نگاهی به روز هشتم جشنواره فیلم فجر؛ از گشوده شدن در سینمای رسانه ها به روی عموم مردم تا انتقاد شهاب حسینی نسبت به شوی تحریم جشنواره/ اعتراف وزیر ارشاد در ناتوانی برای حمایت آثار ارزشی!

منبع: سینما پرس

61

1398/11/20

15:27


سینماپرس: روز هشتم برگزاری جشنواره فیلم فجر سینماهای مردمی و سینمای رسانه ها نیز به نوبه خود دارای حاشیه بود؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این روز ضمن بازدید از بخش های مختلف سینمای رسانه ها به سوألات برخی خبرنگاران پاسخ داد؛ وی درباره انتقاد حاتمی‌کیا از اولویت نداشتن موضوعات ارزشی در وزارت ارشاد گفت: «امکانات و منابع ما به‌شدت محدود است و این محدودیت پاره‌ای معذوریت‌ها را در زمینه حمایت ایجادکرده‌ است!»

بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: روز هشتم برگزاری جشنواره فیلم فجر سینماهای مردمی و سینمای رسانه ها نیز به نوبه خود دارای حاشیه بود؛ سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این روز ضمن بازدید از بخش های مختلف سینمای رسانه ها به سوألات برخی خبرنگاران پاسخ داد؛ وی درباره انتقاد حاتمی‌کیا از اولویت نداشتن موضوعات ارزشی در وزارت ارشاد گفت: «امکانات و منابع ما به‌شدت محدود است و این محدودیت پاره‌ای معذوریت‌ها را در زمینه حمایت ایجادکرده‌ است!»

به گزارش سینماپرس در روز هشتم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه ها ۴ فیلم به نمایش درآمد. «تعارض» به کارگردانی محمدرضا لطفی، «پدران» به کارگردانی سالم صلواتی، «من می ترسم» به کارگردانی بهنام بهزادی و «شین» به کارگردانی میثم کزازی از جمله این آثار بودند.

نکته قابل تأمل اینکه اغلب این آثار نتوانستند نظرات مثبت اهالی رسانه و منتقدان را به سوی خود جلب کنند و از این رو روز هشتم برگزاری جشنواره در سینمای رسانه ها با یخ زدگی بسیار همراه بود!

اما اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتقاد ابراهیم حاتمی‌کیا از اولویت نداشتن موضوعات ارزشی همچون فیلم‌های دفاع مقدس در وزارت ارشاد و کمک سازمان اوج به رفع این خلا هم قابل تأمل بود؛ سیدعباس صالحی در حالی از امکانات و منابع به شدت محدود سینما گلایه داشت که روند رو به رشد فیلم های سطحی، شبه روشنفکرانه و غرب زده ای که بنیاد سینمایی فارابی از آن ها حمایت مالی کرده و در جشنواره فجر انقلاب حضور دارند طی روزهای اخیر سر و صدای بسیاری را در میان رسانه ها به پا کرده است.

وزیر ارشاد درباره ناراحتی فرامرز قریبیان از ساز و کارهای موجود در سینما و خداحافظی این هنرمنداز سینما گفت: گلایه فرامز قریبیان مربوط به این دوره نمی شود. رویکرد ما این است که اهالی هنر و سینما به صورت حداکثری در سر این سفره قرار بگیرند!؛ این اظهارات صالحی نیز در حالی بیان شد که بسیاری از هنرمندان و اهالی سینما طی ماه های اخیر گلایه ها و انتقادات شدید خود را نسبت به تبعیض آشکار در سینمای ایران ابراز داشته اند.

در روز هشتم برگزاری جشنواره، سینمای رسانه ها شاهد بلبشو، بی نظمی و بی مبالاتی های بسیار از سوی دست اندرکاران برگزاری این رویداد بود. در ساعات پایانی شب و هنگام نمایش فیلم سینمایی «شین» که شهاب حسینی در آن به عنوان تهیه کننده و بازیگر حضور داشت سیل انبوهی از عموم مردم به سینمای رسانه سرازیر شدند و مسئولان برگزاری جشنواره در سینمای تخصصی رسانه را به روی آن ها گشودند! ‌ اتفاقی که هرگز در هیچ یک از جشنواره های معتبر دنیا رخ نداده و نخواهد داد!

مشخص نیست این قبیل از بی برنامگی ها و بی نظمی ها، تبعیض ها و شلوغ کاری ها در سینمای رسانه چه معنایی دارد؟ هرچند که در سال های اخیر و به خصوص در سال جاری این رویکرد عجیب بسیار به چشم خورده به نحوی که حتی کودکان هم از حضور در سینمای رسانه ها بی بهره نمانده اند!

شهاب حسینی در نشست خبری فیلم «شین» با انتقاد شدید از تحریم کنندگان جشنواره فجر انقلاب به خصوص مسعود کیمیایی اظهار داشت: برنمی‌تابم و نمی‌توانم ساکت بشینم که یک استاد پیشکسوت سینما که هر سال برخورد ناراحت‌کننده با آثارش شده است، امسال فیلمی می‌سازد که می‌داند نسبت به آن هم واکنش منفی نشان خواهند داد و برای همین روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند؟ و سنگ بنایی می‌گذارد که نتیجه آن جز تفرقه‌افکنی نیست؟ و بقیه را در آمپاس اخلاقی می‌گذارد. این عین بی‌انصافی است. چرا یک نفر باید آنقدر آدم خودخواهی باشد که ملاحظه هیچ کس را نکند. اینکه به من می‌گویند به خاطر حمایت از جشنواره فجر به شما امتیاز ویژه داده شده تا فیلمت در خارج از مسابقه اکران شود می‌گویم خیر این طور نیست ما آدم های مدنی هستیم سعی می‌کنیم از حقوق قانونی خود دفاع کنیم.

نشست خبری فیلم «شین» تا ساعات ابتدایی بامداد یکشنبه ۲۰ بهمن ماه طول کشید که یکی از طولانی ترین نشست های این دوره از جشنواره بود.

یکی از سوألات مهم دیگری که این روزها اهالی رسانه در مورد آن از یکدیگر پرسش می کنند این است که چرا از کاتالوگ جشنواره سی و هشتم خبری نیست؟ بسیاری افراد می گویند که نکند مانند بسیاری از امتیازات دیگر این کاتالوگ که باید در اختیار یکایک اهالی رسانه و منتقدان قرار بگیرد تنها بین افرادی خاص توزیع شده است؟

نکته دیگر اینکه طی روزهای اخیر نشست های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر با انتقادات بسیاری از منتقدان و خبرنگاران سینمایی روبرو شده و اغلب این نشست ها را غیرحرفه ای و مضر ارزیابی کرده اند. در همین رابطه یکی از منتقدان پیشکسوت سینما رسما خواهان تعطیلی این نشست های بی خاصیت از سال آتی شد.

در نهایت باید عنوان کرد کیفیت بسیار پایین غذاهای فودکورت پردیس سینمایی ملت، قیمت بالای مواد غذایی و مبلغ بسیار اندک شارژ کارت ها توسط اهالی رسانه انتقادات بسیاری از خبرنگاران و منتقدان سینما را با خود در پی داشته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو