خطرات قاعدگی نامنظم، دیابت بارداری است؟

منبع: نی نی بان

145

1398/11/21

15:01


طول دوره قاعدگی در خانم ها متفاوت می باشد، یک ماه ممکن است دوره قاعدگی 28 روزه باشد و یک ماه 31 روز و این موضوع طبیعی است. زمانی که چرخه قاعدگی خارج از محدوده طبیعی قرار بگیرد نامنظم نامیده می شود. به طور معمول چرخه قاعدگی کوتاه تر از 21 روز و طولانی تر از 35 روز غیر طبیعی محسوب می گردد. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: طول دوره قاعدگی چیست؟، تخمک گذاری و قاعدگی نامنظم، کیت های تخمک گذاری و قاعدگی نامنظم، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟، نحوه بارداری با قاعدگی های نامنظم، آیا نامنظم بودن قاعدگی بر سلامت بارداری اثر می گذارد؟

طول دوره قاعدگی چیست؟
هنگام محاسبه طول دوره قاعدگی اولین روز شروع خونریزی پریود روز اول طول دوره شماست و آخرین روز چرخه قاعدگی، اولین روز خونریزی در دوره بعدی می باشد. خانم هایی که دچار قاعدگی نامنظم می باشند نیز می توانند باردار شوند اما ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند. اگر از طول دوره های قاعدگی خود اطلاع نداشته باشید نمی توانید بازه باروری و روز تخمک گذاری خود را بیابید. مقاربت در بازه باروری می تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد. بازه باروری به چند روز قبل از تخمک گذاری تا یکی دو روز بعد از آن گفته می شود. چرخه قاعدگی نامنظم می تواند نشانه نامنظم بودن روند تخمک گذاری باشد. در قاعدگی نامنظم ممکن است در ماهی تخمک گذاری رخ ندهد و یا تخمین روز تخمک گذاری دشوار باشد.
 
تخمک گذاری و قاعدگی نامنظم
ممکن است تخمک گذاری رخ دهد اما خونریزی پریود در دوره بعد اتفاق بیفتد و بر عکس ممکن است در ماهی دچار خونریزی قاعدگی شوید در صورتی که در آن ماه تخمک گذاری اتفاق نیفتاده است. این می تواند به دلیل بر هم خوردن تعادل هورمون ها نظیر استروژن و پروژسترون رخ دهد. دلایل زیادی برای نامنظم شدن قاعدگی وجود دارد که برخی از آن ها می توانند بر روال تخمک گذاری و در نتیجه باردار شدن تاثیر بگذارند. گاهی اوقات نیز علت نامنظمی قاعدگی مشخص نمی باشد. دلایل زیر مواردی هستند که منجر به نامنظم شدن قاعدگی و ایجاد اختلال بر تخمک گذاری و باردار شدن می شوند:
 
سندرم پلی کیستیک تخمدان (PCOS)
تنبلی تخمدان شرایطی است که بدن بیش از حد بسیاری از آندروژن ها را ترشح می کند. آندروژن ها در واقع هورمون های مردانه هستند. مقدار مازاد از آندروژن ها می تواند در روند رشد و آزاد سازی تخمک خلل وارد کند. پلی کیستیک تخمدان شایع ترین علت ناباروری ناشی از عدم تخمک گذاری است. این بیماری ممکن است یک اختلال ژنتیکی باشد اما می تواند تحت تاثیر عوامل سبک زندگی مانند اضافه وزن و کم تحرکی نیز ایجاد شود.
 
پیش از یائسگی
پیش از یائسگی زمانی است که استروژن و پروژسترون به طور طبیعی کاهش می یابد و منجر به نامنظم شدن تخمک گذاری و قاعدگی می گردد، تا در نهایت یائسگی فرا برسد. این دوره به طور معمول 4 سال طول می کشد، اما برای برخی خانم ها ممکن است طولانی تر باشد. متوسط سن شروع این دوره 47 سال است و 51 سالگی سن سن متوسط پایان قاعدگی و آغاز یائسگی می باشد. در صورتی که 12 ماه قاعدگی رخ ندهد یعنی دوره پیش از یائسگی به اتمام رسیده و وارد دوره یائسگی شده اید. برخی از علائم دوره پیش از یائسگی عبارتند از:
گرگرفتگی
تعریق شبانه
قاعدگی های نامنظم
نوسانات خلقی
اختلالات تیروئید
تیروئید یک عضو کوچک پروانه شکل در جلوی گردن شماست، وظیفه این غده تولید هورمون هایی است که بر موارد زیادی از جمله قاعدگی و تخمک گذاری اثر می گذارند. علائم بیماری تیروئید (پرکاری و کم کاری تیروئید) عبارتند از:
قاعدگی نامنظم
تغییر وزن
تغییر در ضربان قلب
اختلال در تمرکز
وزن
اضافه وزن و یا کمبود وزن می تواند عملکرد هورمونی را مختل کند. اضافه وزن یا کمبود وزن منجر به عدم تخمک گذاری و یا تخمک گذاری نامنظم می شود که در نتیجه باعث از دست رفتن قاعدگی و یا قاعدگی نامنظم می گردد. طبق تحقیقات، خانم هایی که شاخص توده بدنی آن ها کمتر از 20 یا بیشتر از 25 بوده است حداقل 1.1 برابر بیشتر از سایر خانم ها قاعدگی نامنظم را تجربه می کنند.
 
استرس
استرس می تواند بر طیف گسترده ای از عملکردهای بدن از جمله تخمک گذاری تاثیر بگذارد. طبق تحقیقات، افرادی که با استرس فراوان دست و پنجه نرم می کنند بیشتر از سایرین دچار نامنظمی در قاعدگی می شوند.
 
کیت های تخمک گذاری و قاعدگی نامنظم
تخمک گذاری به طور کلی در اواسط چرخه قاعدگی رخ می دهد. به عنوان مثال اگر قاعدگی شما 28 روزه باشد، روز 14 دوره روز تخمک گذاری شما تخمین زده می شود. اما زمانی که دوره های قاعدگی شما نامنظم است پیش بینی موعد تخمک گذاری می تواند دشوار باشد. کیت های تخمک گذاری با بررسی میزان افزایش هورمون لوتئین کننده (LH) می تواند زمان تخمک گذاری را پیش بینی کند. اگر قاعدگی نامنظمی دارید کیت های تخمک گذاری می توانند کمک کننده باشند. همچنین از طریق پیگیری سایر علائم تخمک گذاری می توانید بازه باروری را تشخیص دهید:
 
افزایش مخاط دهانه رحم
ترشحات براق، شفاف و به غلظت سفیده تخم مرغ از واژن می تواند نشانه تخمک گذاری باشد.
 
بالا رفتن دمای پایه بدن
هر روز قبل از بلند شدن از تختخواب دمای بدن تان را اندازه بگیرید و روی یک نمودار ثبت کنید. افزایش جزئی دمای بدن در حدود نیم تا یک درجه می تواند نشانه تخمک گذاری باشد. البته دمای بدن زمانی افزایش می یابد که دیگر تخمک گذاری رخ داده است، به همین دلیل شاید نتوان از این روش استفاده بهینه کرد. اما می تواند به شما در پیش بینی زمان حدودی تخمک گذاری در ماه های آینده کمک کند.
 
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
اگر برای سه ماه و یا بیشتر دچار قاعدگی نشدید.
اگر خونریزی قاعدگی تان بیش از یک هفته طول کشید.
اگر در طی قاعدگی هر یک یا دو ساعت یک پد نوار بهداشتی پر می شود.
اگر پریودهای شما بسیار دردناک است.
اگر سن شما کمتر از 35 سال است و یک سال تلاش ناموفق برای بارداری داشته اید و یا سن تان بیش از 35 سال می باشد و شش ماه برای بارداری تلاش کرده اید اما موفق نشده اید.

نحوه بارداری با قاعدگی های نامنظم
اگر تخمک گذاری داشته باشید می توانید باردار شوید اما اگر قاعدگی های شما نامنظم است ممکن است روند تخمک گذاری نیز نامنظم باشد. مهم ترین نکته برای باردار شدن داشتن رابطه جنسی منظم و محافظت نشده است. باید هر دو الی سه روز یک بار نزدیکی داشته باشید.
 
راهنمایی
اگر یک بیماری پیش زمینه ای داشته باشید که بر باروری اثر می گذارد، درمان آن می تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد.
پزشک ممکن است کلومیفن سیترات (کلومید) جهت تحریک تخمک گذاری تجویز نماید. کلومید به عنوان یک منبع معتبر دارویی برای تحریک تخمک گذاری شناخته شده است. همچنین مصرف این دارو در زنان مبتلا به پلی کیستیک تخمدان نتایج مثبتی در بر داشته است. عوارض جانبی کلومیفن سیترات عبارتند از:
گرگرفتگی
حساس شدن سینه ها
نفخ شکم
آزاد سازی بیش از یک تخمک که می تواند منجر به دو یا چندقلویی گردد.
کاهش یا افزایش وزن نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد. تحقیقات نشان می دهد کاهش تنها 5 الی 10 درصد وزن بدن در خانم هایی که اضافه وزن دارند می تواند به تنظیم روند تخمک گذاری بسیار کمک کند. از یک مشاور تغذیه برای دریافت برنامه غذایی مناسب کمک بگیرید و در مورد تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. اگر قاعدگی های شما به دلیل اختلالات تیروئید نامنظم شده است پزشک داروهای لازم را برای شما تجویز خواهد کرد که این داروها به تعادل هورمون تیروئید بدن کمک می کنند.
 
آیا نامنظم بودن قاعدگی بر سلامت بارداری اثر می گذارد؟
بسته به اینکه علت نامنظمی قاعدگی شما چه بوده باشد ممکن است سلامت بارداری تان تحت تاثیر قرار بگیرد. اگر قاعدگی نامنظم شما علت مشخصی نداشته باشد به احتمال زیاد در معرض خطر بیشتری برای عوارض بارداری قرار خواهید گرفت. زنان باردار مبتلا به پلی کیستیک تخمدان یا تنبلی تخمدان در معرض خطرات بیشتری قرار دارند از جمله:
سقط جنین
دیابت بارداری
پره اکلامپسی (افزایش ناگهانی فشار خون بعد از هفته 20 بارداری)
زایمان زودرس
زنانی که مبتلا به پرکاری تیروئید کنترل نشده هستند در معرض خطر ابتلا به مرده زایی، زایمان زودرس یا نقص نوزاد در هنگام تولد قرار دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو