش احساسات خوب نیستند.پنهان کردن احساسات چندان سالم نیستند به علاوه، نشان دادن علاقه و احساسات به دوستان و خانواده تان کمک می کند.

دویدن برای سالم نگه داشتن قلب :

بیش از 30 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده LDL یعنی کلسترول بد را دارند. خوشبختانه، احتمال این وجود دارد که از این مشکل رنج ببرید.

دویدن فقط 7 تا 14 مایل در هفته می تواند سطح کلسترول را کنترل کند. به توصیه انجمن قلب آمریکا 150 دقیقه فعالیت فیزیکی برای حفظ فشار خون سالم لازم است.

عامل دیگری که در سلامت قلبی - عروقی سهیم است، سطح پروتیین کم - واکنش پذیری پایین است. اگر بی تحرک زندگی می کنید، فقط شش ماه دویدن یا ورزش منجر به کاهش 30 درصد در پروتئین سی و انفعالی خواهد شد. این کار نه تنها احتمال التهاب را کاهش می دهد، بلکه ضریب هوشی شما نیز بهبود خواهد یافت.

در کل، دویدن به طور قابل توجهی شانس حمله قلبی، سکته و دیگر مشکلات جدی را کاهش داده است.

دویدن برای کنترل قند خون :

کاهش 51درصد در مقادیر هموگلوبینA1C در دوندگان این یک بهبود قابل توجه است. نتایج حتی برای گروهی که ورزش هوازی را با تمرین ترکیب کردند بهتر بود. اگر در حال حاضر مبتلا به دیابت باشید، دویدن منظم خطر ابتلا به دیابت را 20 درصد کاهش خواهد داد و آسیب چشمی و یا کلیه را 40 درصد کاهش خواهد داد.

بررسی دیگر مطالعات متعدد نشان داد که بیماران دیابتی می توانند قند خون و افسردگی را از طریق ورزش کنترل کنند.

سبک زندگی سالم با دویدن:

دویدن به تدریج بر عادات غذایی و سبک زندگی تاثیر خواهد گذاشت. نتایج دو در نوعی اتصال به مغز اجازه می دهد تا افکار سطح بالاتری داشته باشد فکر کردن آنقدرها سخت نیست چون می توانید مشکلات را آنالیز و حل کنید

مطالعه دیگری وجود دارد که تاثیر بالای دو را نشان می دهد که در حالی که می تواند یادگیری را بهبود بخشد

تمرکز بر روی وظایف چالش برانگیز است با ورزش در گرفتن و مدیریت پروژه هایی که نیازمند توجه به جزئیات هستند، راحت تر هستید. همچنین در شغل خود به عنوان مدیر یا رهبر برتری خواهید داشت. تصمیم گیری نقش حیاتی در چنین نقش هایی ایفا می کند ورزش روزانه می تواند به طور قابل توجهی توانایی شما برای تصمیم گیری را افزایش دهد.

بعد از یک سال

تقریبا یک سال است که شروع به دویدن کردید.

فواید دویدن

تمام خواص و مزایای فوق العاده دویدن

با دویدن قوی تر و محکم تر هستید:

دویدن بر روی یک پایه مرتب منجر به تغییرات عصبی ، عضلانی می شود که منجر به کارایی بهتر دو می شود. در حال حاضر می توانید مسافت های طولانی تر را طی کنید و انرژی کمتری مصرف کنید. عضلات و تاندون ها با فشار کاری بالا سازگار خواهند شد و به دیگر وظایف فیزیکی و ورزشی نیز کمک خواهد کرد.

زانوها و یا کمر می تواند به خصوص با افزایش سن محکم شوند. برخلاف باور عمومی، زانوهایتان به خاطر کارهای روتین منظم سالم تر خواهند شد. تخمین زده می شود که 80 % جمعیت در برخی زمان ها در زندگی از مشکلات کمر رنج می برند این یکی از رایج ترین دلایل برای بازدید از پزشکان است.

دویدن همچنین ران، زردپی را تقویت می کند. اینها برخی از مهم ترین ماهیچه ها در بدن هستند. رنج های روحی و روانی نمی توانند شما را به مدت طولانی به خطر بیاندازند. دو، مواد شیمیایی تولید می کند که کمک می کنند درد فیزیکی را فراموش کنید. این احساس خوبی به شما می دهد.

اگر دو را با مدیتیشن ترکیب کنید، مزایا چند برابر خواهد شد. این کار به طور قابل توجهی احساس افسردگی را کاهش می دهد.

سبک زندگی بی تحرک به احساسات اندوهناک منجر می شود دویدن این چرخه را می شکند و اثر بر ذهن و بدن دارد. پیش تر ما بحث کرده ایم که دویدن می تواند جذابیت ادراکی را بهبود بخشد اما محدود به ادراک نیست.

دویدن واقعا می تواند ظاهر را به روش های زیادی بهبود بخشد تغییر شکل خواهید داد رنگ چهره بهبود خواهد یافت و به احتمال زیاد با مشکلاتی نظیر آکنه و جوش ها مقابله خواهید کرد.

بعد از 10 سال

حتی وقتی پیر می شوید، دویدن شما را به روش های زیادی پوشش می دهد.

با دویدن اضافه وزن ندارید:

بسیاری از مردم زمانی که به 40 می رسند وزن چاق می شوند. این تبدیل به زمینه بیماری مثل دیابت، چاقی و یا افسردگی می شود می توانید با دویدن این مشکلات را دور نگه دارید. یکی دیگر از مشکلات معمول در دهه 40 یا 50، پوکی استخوان است. 1 در 3 زن بعد از 50 سال از شکستگی استخوان رنج می برند.

دویدن ماهیچه های مرکزی را نیز تقویت می کند این ماهیچه ها مسئول حمایت از شکم و ستون فقرات هستند حفظ وضعیت بدنی سالم و صاف آن را آسان می کند.

دویدن به طور قابل توجهی خطر سرطان مانند سرطان روده، پروستات، ریه یا پستان را کاهش خواهد داد. سلامت قلب به خاطر دویدن یا ایروبیک بهترین نوع ورزش برای سلامت قلبی عروقی است. 

دویدن همچنین به شما کمک می کند تا با درد عاطفی و یا رنج از گذشته مقابله کنید مطالعه نشان داد که بعد از شش ماه، دوندگان احساس درد جسمی را فراموش می کنند سلامت کلی خوب به این معنی است که احتمال کمتری از مرگ زود هنگام وجود دارد.

بعد از 25 سال

تنها 20 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده توصیه های فعالیت فیزیکی را برآورده می کنند خیلی جوان تر از سن به نظر می رسید. این به خاطر فعالیت فیزیکی منظم است که باعث کاهش سن بیولوژیکی می شود. تحقیقات نشان می دهند که سطح بالای فعالیت فیزیکی می تواند تا 9 سال عمر زیستی را کاهش دهد.

چنانچه در بخش های مختلف سلامت نمناک اشاره کرده ایم پوست معمولا اولین چیزی است که سن را نشان می دهد دویدن می تواند به شما کمک کند جوان تر و شاداب به نظر برسید مطالعه نشان داد که 40 سال از افرادی که به طور منظم ورزش می کنند 20 یا 30 سال سن دارند.

سعی نکنید برای بهتر ماندن بیش از حد بدوید زیرا خطرناک است. از همه مهم تر، دویدن کیفیت زندگی را نیز افزایش و بهبود خواهد بخشید. مثلا 41 % خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهید که علت اصلی از دست دادن بینایی و نابینایی در افراد مسن است.

اشتباهات در دویدن:

دوندگان ممکن است بعد از مدتی دویدن احساس درد در نواحی مختلف بدن داشته باشند، اما نتوانند علت آن را دریابند، حتی با دویدن در مقابل آینه نیز کاملا نمی توان ایراداتی که در دونده وجود دارد، دریافت.

اگر فرد قدم های بیش از حد بلند بردارد و دست هایخود را بیش از حد و ناموزون تکان دهد دچار کمردرد می شود. هولتزمن می گوید:ما تمایل داریم که بدن را به حالت خاصی تکان دهیم. اگر در انجام این حرکات افراط صورت بگیرد، به کمر فشار می آید. هنگامی که قدم ها نسبت به بدن بیش از حد بلند باشند، چرخش اضافی در کمر به وجود می آورند و لگن و ستون فقرات در یک سمت بیش از سمت دیگر می چرخد، به این ترتیب کمر درد به وجود می آید. عقب بردن یک دست بیش از دست دیگر نیز باعث فشار آمدن به ستون فقرات می شود.

محکم تر از طرف دیگر فرود می آید. هولتزمن این مشکل را با گوش دادن به صدای پاهای دونده متوجه می شود. او معتقد است که از صدای دویدن می توان مشکلات زیادی را تشخیص داد. اگر دونده نامتقارن بدود درد در بدن او ایجاد خواهد شد.

 

بزرگترین فواید دویدن در هر ساعت از روز برای سلامت بدن و روان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو