بررسی ال جی جی ۸ تینکیو و شناخت قابلیت های آن

بررسی ال جی جی ۸ تینکیو و شناخت قابلیت های آن


منبع: آرگا

124

1398/11/21

18:36


در سال ۲۰۱۹ شرکت ال جی گوشی هوشمند جی ۸ تینکیو را با ظاهری جذاب به بازار عرضه نمود. این گوشی از سیستم عاملی بر پایه اندروید ۹.۰ پای بهره می برد و صفحه نمایش آن ۶.۱ اینچ لمسی خازنی از نوع آمولد می باشد. همچنین پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ۸۵۵ و یک حافظه رم ۶ گیگابایتی با فضای ذخیره سازی ۱۲۸ گیگابایت آن را همراهی می کند. در ضمن دو قابلیت جدید Hand ID و دوربین ToF از تکنولوژی های بروز این اسمارتفون زیبا می باشند. در این مقاله به بررسی گوشی پرچمدار ال جی جی ۸ تینکیو می پردازیم.

شرکت ال جی از گوشی پرچمدار خود به نام جی ۸ در فوریه ۲۰۱۹ رونمایی و سپس در ماه آوریل آن را روانه بازار نمود. ساخت این گوشی بر پایه گوشی ال جی G7 بوده اما از قابلیتهای جدیدی مانند ژست حرکتی غیر لمسی و دوربین ToF بهره می برد. با بررسی بیشتر این گوشی همراه ما باشید. در ضمن این گوشی به خاطر بهره مندی از فناوری سنسور ToF به Z Camera شهرت یافته است.

بررسی گوشی پرجمدار ال جی جی ۸

اشنایی با مزایا و معایب جی 8

در فوریه ۲۰۱۹ از گوشی هوشمند ال جی جی ۸ تینکیو به صورت رسمی در نمایشگاه MWC بارسلون رونمایی گردید و سپس این اسمارتفون زیبا روانه بازار شد. ظاهر این اسمارتفون از طراحی متداول گوشی های هوشمند امروزی بهره می برد و از نظر داخلی  فناوریهای به روزی در آن به کار رفته است. این گوشی شبیه ال جی جی ۷ بوده ولی قابلیتهای جدیدی مانند شناسه دست یا Hand ID و دوربین ToF نیز به آن اضافه شده است. ناگفته نماند که این اسمارتفون زیبا از صفحه نمایشی ۶.۱ اینچی از نوع امولد و پردازنده ای قدرتمند اسنپدراگون ۸۵۵ نیز بهره می برد. در ادامه ال جی جی ۸  را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.

آشنایی سریع با ال جی جی ۸

ال جی جی 8 و اندروید 9 پای

  • ابعاد: ۸.۴* ۷۱.۸* ۱۵۱.۹ میلی متر
  • وزن: ۱۶۷ گرم
  • ساخت: پنل های شیشه ای(گوریلاگلس ۵) با فریم آلومنیومی
  • نمایشگر: ۶.۱ اینچ آمولد، رزولوشن ۳۱۲۰*۱۴۴۰
  • دوربین اصلی: بسته به بازار عرضه دوگانه و سه گانه (۱۲،۱۶ و ۱۲) مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: ۸ مگا پیکسل
  • سیستم عامل: اندروید ۹.۰ پای
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون ۸۵۵ و هفت میلی متری
  • پردازنده گرافیکی: آدرنو ۶۴۰
  • باتری: ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی غیرقابل تعویض
  • حافظه: حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و حافظه رم ۶ گیگابایت
  • جک ۳.۵ میلی متری: دارد
  • شبکه: GSM ، CDMA ، HSPA ،LTE
  • قابلیتها: حسگر اثرانگشت، سنسور مجاورت،شتاب‌سنج، فشارسنج، قطب‌نما،  ژیروسکوپ

محتویات درون جعبه گوشی ال جی جی ۸

محتویات جعبه ال جی جی 8

در بررسی محتویات جعبه ال ج جی ۸ مشاهده می شود که درون جعبه علاوه بر یک دستگاه گوشی ال جی جی ۸ یک آدابتورشارژر، پارچه میکروفیبر جهت پاک کردن صفحه، یک عدد کابل USB-C ، دفترچه راهنما ، ضمانتنامه و ابزار مخصوص برای دراوردن سیمکارت قرار دارد.

سنسور اثر انگشت، Face Unlock و Hand ID

ال جی برای باز گشایی قفل گوشی جی ۸ سه روش در نظر گرفته است. در پنل پشتی حسگر اثر انگشت را قرار داده که سرعتی بالا و عملکردی قابل رضایت دارد. روش دوم استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره یا Face Unlock می باشد که از ماژول Time-of-flight دوربین جلو بهره می گیرد. این ویژگی با رسم یک نقشه دقیق سه بعدی از چهره کاربر به شناسایی پرداخته و درصد خطایی تقریبا صفر دارد. روش سوم فناوری جدیدی به نام Hand ID یا شناسه دست است که عملکردی مشابه سنسورتشخیص چهره داشته و می تواند الگوهای یکتای ایجاد شده به وسیله رگ ها کف دست را مورد شناسایی قرار دهد.

ال جی جی 8 تراشه قدرتمندی بهره می برد

در بررسی های انجام شده بر روی ال جی جی ۸ نشان می دهد که سنسورتشخیص چهره عملکرد خیلی سریعی دارد همچنین در زیر نور خورشید یا تاریکی نیز عملکرد خوبی دارد. چنانچه از عینک آفتابی استفاده می کنید توصیه می شود هنگام بهره گیری از این ابزار گزینه بهبود تشخیص چهره را فعال کنید تا دستگاه چهره شما را بدون آن اسکن نماید. ویژگی جدید شناسه دست امکان بازگشایی قفل گوشی جی ۸ را بدون احتیاج به لمس فراهم نموده است این ویژگی امنیت بالایی برای احراز هویت کابر ارائه می دهد. عملکرد ان در حال حاضر زیاد قابل اعتماد نیوده و چنانچه فاصله دست با نمایشگر کم یا زیاد شود این احتمال وجود دارد که الگوی کف دست کاربر شناسایی نشود. در بررسی با دست خیس نیز این حسگر موفق عمل نکرده است.

ویژگی های جدید ال جی جی 8

طراحی

ظاهر این گوشی در کنار بدنه فلزی و شیشه‌ای به همراه صفحه‌نمایش بدون حاشیه از طراحی متداول گوشی‌های هوشمند امروزی بهره مند است و مدل قرمز رنگ آن زیبایی خیره کننده ای دارد. ال جی جی ۸ از لحاظ ظاهری شبیه نسل قبلی خود جی ۷ می باشد. بررسی ها نشان می دهد این گوشی به راحتی در یک دست جای می گیرد و کار کردن با آن نیز آسان می باشد. با توجه به ساخت شیشه ای و فلزی بدنه ای بسیار لغزنده دارد اما صاف بودن فریم اطراف آن موجب شده گرفتن آن در دست راحت باشد.

اطراف صفحه نمایش کمی انحنا مشاهده می شود و ماژول دوربین در پنل پشتی به از طراحی افقی بهره می برد. در این پنل سنسور اثر انگشت در پایین دوربینها به چشم می خورد و بر روی دوربین هیچ برامدگی وجود ندارد که این موضوع سبب ثبت تصاویر شفافی می گردد.

ال جی جی 8 بسیار خوش دست

اگر گوشی را به پشت بر روی سطح خارجی قرار دهید تمام بدنه در تماس مستقیم با سطح بوده و ممکن است روی دوربین خراش ایجاد کند با توجه به این که پنل پشتی از محافظ گوریلاگلس ۵ نیز برخوردار است. این اسمارتفون  در جلو بلندگویی ندارد و کاربر باید در طول مکالمه، گوش خود را به نمایشگر بچسباند. ولی بلندگوی بوم باکس (Boombox) که در پایین گوشی تعبیه شده موجب می شود تا علاوه بر صدای درون صفحه‌ای، تجربه صدای استریو را در هنگام تماشای محتوای مولتی مدیا را نیز به ارمغان آورد.

بازبینی گوشی ال جی جی 8

کلید مخصوص دستیار صوتی گوگل نیز در سمت چپ دستگاه مشاهده می شود و با یک بار فشار دادن آن دستیار گوگل فعال خواهد شد. و چنانچه کلید را نگه دارید دستیار گوگل روی حالت Walkie Talkie قرار می گیرد. در ضمن جی ۸ نظیر دیگر پرچمداران دارای گواهی IP68 نیز می باشد. به طور کلی بررسی طراحی ال جی جی ۸ نشان می دهد که جی ۸  تینکیو یک گوشی نسبتا جمع و جور بوده ،همچنین گرفتن آن در یک دست و کار کردن با آن به راحتی امکان پذیر است. در ضمن جی ۸ علاوه بر رنگ قرمز در رنگهای مشکی و آبی نیز به بازار عرضه می شود.

نمایشگر

بررسی گوشی ال جی جی 8

جی ۸ به نمایشگر ۶.۱ اینچی امولد مجهز شده است که از محافظ گوریلاگلس ۵ نیز بهره می برد. این صفحه نمایش با رزولوشن ۳۱۲۰ * ۱۴۴۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ تراکم پیکسلی حدود ۵۶۴ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد. البته وضوح تصور در حالت پیشفرض بر روی ۱۰۸۰ پیکسل تنظیم می باشد تا عملکرد گوشی و عمر باتری افزایش یابد. روشنایی نمایشگر حدود ۵۶۱ نیت می باشد و بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است مشاهده محتوای دستگاه در فضای باز حتی در نور مستقیم خورشید نیز امکان پذیر است.

قابلیت های جدید ال جی جی 8

البته قابل ذکر است نور صفحه نمایش در حالت خودکار عملکرد خوبی ندارد و نوار کنترل نور در این شرایط غیرفعال می باشد مگر اینکه حالت خودکار را غیرفعال کنید. به طور پیشفرض رنگها به سردی گرایش داشته ولی با رفتن به منوی تنظیمات و استفاده از گزینه True View می توانید تعادل رنگ سفید را در نمایشگر تظیم کنید. حاشیه کوچکی در بالای نمایشگر برای دوربین سلفی و سنسور Z درنظر گرفته شده است خوشبختانه این بریدگی به جز در ویدئوهای یوتیوپ در مشاهده محتواهای دیگر مزاحمتی ایجاد نخواهد کرد. البته می توانید این بخش را با اضافه کردن پس زمینه مشکی از منوی تنظیمات کاملا پنهان سازید.

نرم افزار و سخت افزار

بازبینی جامع گوشی ال جی جی 8

سیستم عامل این اسمارتفون بر اساس اندروید ۹.۰ پای می باشد اما متاسفانه برخی از عملکردهای جدید این نسخه مانند ابزار سلامت دیجیتالی در نرم افزار ال جی مشاهده نمی شود. تنها ویژگی که از اندروید ۹ در جی ۸ فعال است ویژگی جهت یابی با بهره گیری از ژست های حرکتی گول می باشد که آن نیز در حالت پیشفرض غیر فعال است. البته بررسی ها نشان می دهد به بهود نیاز دارد به این نحو که بهره گیری از دکمه های نمایشگر عملکرد سریعتری نسبت به ژست حرکتی دارد. با این حال قابلیت های متعدد و دوست داشتنی در رابط کاربری ال جی وجود دارد نظیر غیرفعال کردن اسلاید برنامه ها تا همه ایکون های نرم افزاری شبیه سیستم عامل آیو اس در بخش صفحه اصلی به نمایش درآیند.

جی 8 از قابلیت HANDID بهره مند است

همچنین با استفاده از سنسور اثر انگشت از طریق کشیدن انگشت به سمت پایین نوار اعلانات نمایش داده می شود و توسط ویژگی Comfort می توان به اعمال فیلتر رنگ آبی روی نماشگر پرداخت. به طور کلی رابط کاربری این اسمارتفون عملکرد نرم و روانی را به ارمغان خواهد آورد. از لحاظ سخت افزاری ال جی جی ۸ از چیپست اسنپدراگون ۸۵۵ شرکت کوالکام بهره می برد و این امر آن را در فهرست سریعترین گوشی های اندرویدی جای داده است.

عملکرد این تراشه قدرتمند بسیار خوب و سریع بوده و در اجرای بازی ها یا اپلیکیشن ها با لگ و تاخیری مواجه نخواهید شد. البته در یک مورد و ان هم اجرای بازی PUBG با درجه گرافیکی آخر اندکی لگ و تاخیر مشاهده شده است. قابل ذکر است جی ۸ با رم ۶ گیگابایتی حافظه فضای ذخیره سازی کافی برای کابران فراهم نموده و حافظه داخلی ان نیز ۱۲۸ گیگابایت می باشد. البته برای ارتقا میزان حافظه می توانید از کارت میکرو SD بهره گیرید.

وارسی باتری ال جی جی 8

دوربین

به بررسی بخش جذاب گوشی های هوشمند یعنی دوربین آنها رسیدیم. دوربین جی ۸ در برخی مناطق کره جنوبی از لنزهای سه گانه بهره می برد و در مدل متداول عرضه شده در امریکا دارای لنزهای دوگانه است. به این ترتیب ماژول اصلی دوربین ال جی ۸ شامل یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/1.5 و قابلیت OIS است و دوربین دوم ۱۶ مگاپیکسل سوپرواید فوق عریض با گودگی دیافراگم F/1.9 می باشد که ترکیب شگفت انگیزی را به وجود اورده اند. دوربین قادر است عکس های شبانه زیبایی را به ثبت برساند و از ویژگی های جدید برای بهبود عکاسی و فیلمبرداری مانند قابلیت پرتره، دید در شب(Night View) و تنظیمات دستی کامل دوربین بهره می برد.

ثبت تصاویر با کیفیت با ال جی جی 8

دوربین هوشمند یا AI CAM  جی ۸ که در نسل قبلی (جی ۷) نیز وجود داشت از عملکرد خوبی برخوردار است و با نگه داشتن کلید اصلی در حالت منظره یاب ویژگی جستجوی بصری فعال خواهد شد و به طور کلی تصاویر با کیفیتی می توان با این دوربین به ثبت رساند. و از نظر فیلمبرداری نیز با وضوح ۴K و نرخ فریم ۳۰fps مناسب عمل می کند. البته ناگفته نماند که برنامه دوربین اندکی آهسته و کند به نظر می رسد و برای شروع فعالیت چند لحظه ای زمان می برد.

دوربین سلفی نیز در قاب جلویی ۸ مگا پیکسلی بوده و با دریچه دیافراگم F/1.7 و اندازه ۱.۲۲ میکرومتر  و قابلیت فوکوس خودکار برای ثبت عکسهای سلفی در نظر گرفته شده است. با این دوربین در نور روز تصاویر با کیفیت و قابل قبولی ثبت خواهید کرد اما در نور کم جزئیات تصاویر کمتر مشاهده می شود.

بررسی قابلیت Air Motion

به بررسی قابلیت Air Motion یا ژست های کنترلی در گوشی ال جی جی ۸ می پردازیم. ویژگی بی نظیری که امکان اجرای کارهای مختلف را بدون لمس نمایشگر فراهم می آورد.

آشنایی با محصول پرچمدار کره ای

فرمانهای حرکتی توسط دست کاربر و با بهره گیری از دوربین جلوی گوشی دریافت شده و از طریق آن می‌توانید برای برنامه های متفاوت میانبر تنظیم نموده، همچنین به کنترل میزان صدا و پخش رسانه در  یوتیوب، نتفلیکس و Spotify بپردازید و یا از نمایشگر عکس گرفته و  برای ساعت مشخصی هشداری را تنظیم نموده تا به تماسهایتان پاسخ بدهید. استفاده از این قابلیت به کمی تمرین و صبر نیاز دارد چرا که متأسفانه، فعال نمودن فرمانهای  ژست های  کنترلی اندکی زمان می برد.

باتری

بررسی گوشی ال جی جی 8

باتری به کار رفته در این گوشی  ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلمری می باشد که در یک استفاده معمولی قادر است چند روز بعد از یک شارژ کامل دوام داشته باشد. البته در صورت استفاده بیشتر این میزان کمتر خواهد شد. البته خاموش بودن حالت همیشه روشن نمایشگر نیز می تواند ذخیره باتری را بیشتر کند. به طور کلی عمر باتری مسئله ای نگران کننده نبوده مگر این که تمام روز را صرف بازی یا تماشای فیلم با آن نمایید. این گوشی از قابلیت شارژر بی سیم نیز پشتیبانی می کند و چنانچه بخواهید باتری جی ۸ را به شارژ ۱۰۰ برسانید حدود یک ساعت و چهل دقیقه زمان می برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو