منابع آبی قم تا سال 1407 پایان می یابد

منبع: آسمونی

62

1398/3/29

16:31


رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از رشد 11 درصدی مصرف آب در قم خبر داد و گفت: هیچ گزینه‌ای برای تأمین آب قم باقی نمانده و تنها راه برای عبور از شرایط موجود، مدیریت مصرف است.

منابع آبی قم تا سال 1407 پایان می یابد - The water resources of Qom will end by 1407

منابع آبی قم تا سال 1407 پایان می یابد – The water resources of Qom will end by 1407

به گزارش آسمونی:علی جان صادق پور در دیدار اعضای شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در قم و برخی دیگر از مدیران دستگاه های اجرایی استان با آیت‌الله سعیدی امام جمعه قم گفت: با توجه به افزایش دما احتمال خاموشی در تابستان امسال وجود دارد اما در صورت صرفه‌جویی مردم در مصرف برق، این احتمال منتفی خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی اقدامات بسیار خوبی در حوزه آبرسانی به شهرها و روستاها در کشور انجام شده است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 85 درصد آب مورد نیاز قم، از خارج از مرزهای استان تأمین می‌شود و تمام جمعیت شهری ما از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به وجود حدود 500 هزار اشتراک آب در سطح استان خاطرنشان کرد: آبفای قم جزو شرکت‌های پیشرو به شمار می‌رود که در استفاده از سامانه‌های تله‌متری، جی‌آی‌اس، 122 و خدمات جانبی به شهروندان رتبه‌های برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین به برخی از چالش‌های پیش روی تأمین آب قم پرداخت با اشاره به اینکه کل تخصیص از سرشاخه‌های دز به استان قم حدود 100 میلیون مترمکعب است، گفت: این در حالی است که میزان مصرف آب در قم در سال گذشته بیش از 117 میلیون مترمکعب بوده و پیش‌بینی می‌کنیم این میزان در سال جاری به بیش از 126 میلیون مترمکعب برسد.

دکتر صادق پور با اشاره به افزایش 11 درصدی مصرف آب در قم در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، عنوان کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون میزان مصرف آب در قم به بیش از 28 میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در سال گذشته حدود 25 میلیون مترمکعب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با روند افزایش مصرف که با آن مواجه هستیم، مجبوریم برای تأمین آب مورد نیاز شهر، از چاه‌های سطح شهر و منطقه علی‌آباد که از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم یادآور شد: با توجه به رشد جمعیت و افزایش مصرف، اگر تمام منابعی که در اختیار داریم وارد مدار بهره‌برداری کنیم تنها تا سال 1407 می‌توانیم نیاز آبی شهر را برطرف کنیم و در آن زمان با کمبود آب مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب از تمام منابعی که امکان بهره‌برداری بوده برای تأمین آب قم استفاده شده است، اظهار کرد: هیچ گزینه‌ای برای تأمین آب قم باقی نمانده و تنها راه برای عبور از شرایط موجود، مدیریت مصرف است.

دکتر صادق پور با بیان اینکه سال گذشته با همکاری مردم برای نخستین بار شاهد کاهش سرانه مصرف بودیم، گفت: متأسفانه در سال جاری با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته توهم فراوانی آب در جامعه به وجود آمد و موجب افزایش مصرف شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای شبکه‌های فاضلاب در 50 درصد شهر، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 34 درصد از مشترکان به شبکه فاضلاب متصل و از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب بهره‌مند شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم حرکت در راستای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی را جزو برنامه‌های اصلی شرکت آب و فاضلاب قم برشمرد و در این زمینه به حمایت از ساخت اسکروپمپ فاضلابی و تولید پلی آلومینیوم کلراید جامد برای نخستین بار در کشور ، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، کاهش هدر رفت آب، احداث نیروگاه‌های خورشیدی و برقابی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی اشاره کرد.

منبع : ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو