کشتی یونانی 5 سال دیگر غرق می شود!

منبع: همگردی

116

1398/3/29

17:56


کشتی یونانی 50 سال پیش، زمانی که به گل نشست و نه مالکانش و نه هیچ کس دیگر نتوانست آن را از آن محل جابه جا کند. به این ترتیب کشتی در گوشه ای از جزیره ماندنی شد و منظره زیبایی را در این جزیره کوچک به وجود آورد. خیلی ها کیش را با کشتی یونانی به خاطر می آورند و آن هایی که به این جزیره سفر می کنند، حتما یک عکس یادگاری کنار این کشتی به گل نشسته به ثبت رسانده اند. حالا مدت هاست منظره غروب در کنار کشتی یونانی برای گردشگران جذاب است و از مهمترین جاذبه های گردشگری کیش شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار همگردی، بدنه کشتی یونانی چندسالی هست که در حال تکه تکه شدن و غرق شدن است. سوالاتی که در این میان مطرح می شود، این است که این کشتی تا چه زمانی روی آب دوام می آورد و سرنوشت آن چیست؟ چگونه می توان از غرق شدن آن جلوگیری کرد و اینکه چرا مسئولان تلاش نکردند تا این کشتی تاریخی که مهمترین جاذبه کیش به شمار می آید، بیش از این پا برجا بماند؟ این سوالات را از محسن قریب، مدیر عامل موسسه جشنواره های منطقه آزاد کیش پرسیدیم و او در پاسخ گفت: اگر این کشتی چند سال پیش که شرایط آن وجود داشت شاسی کشی و استحکام بخشی می شد، می توانستیم آن را حفظ کنیم اما اکنون کمر کشتی شکسته و فرو ریخته است، بنابراین چندان امیدی به این کشتی نیست و نمی توان آن را سرپا نگه داشت، باید یک کشتی دیگر ساخت!

کشتی یونانی

نمی توان از غرق شدن کشتی جلوگیری کرد

او افزود: پیش بینی می شود که حدود 4 تا 5 سال آینده کشتی به مرور زمان فرو بریزد و شاید تنها نیمی از آنکه سالم تر است، باقی بماند. به نظر می رسد که نهایتا تا 5 سال دیگر این کشتی به دو نیم تبدیل شود. دماغه جلوی کشتی که سازه آن هنوز خرد نشده و بخشی از انتهای آن شاید مدت ها باقی بماند، اما مابقی آن فرسایش پیدا کرده و در آب غرق می شود.

دبیر کل انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش تاکید کرد: نمی توان از غرق شدن این کشتی جلوگیری کرد، زیرا دیگر تعمیر و بازسازی آن مقرون به صرفه نخواهد بود. شاید زمانی می شد با شاسی کشی آن را حفظ کرد، اما اکنون این امکان وجود ندارد.

می توان کشتی دیگری را جایگزین کشتی یونانی کرد

قریب خاطرنشان کرد: اگر بخواهند جایگزینی برای آن انتخاب کنند، کشتی های مستهلک زیادی در اکثر بندرگاه های مختلف ما وجود دارد که می توان آن ها را یدک کشید و کیش آورد و به عنوان جاذبه از آن استفاده کرد، اما باید کشتی جایگزین نیز مورد نگهداری لازم قرار گیرد، زیرا عدم تعمیر و نگهداری موجب می شود باز هم کشتی جایگزین پس از چند سال فرو بریزد.

او تصریح کرد: کشتی ها در زمانی که روی دریا هستند، باید هر دو سال یکبار تعمیر و کاملا رنگ آمیزی شوند. زمانی که نگهداری لازم صورت نگیرد به مرور مانند دندانی که پوسیده است، از بین می رود و در نهایت باید آن را کشید. به این ترتیب اگر بخواهیم کشتی جایگزین کنیم، باید برای حفظ آن، عملیاتی را هر چند سال یک بار بر روی آن انجام داد که البته هزینه دارد.

کشتی یونانی 2

برای آثار تاریخی بودجه ای نیست!

مدیرعامل موسسه جشنواره های منطقه آزاد کیش در خصوص اینکه چرا پیش تر به این موضوع اهمیت داده نشده، گفت: در کشورمان آثار تاریخی بسیاری وجود دارند که به آن اهمیت نمی دهند و به مرور زمان از بین می روند. از جمله این آثار تاریخی تخت جمشید است که 2500 سال قدمت دارد و مسئولان اعلام می کنند که بودجه ای برای ترمیم آن ندارند.

کشتی یونانی می توانست جاذبه درخشان تری باشد

قریب در ادامه گفت: اگر 10 سال پیش این کشتی شاسی کشی می شد، می تواستند روی عرشه آن رستوران بسازند که چند برابر به ارزش این جاذبه گردشگری می‎افزود. برای مثال در نزدیکی کشتی یونانی از یک هواپیما مستهلک به عنوان رستوران استفاده می کنند که بسیار جذاب است. کشتی یونانی هم می توانست یک رستوران روی آب باشد. شاید اگر این کشتی در کشور دیگری بود این اقدام صورت می گرفت، چرا که چند برابر بودجه ای که صرف تعمیر و نگهداری آن می شود، درآمدزایی خواهد داشت.

او در پایان گفت: امیدواریم شرایط به گونه ای باشد تا مجموعه هایی که شرایط بازدید دارند و به عنوان آثار تاریخی و جاذبه گردشگری شناخته می شوند، با تامین بودجه حفظ شوند.

کشتی یونانی 3

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو