سوخت قطار چیست؟ + اطلاعاتی درباره سفر با قطار

منبع: زیبامون

158

1398/11/19

20:03


شاید برای شما هم سوال شده باشد که سوخت مورد استفاده‌ی قطارها چیست و چه تفاوتی با سوخت دیگر وسایل نقلیه دارد؟ 

سوخت قطار چیست؟ + اطلاعاتی درباره سفر با قطار

بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قطار را برای سفرهای‌شان انتخاب می‌کنند. قطار یکی از وسایل نقلیه بسیار محبوب بین مردم است و یکی از دلایل آن هم کیفیت سفر و امنیت بالای آن است. قطار تنها وسیله نقلیه‌ی پرکاربردی است که در کوپه‌های آن تخت وجود دارد و از این لحاظ برای سالمندان و افرادی که ترجیح می‌دهند در مسیر سفر به‌خواب بروند امکان بسیار مناسبی است. اگر شما هم از قطار به‌عنوان یکی از وسایل نقیله محبوب یاد می‌کنید و برای سفرهای‌تان بلیط قطار را رزرو می‌کنید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

برویم سراغ سوال اصلی و پاسخ به آن...

اگر از قطارهای جدید و عجیبی که معرفی می‌شود بگذریم، سوخت بیش‌تر قطارهای ایرانی که در خطوط ریلی ایران فعالیت می‌کنند، سوخت فسیلی است که قیمت ارزانی دارد اما متاسفانه منبع تجدیدپذیری به‌حساب نمی‌آید و ممکن است در آینده برای تامین آن مشکلات زیادی به‌وجود بیاید.(یکی از علت‌های مناسب بودن قیمت بلیط قطار همین سوخت ارزان آن است) البته بسیاری از قطارها، از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌کنند و به‌صورت برقی شارژ می‌شوند.

این دسته از قطارها دارای تکنولوژی جدیدتری هستند و می‌توانند سریع‌تر حرکت کنند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید بیش‌تر متروهای سطح شهر تهران از نوع برقی هستند و به همین خاطر دارای سرعت بسیار بیش‌تری نسبت به قطارهای قدیمی هستند. البته قطارهای قدیمی دارای آلودگی‌های زیست محیطی زیادی نیز هستند که باعث شده است استفاده از آن‌ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، ممنوع باشد.

 

از تهران تا قشم با قطار چند ساعت است؟

اما شاید شما هم به‌دنبال دانستن مزایای استفاده از قطار هستید تا با خیالی راحت‌تر بتوانید رزرو بلیط قطار را انجام دهید و با آن سفر کنید. در ادامه‌ی این مطلب مهم‌ترین و جذاب‌ترین ویژ‌گی‌های قطارهای مسافربری را برای شما توضیح می‌دهیم. البته درنظر داشته باشید که قطارهای مختلف بسته به تعداد ستاره‌ای که دارند کیفیت‌های گوناگونی نیز دارند و از این رو ممکن است برخی امکاناتی که در ادامه شرح داده می‌شود در همه قطارها موجود نباشد و یا میزان کیفیت آن فرق کند.

اگر قصد سفر با قطار را دارید پیشنهاد می‌شود بلیط خود را به‌صورت آنلاین تهیه کنید؛ خرید بلیط قطار علی بابا باعث می‌شود که بتوانید حداقل قیمت قطار را رزرو کنید و آن را در کمترین زمان تهیه کنید.

 

سفر با قطار

 

1ـ کوپه‌های اختصاصی برای خانواده و سفرهای دسته جمعی

اگر از گردشگران بپرسید که کدام‌یک از وسایل نقلیه را ترجیح می‌دهند ممکن است پاسخ‌های متفاوتی را از آن‌ها بشنوید. چراکه هر کدام از وسایل نقلیه دارای ویژگی‌های مثبت و منفی زیادی هستند. اما زمانی‌که از افراد در مورد سفرهای خانوادگی و دوستانه بپرسید، بیش‌تر آن‌ها توصیه می‌کنند که از قطار استفاده کنید. خوشبختانه کوپه‌های قطار درصورتی‌که همه‌ی افراد آن آشنا باشند، می‌تواند فضای صمیمی را برای افراد داخل کوپه به‌وجود بیاورد و از این رو بیش‌تر افراد ترجیح می‌دهند از کوپه‌های دربست قطار استفاده کنند.

کوپه‌های قطار دارای ظرفیت ۴ یا ۶ نفر است که بیش‌تر اوقات زمانی‌که تعداد افراد حاضر در کوپه به ۳ یا ۵ نفر می‌رسد افراد سعی می‌کنند هزینه یک نفر دیگر را بین افراد حاضر تقسیم کنند تا بتوانند درون کوپه آرامش بیش‌تری داشته باشند. پس اگر می‌خواهید به‌صورت دسته جمعی سفر کنید توصیه می‌شود رزرو بلیط قطار را به‌گونه‌ای انجام دهید که کوپه‌ی شما به‌صورت اختصاصی باشد.

 

2ـ قیمت و امنیت مناسب نسبت به دیگر وسایل نقلیه

اگر به قیمت بلیط هواپیما نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که قیمت نسبتا زیادی نسبت به دیگر وسایل نقلیه دارد. در این بین قیمت بلیط قطار ارزان نیست اما باتوجه به کیفیت آن و در مقایسه با بلیط هواپیما قیمت معقول‌ تری دارد. همچنین بلیط هواپیما در برخی از بازه‌های زمانی به‌ شدت افزایش قیمت پیدا می‌کند اما بلیط قطار معمولا قیمت مناسب خود را در همه زمان‌ها حفظ می‌کند.

موضوع بعدی که باعث می‌شود رزرو بلیط قطار برای شما مناسب‌ باشد، امنیت بالای قطار در برابر دیگر وسایل نقلیه است. امروزه در همه جای دنیا، قطار یکی از امن‌ ترین وسایل نقلیه است چراکه روی ریل حرکت می‌کند و تقریبا هیچ مانعی بر سر راه آن وجود ندارد.

 

سفر با قطار

 

3ـ نبود میزان حداکثر بار برای سفرتان

اگر تا به‌حال هزینه زیادی را برای اضافه بارهای‌تان پرداخت می‌کرده‌اید باید بدانید که بعد از رزرو بلیط قطار می‌توانید بدون هیچ محدودیتی بار به‌ همراه داشته باشید. جالب است بدانید که حتی درصورت نیاز می‌توانید خودروی‌ تان را نیز با قطار حمل کنید که هزینه‌ای در حدود ۲۰۰ هزار تومان دارد و کاملا مناسب به‌نظر می‌آید. زمانی‌که می‌خواهید سوار قطار شوید باید حواستان باشد که امنیت چمدان‌های‌ تان در طول سفر برعهده‌ی خودتان است اما هیچ گونه محدودیتی برای حمل بارهای‌تان ندارید.

در کوپه قطار دقت داشته باشید که بارها و چمدان‌های‌تان را در قسمت مشخص شده قرار دهید. همچنین برای امنیت بیش‌تر آن نیز می‌توانید از قفل چمدان موجود در کوپه‌ی قطار استفاده کنید. استفاده از این قفل چمدان بسیار آسان است اما اگر در استفاده از آن به‌ هر دلیلی به مشکل برخوردید می‌توانید از مهماندار قطار کمک بگیرید. اگر قصد مسافرت با قطار را دارید و خرید بلیط قطار علی بابا  را به‌صورت اینترنتی انجام داده‌اید مطمئن باشید که کمترین قیمت را خریداری کرده‌اید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو