زهره بهروزی‌نیا و ترجمه مجموعه مقالاتی از هنریک یورکفسکی / کتابی که به سابقه تئاتر عروسکی اختصاص دارد

99

1398/11/20

13:08


مجموعه مقالاتی از هنریک یورکفسکی با ترجمه زهره بهروزی‌نیا در قالب یک کتاب به‌زودی منتشر می‌شود.

زهره بهروزی‌نیا و ترجمه مجموعه مقالاتی از هنریک یورکفسکی / کتابی که به سابقه تئاتر عروسکی اختصاص دارد

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: زهره بهروزی‌نیا مترجم و کارگردان تئاتر، از ترجمه کتاب "سنت و زمان حال تئاتر عروسکی" خبر داد و گفت: این کتاب حاوی مجموعه مقالاتی از هنریک یورکفسکی است. این نظریه‌پرداز در حوزه تئاتر و تئاتر عروسکی نظریات مستند زیادی دارد و بسیاری از نظریه‌پردازان به نظریات او استناد می‌کنند.

او که در سال 1388 با یورکفسکی در روسیه دیدار داشته است، افزود: چون در ایران کتاب مستقلی از او منتشر نشده بود و فقط به تک مقاله محدود می‌شد از او خواستم مقالاتش را برایم بفرستد تا به‌طور مستقل مقالات و مجموعه مقاله‌های او را به فارسی ترجمه کنم.

بهروزی‌نیا با بیان این‌که از سال 89-90 ترجمه مقالات یورکفسکی را آغاز کردم، ادامه داد: کتاب "سنت و زمان حال تئاتر عروسکی" دومین کتابی است که از این نظریه‌پرداز در حوزه تئاتر عروسکی چاپ می‌شود. پیش از این کتاب "عملکرد فرهنگی تئاتر عروسکی" او با ترجمه خودم توسط نشر قطره نشر یافته است. این اثر حاوی مجموعه مقالاتی راجع به حوزه تعریف عروسک، چیستی عروسک، جایگاه عروسک در دنیا و این که عروسک و تئاتر عروسکی پس از جنگ جهانی دوم چه موقعیتی پیدا کردند است.  

او با این توضیح که مقالات توسط خودم و حول یک موضوع انتخاب شده، تصریح کرد: این مجموعه به یک حوزه یعنی پیشینه تئاتر عروسکی اختصاص دارد و خاستگاه آن را بررسی می‌کند. در کتاب مجموعه نظریات دیگر نظریه‌پردازان به غیر از یورکفسکی درباره خاستگاه تئاتر عروسکی در جهان و شکل گرفتن آن نیز ارائه شده است و فقط نظریات او نیست.

بهروزی‌نیا با بیان این که مجموعه دیگری که از یورکفسکی در سال‌های آتی نشر می‎یابد به حوزه تئاتر عروسکی مدرن و پست مدرن اختصاص دارد، اضافه کرد: او کتابی نیز درباره تاریخ تئاتر عروسکی دارد که حدود 700-800 صفحه است. همچنین از کتاب "جنبه‌های نمایش عروسکی" او یک یا دو مقاله برای انتشار در کتاب "سنت و زمان حال تئاتر عروسکی" استخراج شده است.

به گفته او، کتاب "سنت و زمان حال تئاتر عروسکی" با مقدمه بهروز غریب‌پور به‌زودی از سوی نشر افراز روانه بازار کتاب می‌شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو