یائسگی زودهنگام یا یائسگی زودرس POF

منبع: آسان طب

200

1398/11/20

00:25


یائسگی زودهنگام یا یائسگی زودرس یکی از مشکلاتی است که در بسیاری از خانم ها رخ میدهد. یعنی قاعدگی آنها زودتر از سن میانگین قطع میشود و آنها یائسه می شوند. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب اطلاعاتی را درباره علایم یائسگی زودهنگام یا یائسگی زودرس، علت یائسگی زودهنگام یا یائسگی زودرس و …. در اختیارتان می گذاریم.

pof چیست

یائسگی زودهنگام یا یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی زودهنگام یا یائسگی زودرس به از کار افتادگی زود‌رس تخمدان‌ ها و از دست رفتن کارکرد تخمدان‌ ها قبل از 40 سالگی میگویند. در یائسگی زودهنگام یا یائسگی زودرس، عادت ماهانه زنان متوقف می‌ شود و مقدار هورمون استروژن کاهش می یابد. همچنین مقدار هورمون تحریک‌کننده‌ فولیکول‌ها (FSH) افزایش خواهد یافت. یک تا 4 درصد از جمعیت زنان دچار یائسگی زودهنگام یا یائسگی زودرس می‌شوند و نازایی از پیامدهای آن می باشد.

به گزارش آسان طب معمولا دخترها با تخمدان‌ هایی به دنیا می‌آیند که مقدار کافی از تخمک‌ ها‌ی نارس را دارا می باشند. از زمان بلوغ تا 50 سالگی هر ماه یک تخمک از یکی از تخمدان‌ ها آزاد می‌‌شود تا این که اندوخته‌ تخمک‌ ها تمام شود و یائسگی اتفاق بیفتد. اما در دختران و زنان جوانی که به بیماری از کارافتادگی پیش‌ رس تخمدان‌ها دچار شده‌اند، تخمک‌ها در همان جوانی از دست میروند. در نتیجه، بیمار جوان دچار یائسگی زودهنگام خواهد شد. این یائسگی زودهنگام، اکثرا در 40 سالگی رخ می‌دهد، اما ممکن است حتی در نوجوانی هم اتفاق بیفتد.

علایم یائسگی زودهنگام

مهمترین نشانه یائسگی زودهنگام یا یائسگی زودرس قطع شدن دوران قاعدگیست.

همچنین این زنان ممکن است دچار گرگرفتگی و عرق شبانه می شوند.

حتی ممکن است قاعدگی و گرگرفتگی با هم وجود داشته باشد.

از دیگر علایم یائسگی زودهنگام یا یائسگی زودرس میتوان به بی‌ خوابی، بی‌ حوصلگی، خشکی مهبل، خستگی، میل جنسی پایین، نزدیکی دردناک و نارسایی درمهار ادرار و … اشاره کرد.

علت یائسگی زودهنگام یا زودرس

به گزارش آسان طب برخی علل یائسگی زودهنگام یا یائسگی زودرس عبارتند از:

  • کروموزومی/ژنتیکی( نشانگان ترنر، نشانگان سوایر، نشانگان ایکس شکننده، نشانگان عدم حساسیت به آندروژن، وراثت خانوادگی)
  • آنزیمی/متابولیک (گالاکتوزومی، تالاسمی، هماکروماتوزومی)
  • شیمی‌درمانی/پرتوردرمانی
  • برداشتن تخمدان‌ها با جراحی
  • عفونت ویروسی
  • ترشح غیرعادی یا کارکرد نادرست گنادوتروپین‌ها (FSH و LH)
  • بیماری‌های خودایمنی (نارسایی تیرویید، کم‌کاری پاراتیرویید، آرتریت رماتیسمی، دیابت، کم‌خونی کشنده، نارسایی غده‌های فوق‌کلیه، کاهش بیش از اندازه‌ی ترومبوسیت‌ها، برص، لوپوس)

عوارض یائسگی زودهنگام

pof چیست

از عوارض یائسگی زودهنگام یا یائسگی زودرس، کارافتادن تخمدان‌ ها، افزایش خطر پوکی استخوان و همچنین افزایش بیماری‌های قلبی می باشد. به گزارش اسان طب این بیماری گاهی با نارسایی‌ های خودایمنی (مانند نارسایی تیرویید، دیابت یا نارسایی غده‌های فوق‌ کلیه) هم ارتباط دارد و ممکن است بیمار به درمان‌ های دیگری هم محتاج شود.

خب مسلما همانطور که میدانیم در این بیماری تخمک‌ ها از دست می‌ روند. پس نازایی اولین عارضه اصلی این بیماری است و برخی از زنان حتی پیش از آن که برای بچه‌ دار شدن تصمیم بگیرند، ممکن است برای همیشه این توانایی را از دست بدهند. فقط 6 تا 8 درصد زنان مبتلا به یائسگی زودهنگام، باردار می‌ شوند.

پیشگیری از یائسگی زودرس

1- رژیمی که حاوی مقدار فراوانی عدس، لوبیا ، نخود و سویا باشد یا حاوی استروژن گیاهی فراوانی است.

2-  ورزش یوگا برای رهایی از استرس و رسیدن به وزن طبیعی موجب حفظ تعادل هورمون ها می شود.

3- غذاهای غنی از کلسیم و مصرف حداقل 2 لیوان شیر در روز یا معادل آن از فرآورده های شیری، سبزیجات، کاهش کالری و کاهش مصرف نمک از مهم ترین نکاتی است که خانم ها باید در حوالی دوران یائسگی به آن توجه کنند.

4- زنانی که به طور طبیعی از دانه های گیاهی بیشتری استفاده می کنند کمتر علایم یائسگی را نشان می دهند.

5-زنان در حوالی دوران یائسگی و پس از آن باید رژیم غذایی غنی از پروتئین و ویتامین که در حبوبات به وفور یافت می شود استفاده کنند.

5- ورزش حداقل به مدت 30 دقیقه و 4 بار در هفته، علاوه بر کاهش خطر ایجاد ضایعات استخوانی، موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلب، سکته، فشار خون، چاقی ، دیابت و افسردگی می شود.

بیشتر بخوانید:

درمان خونریزی بعد از یائسگی در طب سنتی

درمان یائسگی زودهنگام

همورمون درمانی راه درمان این مشکل است. به طور کلی این بیماری را به هورمون درمان می‌کنند. هورمون‌ درمانی با مقداری بیش از آن چه که برای زنان یائسه تجویز می شود، انجام می‌گیرد. درمان با مقدار پایین شروع شده و مقدار هورمون کم کم زیاد می شود.

  به طور معمول هورمون استروژن و پروژسترون و گاهی تستوسترون به کار می‌رود.

گاهی قرص‌ های ضد بارداری بر هورمون‌ درمانی ترجیح داده می شود. برنامه‌ی غذایی مناسب، ورزش منظم نیز تاکید میگردد.
تا کنون برای درمان نازایی این زنان راهی وجود ندارد و فقط می‌توان از تخمک زن‌ های دیگر کمک گرفت.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از آسان طب تقدیمتان کردیم بهره کافی را برده باشید.

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو