لبخندت را زیبا می کنیم

104

1398/3/29

15:15


لبخندت را زیبا می کنیم

سلامت نیوز: دوشنبه شب برنامه عصرجدید، دوجراح پلاستیک بودند که برای انجام جراحی های ترمیم درقالب تیم به نقاط محروم حاشیه نشین کشور سفر می کردند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان، تیم پزشکانی که به تعبیراحسان علیخانی دست خداوند بر روی زمین اند.آن ها کارشان را از سال 80 شروع کرده اند و تا به حال چهار هزارو 929 عمل جراحی و 20 هزار ویزیت رایگان را در 24 استان کشور انجام داده اند.

شاید اگر این تعدادویزیت وعمل را در مطب شخصی وبا هزینه های زیاد جراحی های پلاستیک انجام می دادند، درآمد هنگفتی هم داشتند اما آن ها دوست دارند که مرهم مشکلات افراد کم درآمد و محروم از امکانات باشند وبه گفته خودشان هزینه ای که دریافت نمی کند هیچ ؛ بخشی ازهزینه های جراحی ها را هم خودشان با همراهی خیران تامین می کنند. 65 جراحی ترمیم در یک روز توسط این تیم در دزفول انجام شده است. جراحی های سنگین وحساس که با دقت فراوان به بهترین نحو توسط بهترین جراحان برجسته انجام می شود.

شکاف کام ولب و اختلالات بدو تولد صورت که چه بسا افراد زیادی را از ادامه زندگی عادی به کنج خانه کشانده، حالا زیرتیغ متخصصان خیریه مرهم ، ترمیم شده است . درادامه به دلایل مشکل شکاف کام یا شکاف لب (لب شکری) وچگونگی ترمیم آن می پردازیم. شکاف لب و کام دو اختلال شایع مادرزادی است که در کودکان دیده می شود. دراین کودکان کام و لب ناقص تشکیل شده و ممکن است هر کدام از شکاف ها به تنهایی یا باهم دیده شود .

این مشکل با جراحی ترمیمی قابل درمان است که هدف آن تصحیح شکل ناقص وغیر طبیعی لب و کام و اصلاح وضعیت ظاهری فرد است .این کودکان مشکلات متعددی دارند از جمله مشکل نفس کشیدن، غذاخوردن، صحبت کردن و شنیدن .

عفونت گوش و کاهش شنوایی به دلیل کاهش عملکرد شیپور استاش، جمع شدن مایع در گوش و تاخیر در تکلم و مشکلات دندانی هم در این کودکان ممکن است دیده شود .این مشکل در هر 600 تا 800 زایمان دیده می شودوامروزه با پیشرفت علم جراحی حتی در بدو تولد نوزاد هم قابل درمان است .

بعضی معتقدند دریافت کافی ویتامین A در دوران بارداری احتمال شکاف کام و لب را کاهش می دهد.جالب است بدانید این بیماری ارثی وابسته به کروموزوم X است. عواملی مانند مصرف مواد الکلی و افیونی هم در بروز این مشکل دخیل است.

دکتر کلانترهرمزی جراح پلاستیک نیز در گفت وگو با مجله سلامت درخصوص درمان این بیماری مواردی را بیان می کند که دانستنش برای خانواده ها ضروری است.ازجمله این که برای ترمیم این ناحیه از صورت کودک لازم است به وضعیت عضلات و بافت های ناحیه سقف دهان توجه شود.

اگر خانمی در دوران بارداری داروهای ضدتشنج و خواب آور، الکل و سیگار مصرف کند یا حتی دراتاقی که دود سیگار باشد، تنفس کند، احتمال این که فرزندش با این بیماری متولد شود، زیاد است.ابتلای مادر به عفونت های دوران بارداری مثل سرخک، سرخجه و عفونت ویروسی یا باکتریایی که سیستم ایمنی را مختل کند، به خصوص در سه ماه اول، عامل دیگر بروز شکاف لب است.

وی عوامل دیگر بروز شکاف لب و کام را استرس و شوک در سه ماه اول بارداری و عوامل ناشناخته ای مثل جهش ژنی بیان می کند.تاثیر عوامل خطر فقط در۳ ماه اولبا توجه به این که فک و صورت در سه ماه اول بارداری تشکیل می شود، عوامل خطرساز فقط در این زمان تاثیر دارد.

اگر مواجهه با عوامل بروز این بیماری بعد از ۴-۵ ماهگی اتفاق بیفتد، نمی تواند باعث بروز ناهنجاری شکاف لب و کام شود. در جنین، ناحیه لب و کام از ماه اول شروع به بسته شدن می کند و درهفته ۱۲ کامل می شود. اگر عامل ناهنجاری قبل از هفته چهارم اثر بگذارد، لب تشکیل نمی شود و شکاف بیشتر خواهدبود.

هر چه عامل زودتر اثر بگذارد، اثرش شدیدتر است.درمان؛ اول والدین، بعد کودکدرمان این عارضه باید بلافاصله بعد از تولد آغاز شود اما قبل از آن و حتی پیش از تولد نوزاد، والدین او هم باید از نظر روانی درمان شوند و آموزش ببینند وگرنه کارها خوب پیش نمی رود بنابراین پزشک باید اطلاعات کافی به آن ها بدهد.

زمان مناسب عملدرناحیه کام، مخصوصا کام نرم که مسئول تکلم است، اگر درمان تا قبل از دو سالگی انجام نشود، حافظه گفتاری کودک تشکیل نمی شود و حتی بعد از عمل هم گفتار مشکل خواهدداشت.

گاهی هم فاصله دو قطعه کام زیاد و نزدیک کردنش سخت تر می شود. هر چه شکاف لب وسیع تر باشد، جوشگاه بیشتری ایجاد می شود. از طرفی هر چه عمل در سن کمتری انجام شود، میزان جوشگاه کمتر خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو