روش های جدید و فوق العاده موثر برای درمان خانگی و گیاهی گردن درد

منبع: نمکستان

122

1398/3/29

19:51


دلایل گردن درد و راه های درمان گردن درد

روش های جدید و فوق العاده موثر برای درمان خانگی و گیاهی گردن درد

نمکستان: همه ی ما در طول عمر خود حداقل یک بار به گردن درد دچار شده ایم و با درد آن آشنا هستیم. این درد ممکن است به دلایل مختلفی اعم از بد خوابیدن، عوض شدن بالش یا حرکتی خاص ایجاد شود اما در هر صورت این درد نیز مانند دیگر درد ها موجب آزار جسم و روح انسان شده و انسان را از انجام کارها باز می دارد. ستون مهره های گردن انسان ساختار پیچیده ای داشته و توانایی حرکت سر در جهات مختلف را دارد. چنانچه درد گردن از عوامل طبیعی مانند بدخوابیدن نباشد احتمالاً به یکی از سه بیماری رایج آرتروز ستون فقرات و یا فتق دیسک و سندروم های عضلانی دچار شده اید، این نوع  بیماری ها معمولا در سنین بالا با ضعیف شدن اسکلت بدن دیده شده و بر اثر سالها استفاده از ستون فقرات اتفاق می افتد.

گاهی به دلایلی خواسته یا ناخواسته مجبوریم گردن خود را به مدت طولانی در یک وضعیت نامناسبی نگه داریم مثلا نشستن طولانی مدت پشت میز کامپیوتر، در این مواقع عضلات گردن تحت فشار و کشش زیادی قرار می گیرند و ممکن است در بافت ها پارگی ایجاد شود. درنتیجه با خشکی گردن و درد آزاردهنده روبه رو خواهیم شد. این نوع درد گردن معمولاً با چند روز استراحت و خواب مناسب از بین می روند.

درد گردن طوریست که به مرور زمان به شانه، ساعد و دست نفوذ پیدا می کند در این صورت ریشه های عصبی که از نخاع گردن خارج شده تحریک می شوند به این نوع درد که شانه و ساعد و دست را در بر می گیرد، رادیکولوپاتی گردنی Cervical radiculopathy می گویند و با درد و بی حسی بازو همراه است. در ادامه توضیحات بیشتری را در مورد بیماری رادیکولوپاتی با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

رادیکولوپاتی یعنی ریشه های اعصاب خارج شده از نخاع تحریک شده اند. در این بیماری مفاصل اطراف مهره ها ساییده شده و به عصب فشار وارد می شود این فشار ممکن است بر اثر بیرون زدگی دیسک باشد در واقع هنگامی که نرمی وسط دیسک جابه جا می شود به اعصاب خارج شده از نخاع فشار وارد می کند. چنانچه به درد گردن دچار شده اید در ابتدا چند روش خانگی را امتحان کنید.

تعویض بالش خواب :

هنگامی که فشار و درد در ناحیه گردن خود احساس کردید در مرحله ی اول دراز کشیده و اجازه دهید عضلات گردن استراحت نماید. سعی کنید بالش خود را کوتاه انتخاب کنید چون بالش بلند موجب فشار در ناحیه گردن می شود.

خوابیدن روی تشک سفت :

همه افراد هنگامی که دردی در ناحیه گردن حس می کنند اولین چیزی که به ذهنشان می رسد بد بودن نوع  بالش است اما گاهی مواقع تشک نیز بر روی عضلات گردن تاثیر گذار است بنابراین استفاده کردن از تشک سفت می تواند به تسکین گردن درد شما کمک کند. روی تشک سفت دراز کشیده و سر خود را هم راستا با ستون فقرات قرار دهید.

استفاده از یخ :

همانطور که می دانید یخ موجب کم شدن التهاب و درد می شود. هنگامی که گردن درد به سراغتان آمد می توانید کیسه ای پر شده از تکه های یخ را روی نقطه ی درد نگه دارید . این کار از التهاب و درد گردن شما تا حد زیادی می کاهد.

گرم نگه داشتن گردن و یا دوش آب گرم :

گرما گردش خون انسان را می افزاید و موجب نرم شدن عضلات بدن انسان می شود. حوله ی گرم و یا دوش آب گرم درد گردن را التیام می بخشد . البته توجه داشته باشید گرمای بیش از حد هم خوب نیست و ممکن است حتی درد بیشتری بروز نماید. بنابراین تکرار این روش توصیه نمیگردد.

ماساژ گردن : 

ماساژ گردن نیز یکی از راهکارهای رهایی از درد آزاردهنده گردن است. برای این کار ابتدا دوش آب گرم گرفته سپس از کسی کمک بخواهید تا به کمک روغن زیتون گردن و شانه های شما را ماساژ دهد. کسی که ماساژ دهنده است باید اینطور عمل نماید : ابتدا به کمک انگشتتان با حرکات دایره ای وار فشار ملایمی روی گردن و شانه ها وارد شود سپس انگشتتان را با فشار قویتری رو به پایین بکشید.

انجام دادن تمریناتی برای تسکین درد گردن :

برای انجام تمرینات مخصوص گردن ابتدا محیط اطراف گردن را با حوله ای گرم کرده سپس آماده انجام تمرینات شوید. تمرینات باید به این صورت باشند : آرام و ریلکس صاف بایستید سپس کم کم تا جایی که می توانید سرتان را به سمت راست حرکت دهید چند لحظه در همان نقطه نگه دارید و مجدد به نقطه اول برگردانید. این بار همین کار را به سمت چپ انجام دهید . در مرحله ی بعد چانه را به سمت پایین آورده و چند لحظه ای صبر کنید . این بار سرتان را به سمت بالا برده و به سمت شانه چپتان حرکت دهید. دوباره به  نقطه اول برگردانید و سپس همین کار را در سمت راست تکرار نمایید.

کمپرس زنجبیل :

حتما شما از فواید زنجبیل مطلعید و می دانید که در بهبود خیلی از مشکلات به کمک انسان می آید. حالا این ریشه خوراکی برای تسکین گردن درد نیز موثر است برای بهره گیری از زنجبیل پودر آن را با آب مخلوط کرده و روزی دو بار بنوشید علاوه بر این می توانید زنجبیل را در پارچه ای نازک قرار دهید و به عنوان کمپرس روی محل بروز درد نگه دارید.

استفاده از پماد و مرهم‌ها :

هنگام بروز درد در ناحیه گردن، شانه و یا دست می توانید به کمک پماد ها و مرهم های موجود در داروخانه روی ناحیه درد را ماساژ دهید. در واقع استفاده از این نوع پماد ها تاثیر ماساژ را دو چندان کرده و ناحیه درد را نرم و آرام می سازد. در ترکیبات این نوع پمادها معمولاً نعنا و فلفل استفاده شده و فلفل هم گرما دهنده ی بدن است.

خم کردن زانو :

خم کردن زانو یکی از راهکارهای درمان گردن درد محسوب می شود. در واقع با این روش شما عضلات شکم خود را تقویت می کنید و از آنجایی که عضلات شکم روی عضلات بالای کمر تاثیرگذارند تمرین خم کردن زانو روی گردن درد شما نیز موثر می باشد.

شنا کردن :

شنا کردن در واقع یکی از راه های پیشگیری از گردن درد است. کسانی که به طور مداوم به ورزش شنا می پردازند بدنی منعطف تر داشته و مشکلی در حرکت گردن برایشان پیش نخواهد آمد.

صاف نگه داشتن ستون فقرات :

یکی از نکاتی که باید حتما در نظر بگیرید این است که هنگام نشستن روی زمین یا پشت میز حتما ستون فقرات خود را صاف نگه دارید تا به گردن فشار وارد نشود. افراد در محل کار به حالت نشستن خود توجه نمی کنند و متاسفانه گردن دردهای آزاردهنده ای را تجربه می کنند.

استراحت و وقفه در حین کار :

اگر شما مجبورید در محل کار خود چند ساعت مداوم پشت میز بنشینید . حتما در حین کار بدنتان را حرکت دهید و به طور ثابت در یک جا نمانید سعی کنید هر ۲۰ دقیقه یک بار بایستید و قدمی بزنید . نشستن طولانی مدت در یک مکان علاوه بر بروز گردن درد موجب مشکلات بیشتری در زانو و یا ران می شود. بنابراین همیشه یک تایم استراحتی برای خود در نظر بگیرید چرا که سلامتی از هر چیز دیگری مهم می باشد.

نکته آخر: اگر گردن درد به سراغتان آمد سعی نکنید آن را ثابت نگه دارید هرچقدر بیشتر گردن خود را بی حرکت نگه دارید درد بیشتر خود را نشان می دهد. سعی کنید با راهکارهای خانگی درد گردن خود را تسکین دهید، چنانچه با راه های خانگی مشکل شما را برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه نمایید تا از علت دقیق درد خود مطلع گردید.

دلایل گردن درد و راه های درمان گردن درد

روش های جدید و فوق العاده برای درمان خانگی و گیاهی گردن درد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو