با خوردن صبحانه چه خدمتی به سلامتی تان می کنید؟

53

1398/11/20

11:50


بسیاری از مردم در دنیای پرمشغله امروز به دلایل مختلف از خوردن صبحانه صرفنظر می کنند، در حالیکه این کار تاثیرات جدی بر سلامتی دارد و زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف مانند چاقی و دیابت می‌شود.

با خوردن صبحانه چه خدمتی به سلامتی تان می کنید؟

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا یک متخصص تغذیه روز یکشنبه افزود: بیدار ماندن طولانی در شب که برای بیشتر مردم عادت شده، نتیجه ای جز دیر بیدار شدن های صبح را ندارد که در نتیجه یا وقتی برای صبحانه خوردن باقی نمی گذارد و یا به یکی دو لقمه خلاصه می شود، تکنولوژی های مدرن مانند رایانه، تلویزیون، تبلت و موبایل مهم ترین عوامل بر هم زدن خواب راحت شبانه و بیدار ماندن های طولانی است.

محمد صالحی اظهار داشت: برخلاف ناهار و شام، معمولا صبحانه به تنهایی صرف می شود و از آنجا که امروزه افراد مشغله های زیادی دارند، هر فرد چند لقمه ای به تنهایی می خورد تا زودتر به محل کار و تحصیل برسد و یا  بسیاری از افراد به رغم تحمل چندین ساعت گرسنگی نیازی به خوردن صبحانه احساس نمی کنند و اشتهایی ندارند و علت این مسئله شام خوردن دیروقت و یا کمبود خواب است.

وی ادامه داد: برای رفع بی اشتهایی صبح می توانید هنگام بیدار شدن یک لیوان بزرگ آب بنوشید و یا پس از حاضر شدن صبحانه بخورید، عادت صبحانه خوردن در ایام تعطیل را برای روزهای دیگر نیز اجرا کنید و اگر به رغم این توصیه ها باز هم تمایلی به صبحانه خوردن نداشتید، حداقل میان وعده سالم را با خود به محل تحصیل یا اشتغال ببرید و حدود ساعت ۱۰ صرف شود.

انتخاب «صبحانه» با ارزش غذایی بالا
این استاد دانشگاه تصریح کرد: برخی تحقیقات نشان می دهد که وعده غذایی صبحانه ۲۰ تا ۳۵ درصد دریافت کالری روزانه بدن را تامین می کند و باید صبحانه ای با ارزش غذایی بالا شامل پروتئین ها، کلسیم، مواد معدنی و ویتامین ها مصرف شود.

صالحی توضیح داد: بهتر است وعده صبحانه خوراکی هایی با شاخص قند پایین انتخاب شود که قند را به تدریج بالا می برند و ترشح انسولین ضعیف تری ایجاد می کنند، به عنوان مثال نان سبوس دار نسبت به نان سفید یا باگت ارجحیت دارد. غلات صنعتی نیز به خاطر دارا بودن مقدار بسیار زیادی شکر تصفیه شده توصیه نمی شود.

به گفته وی، چربی جذب نشاسته را کندتر می کند، کره و مارگارین اگر به اندازه متعادل مصرف شود مفید خواهد بود. میوه های روغنی مانند بادام و گردو نیز به خاطر داشتن بسیاری از اسیدهای چرب ضروری مفید هستند.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف لبنیات از جمله ماست، شیر و پنیر که سرشار از کلسیم هستند  و در وعده صبحانه توصیه می شود، افرادی که به لبنیات حساسیت دارند می توانند از دیگر منابع کلسیم مانند گوشت کم چرب و حبوبات استفاده  کرده و  سویا جایگزین مناسبی برای افراد با رژیم گیاهخواری است.

صالحی اضافه کرد: در وعده غذایی صبحانه از نوشیدنی های شیرین پرهیز شود و میوه برای تامین ویتامین ها و ریزمغذی ها لازم بوده  و می توان نصف لیوان آبمیوه تازه یا کمپوت را جایگزین یک عدد میوه کرد.

عوارض صبحانه نخوردن بر سلامتی

وی  اظهار داشت: مقدار کالری دریافتی روز در افرادی که صبحانه نمی خورند بسیار کمتر است، این افراد حدود ۱۵۰ کالری بیشتر از کسانی که صبحانه می خورند در وعده ناهار غذا صرف می کنند اما دریافت کالری روزانه آنها کمتر از ۴۰۰ کالری است.

صالحی گفت: بین حذف این وعده غذایی و افزایش چاقی ارتباط وجود دارد، عادت به صبحانه نخوردن در طولانی مدت متابولیسم اساسی بدن را کاهش می دهد و به بافت ماهیچه ای آسیب می رساند، اگر دریافت انرژی ثابت باشد، این کاهش متابولیسم منجر به اضافه وزن خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد:  صبحانه خوردن علاوه بر تاثیر مثبت بر سلامت جسم، برای موفقیت های شناختی مانند یادگیری نیز مفید خواهد بود و  عدم رسیدن گلوکز در پی چندین گرسنگی شبانه به خصوص بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت سبب افت قند خون می شود که بروز اختلالاتی در سطح عملکردهای مغز از جمله تمرکز و توجه ذهنی را در پی دارد.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین صبحانه متعادل در سلامت کودکان و احساس نشاط آنها موثر است و  همه نیازهای غذایی روزانه را تامین می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو