نگهداری از گل قاشقی و آشنایی با روش های کاشت و تکثیر آن

نگهداری از گل قاشقی و آشنایی با روش های کاشت و تکثیر آن


منبع: آرگا

280

1398/11/20

02:31


گیاه قاشقی که از دسته گیاهان همیشه سبز محسوب می شود و به دلیل برگ های زیبایی که دارد به عنوان یک گیاه زینتی محبوبیت فراوانی کسب کرده و در این مطلب سعی داریم تا شما را با چگونگی نگهداری از گل قاشقی آشنا کنیم با ما همراه باشید.

گیاه قاشقی که از دسته گیاهان همیشه سبز محسوب می شود و با نام پیرومیا نیز شهرت پیدا کرده است. این گیاه به عنوان یک گیاه زینتی شناخته می شود که به دلیل داشتن برگ های زیبا و چرمی مانندش به یکی از گیاهان محبوب آپارتمانی تبدیل شده است و با تمامی شرایط سازگاری کامل خود را نشان خواهد داد.

آشنایی با چگونگی نگهداری از گل قاشقی

گل قاشقی یا پیرومیا همانطور که متوجه شدید از دسته گیاهان علفی و همیشه سبز محسوب می شود و دارای برگ های قلبی شکل و گوشتی است که اغلب با رنگ های سفید و کرمی می توانید آن ها را بیابید. از آنجایی که این گیاه بومی مناطق گرمسیری است به راحتی می تواند شرایط آپارتمانی را تحمل کند و بهترین رشد خود را نشان دهد. بهتر است بدانید که منشا این گیاه کشور های آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی و آفریقای مرکزی است و معمولا بر روی تنه درختان رشد می کنند. بهتر است بدانید که ارتفاع گیاه قاشقی به ۲۵ سانتی متر خواهد رسید و جذابیت خاصی را به محیط اطراف خود می بخشد. توجه داشته باشید گیاه قاشقی دارای گونه هایب بسیاری است که در ادامه سعی داریم تا به بیان آن ها به صورت جداگانه بپردازیم.

چگونگی نگهداری از گل قاشقی

انواع گل قاشقی:

بهتر است بدانید که گیاه قاشقی به دلیل شکل ظاهری و نحوه رشد به سه دسته قابل تقسیم شدن هستند که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

گروه اول: گیاه به شکل بوته ای است که دارای دمبرگ های قرمز خواهد بود و برخی نیز دارای برگ های گوشتی و قلبی مانند هستند.

گروه دوم: این گونه که به صورت بالا رونده به داربست یا قیم بسته می شوند و به سمت بالا رشد خواهند کرد و یا در اطراف گلدان آویزان خواهند شد. این گونه از گیاه قاشقی دارای ساقه های قرمز رنگ و برگ های ظریف نقره ای است و همچنین می توانید برگ های سبز رنگ آب داری را نیز در گیاه مشاهده نمایید.

گروه سوم:

این نوع از گیاه قاشقی دارای ساقه های بلند و قرمز رنگ است که البته برخی از آن ها دارای ساقه های گوشتی و برگ های گوشتی هستند که اغلب اوقات با موهای بسیار ظریفی پوشیده شده اند.

آشنایی با انواع مختلف گیاه قاشقی

شرایط لازم برای نگهداری از گیاه قاشقی:

همانطور که می دانید برای نگهداری از گل قاشقی به شرایطی نیاز دارید تا گیاه بتواند بهترین رشد خود را انجام دهد و شما نیز از آن لذت ببرید. به همین منظور در ادامه به بیان چندین اصل لازم برای پرورش این گیاه پرداخته ایم:

آبیاری:

همانطور که متوجه شدید گیاه قاشقی آب دریافتی را در برگ ها و ساقه های خود ذخیره خواهد کرد و به طور کلی نیاز آبی کمتری دارد. به همین خاطر توصیه می شود که برای انجام آبیاری چندان عجله نداشته باشید و در مقابل نیز آبیاری گیاه را به تعویض نیندازید. توجه داشته باشید که بهترین راه برای آبیاری گل قاشقی آبیاری منظم و برنامه ریزی شده است. توصیه می شود که در فصل زمستان هر دو هفته یک بار و در تابستان نیز هر یک هفته به گیاه خود آب بدهید. توصیه می شود که پیش از انجام آبیاری سطح خاک بستر را چک کنید و اگر به صورت کامل خشک شده اقدام به آبیاری بکنید.

آبیاری منظم گیاه قاشقی

نور:

بهتر است بدانید که گیاه قاشقی از دسته گیاهان مقاوم در برابر نور کم است و از آنجایی که بومی مناطق گرمسیری جهان است به راحتی می تواند محیط های گرم کم نور را تحمل کند و همچنین در برابر سایه نیز مقاومت خوبی از خود نشان خواهد داد.

دما:

بهتر است بدانید که گیاه قاشقی به هیچ وجه تحمل سرما را ندارد و مقدار دمای مناسب آن برای فصول سرما از جمله زمستان ۱۰ درجه سانتی گراد می باشد و توصیه می شود که اجازه ندهید دما پایین تر از ۱۸ درجه سانتی گراد بیاید. به طور کلی گل قاشقی خنکی هوا را بیش تر می پسندد و رشد خوبی خواهد داشت و در مقابل نیز قرار دادن آن در محیط گرم باعث خشک شدن برگ ها و شکننده شدن آن ها خواهد شد.

کوددهی:

توجه داشته باشی که بایستی مواد غذایی و عناصر مورد نیاز گیاه خود را با افزایش کودهای مایع یا جامد محلول در آب تامین کنید و برای استفاده از آن ها توصیه می شود که طبق دستورالعمل آن پیش بروید.

استفاده از کودهای مرغوب برای رشد گیاه

رطوبت:

همانطور که می دانید این گیاه علاقه زیادی به رطوبت دارد و به همین خاطر بایستی غبارپاشی را فراموش نکنید. توصیه می شود که در طول فصول گرم سال در طول هفته دو مرتبه و در فصول سرد هفته ای یک مرتبه غبارپاشی گیاه را انجام دهید. البته توجه داشته باشید که غبارپاشی مادام گیاه باعث ایجاد لکه بر روی برگ ها خواهد شد و زیبایی گیاه از بین خواهد رفت.

تعویض گلدان:

بهتر است بدانید که گل قاشقی گلدان کوچک را دوست می دارد زیرا ریشه هایش بسیار ریز و سطحی هستند و به همین خاطر نیازی به تعویض گلدان در طول سال ندارند.

خاک:

توجه داشته باشید که خاک مناسب برای نگهداری گل قاشقی بایستی سبک و دارای زهکشی مناسب باشد و توصیه می شود که از ترکیب خاک لیمونی،مخلوطی از خاک معمولی همراه با خاک برگ و پرلیت استفاده نمایید و همچنین می توانید از سایر موادی که بتوانند آب را به راحتی از خود عبور دهند نیز استفاده نمایید.

تهیه خاک مساعد برای رشد بهتر گیاه

تکثیر گل قاشقی:

بهتر است بدانید که بهترین زمان برای تکثیر و ریشه دهی گیاه قاشقی اواسط تابستان تا اواخر بهار است و شما می توانید از طریق دو روش به تکثیر این گیاه زیبا بپردازید:

تکثیر گیاه قاشقی در آب:

برای انجام این روش توصیه می شود که در تابستان ساقه گل قاشقی را به اندازه ۵ الی ۱۰ سانتی متر برش دهید و سپس برگ های اضافی را جدا نمایید و تنها اجازه دهید تا سه برگ بر روی ساقه باقی بمانند و حالا ساقه را داخل آب قرار دهید و توصیه می شود که دمای محیط را در بازه ۱۸ الی ۲۴ درجه سانتی گراد نگه دارید. پس از گذشت ۱۰ الی ۲۰ روز که ساقه شروع به ریشه زایی کرد می توانید آن را درون خاک بکارید و سپس گیاه را آبیاری نمایید.

تکثیر گل قاشقی با برگ:

برای انجام این روش توصیه می شود که چندین برگ سالم را از گیاه جدا نمایید و بهتر است که برگ ها از دم برگ جدا شده باشند. حالا انتهای برگ ها را بایستی درون هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس آن را داخل خاک قرار دهید. توجه داشته باشید که ضرورتی به استفاده از هورمون نیست و استفاده از آن تنها سرعت ریشه زایی را افزایش خواهد داد. توصیه می شود که گلدان را در محیطی به دور از نور خورشید و گرم ترین نقطه خانه قرار دهید و پس از گذشت ۳ الی ۴ هفته ریشه دهی گیاه را مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که با حفظ شرایط مطلوب برای این گیاه سرانجام گیاهی سرسبز و شاداب خواهید داشت که حضور آن در محیط خانه علاوه بر تصفیه هوای محیط باعث افزایش انرژی افراد نیز خواهد شد. همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با روش های قلمه زدن گل قاشقی کلیک کنید.

استفاده از روش های مختلف برای نگهداری از گل قاشقی

آفات و بیماری ها:

توجه داشته باشید که در روند پرورش و نگهداری گل قاشقی ممکن است آفاتی مثل شته و شپشک آردی اختلال ایجاد کنند و روند رشد گیاه را متوقف سازند. همچنین از بیماری هایی که ممکن است به سراغ این گیاه بیایند لکه های حلقوی است که بر روی برگ ها به شکل گرد و خیلی زشت ظاهر می شود و معمولا در رطوبت بالا که گیاه بسیار آن را می پسندد رشد می کند. از آنجایی که هیچ گونه درمانی برای رفع این بیماری وجود ندارد شاید مجبور شوید برگ های آسیب دیده را جدا کرده و دور بیندازید. توجه داشته باشید خشک نگه داشتن برگ های این گیاه و فراهم کردن امکان گردش هوا برای گیاه می تواند از بروز این بیماری ها جلوگیری کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو