روش های جدید و فوق العاده موثر برای درمان خانگی آفتاب سوختگی

منبع: نمکستان

91

1398/3/29

19:36


روش های درمان خانگی آفتاب سوختگی

روش های درمان خانگی آفتاب سوختگی

نمکستان : هنگامی که پوست به طور مستقیم در معرض تابش خورشید قرار گیرد آفتاب سوختگی اتفاق می افتد. آفتاب سوختگی بیشتر در فصل تابستان دیده می شود زیرا به دلیل گرمای زیاد و تابش مستقیم روی پوست موجب التهاب و سوختگی آن می شود. اگر آفتاب سوختگی شدید نباشد علائمی روی پوست بروز نمی کند اما در برخی مواقع با قرمزی و التهاب پوست همراه است. در این پست قصد داریم چند راهکار خانگی برای درمان آفتاب سوختگی را با شما به اشتراک گذاریم.

زمانیکه به مدت طولانی درمعرض آفتاب قرار گرفتید در مرحله اول برای خنک شدن پوست و داخل بدنتان شروع به نوشیدن آب و مابعات نمایید این کار تا حدی از گرمای درون بدنتان می کاهد . در فصل تابستان بهتر است قبل از بیرون رفتن از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید تا از پوست شما در برابر تابش خورشید محافظت کند. چنانچه به دلایلی زمان زیادی را در آفتاب قرار گرفتید حتما پس از آن از لوسیون بعد از آفتاب استفاده کنید تا پوست شما را از خشکی و قرمزی خارج سازد.

بهره گیری از عسل :

عسل نوعی مواد خوراکیست که علاوه بر خوشمزه بودنش جهت درمان خیلی از بیماری ها موثر و مفید است. عسل به دلیل داشتن مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ می تواند پوست آسیب دیده شما را التیام بخشد. آنزیم ها و پروتئین های موجود در عسل موجب تسریع بهبود آفتاب سوختگی پوست شما می شود. جهت استفاده از عسل می توانید مقداری از آن را مستقیم در محل سوختگی بمالید. با بهره گیری از عسل پوست شما رطوبت را حفظ کرده و به لایه های زیرین منتقل می کند.

بهره گیری از کمپرس شیر : 

کمپرس شیر سرد به دلیل پروتئین های موجود در شیر به لطافت و بهبود پوست آفتاب سوخته کمک می کند. می توانید پنبه ای را به شیر سرد آغشته نمایید و روی محل آفتاب سوخته نگه دارید تا از سوزش و خارش پوست شما کاسته شود.

روش های جدید و فوق العاده موثر برای درمان خانگی آفتاب سوختگی

استفاده از گیاه آلوئه ورا : 

آلوئه ورا گیاهیست که به طور معجزه آسایی در درمان بیماری های پوست و مو تاثیرگذار است. ژلاتین موجود در گیاه آلوئه ورا خاصیت ضد میکروبی داشته و درد و خارش ناشی از آفتاب سوختگی را می کاهد. آلوئه ورا پوست شما را مرطوب و خنک نگه می دارد. اگر شما بر اثر تابش خورشید دچار آفتاب سوختگی شدید می توانید هم به طور مستقیم از ژل موجود در آلوئه ورا استفاده کنید یا لوسیون های حاوی آلوئه ورا را از داروخانه ها تهیه کنید. در برخی از محصولات، آلوئه ورا با لیدوکائین مخلوط شده که موجب بی حسی محل آسیب دیده می شود.

دوش آب سرد :

وقتی که شما به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار می گیرید از آب بدنتان کاسته شده و گرمای بدنتان افزایش پیدا می کند در نتیجه دوش آب سرد می تواند تا حدی بدنتان را خنک سازد و از گرمای بدنتان کاسته شود. توجه داشته باشید که از هیچ کیسه، لیف و یا اسفنجی برای شستشوی بدنتان استفاده نکنید چون پوست به سرعت تحریک شده و وضع را بدتر می کند.

مصرف مواد غذایی ضد التهاب :

چای سبز، آب گوچه فرنگی و آب انار از جمله مواد غذایی هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و می توانند در بهبود و ترمیم پوست آفتاب سوخته شما موثر و مفید واقع شوند. خوردن میوه و سبزیجات آنتی اکسیدان های لازم پوست آسیب دیده را فراهم ساخته و در نتیجه زودتر ترمیم می گردد.

 بهره گیری از خاصیت جوش شیرین :

پس از آفتاب سوختگی کل بدن، مقداری جوش شیرین را به آب درون وان بیافزایید و سپس حمام کنید. با این کار تا حدی از سوزش، خارش و قرمزی پوست بدنتان کاسته می شود. همچنین توجه داشتنه باشید که در صورت آفتاب سوختگی از هیچ ماده بهداشتی مانند صابون یا شامپو بدن استفاده نکنید چون در حالت عادی صابون موجب خشکی پوست بدن می شود بنابراین پوست آسیب دیده شما را خشک تر می کند.

استفاده از پماد های مخصوص آفتاب سوختگی :

با مراجعه به داروخانه ها می توانید پماد های مخصوص آفتاب سوختگی را تهیه کنید و با مصرف روزی دو یا سه بار پوست خود را همیشه مرطوب نگه دارید تا از خشکی و التهاب پوست آسیب دیده بکاهد.

سرکه سیب :

عده ای معتقدند که یکی از درمان های موثر جهت بهبود پوست آفتاب سوخته بهره گیری از سرکه سیب است. سرکه سیب با خاصیت استیک اسید تا حد زیادی التیام بخش خارش و درد ناشی از آفتاب سوختگی می باشد. جهت استفاده و بهره گیری موثر سرکه سیب می توانید پنبه ای را آغشته به سرکه نمایید و روی ناحیه آفتاب سوخته قرار دهید یا اینکه سرکه را در بطری اسپری ریخته و پس از حمام روی بدن آسیب دیده اسپری کنید.

پس از آفتاب سوختگی بافت پوست شما آسیب دیده و به حالتی مرده تبدیل خواهد شد . توجه داشته باشید در این شرایط با کند پوست آسیب جدی تری به پوست خود وارد می کنید پس اجازه دهید پس از خشک شدن خودش به حالت طبیعی بریزد و پوستی جدید تولید شود.

سعی کنید موارد پیش از آفتاب سوختگی را در نظر بگیرید مثلا قبل از بیرون رفتن از کرم های ضد آفتاب مناسب پوستتان استفاده کنید تا در برابر اشعه نور خوشید پوستتان مقاومت نماید. اگر قصد شنا در فصل تابستان را دارید حتما هر دو ساعت ضد آفتاب پوست خود و فرزندتان  را ترمیم نمایید زیرا در صورت استفاده نکردن از ضد آفتاب ها با درد و خارش و قرمزی پوست مواجه خواهید شد.

درمان های خانگی آفتاب سوختگی

رفع تیرگی حاصل از آفتاب سوختگی صورت و بدن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو