آشنایی با گیمیفیکیشن و تاثیر آن بر موفقیت در زندگی و کسب و کار

آشنایی با گیمیفیکیشن و تاثیر آن بر موفقیت در زندگی و کسب و کار


منبع: آرگا

90

1398/3/29

20:27


گیمیفیکیشن برای پیاده سازی تفکرات به شکل بازی گونه به کار می رود. این تفکرات و ایده ها برای جذابیت بیشتر از این شگرد بهره می برند.

گیمیفیکیشن در فارسی با کلمه بازی وارسازی هم معنی می شود. در روش های آکادمیک این واژه با بازی انگاری قرین بود. در واقع در این فرآیند از محرک های طبیعی برای به وجد آوردن مخاطب استفاده می شود.

در این فرآیند عناصر شبیه به بازی برای رسیدن به هدف مورد توجه قرار می گیرند. به طور کلی این افکار بازی گونه در راستای هدف انجام می گیرند.

پیاده سازی تفکرات به شکل بازی گونه

گیمیفیکیشن چیست؟

این واژه برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ رواج یافت. این فرآیند تا سال ۲۰۱۰ چندان مورد توجه نبود. در سال ۲۰۰۸ وارد مباحث رسانه های دیجیتال شد. سال ۲۰۱۱ سالی بود که این فرآیند مورد توجه شرکت های سرمایه گذاری واقع شد. ضمن اینکه تحقیقات زیادی نیز پیرامون آن انجام گرفت.

محققان بسیاری نقش تفریح و بازی را در برنامه های کامپیوتری مورد بررسی قرار می دهند. دراپر یک تحقیق پیرامون این موضوع با نام «بررسی شادی به عنوان یک عنصر در طراحی نرم‌افزار» انجام داده است. با این دیدگاه سرگرمی به نرم افزارها وارد شد. این موضع سبب ساده شدن روابط کاربری و شکل گیری هیجانات مثبت به وسیله صدا، تصویر و … شد.

ورود طرح های بازی به نرم افزار

۲۰۱۰ سال خوبی برای گیمیفیکیشن بود و این اصطلاح توسط شرکت های بانچبال و بج ویل به کار گرفته شد. آن ها برای پلتفرم های خود از عناصر بازی در وب سایت کمک می گرفتند.

به عنوان مثال بروشور برنامه های مسافرتی شرکت های هواپیمایی از این برنامه ها قلمداد می شد.

مکانیک گیمیفیکیشن

منظور از مکانیک بازی انگاری همان عناصر بازی است که مخترع بازی ها به وسیله همین عناصر، مشتریان را در اختیار می گیرند. این اجزا اهمیت بالایی دارند. بنابراین برای انتخاب این مکانیک ها باید دقت لازمه را به کار بگیرید تا بتوانید به اهدف مورد نظر خود دست یابید.

روش های گیمیفیکیشن(Framework)

  • چارچوب یوکای چو
  • چارچوب ورباخ
  • چارچوب زیکرمن

گیمیفیکیشن تجارت امروز را بسیار تحت تاثیر قرار داده و به همین خاطر در زمینه های متنوعی چون پزشکی، درمان فراموشی، آموزش اجتماعی، مشکلات ذهنی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

گیمیفیکیشن

در همه این مباحث استفاده از گیمیفیکیشن تنها در راستای بیشتر کردن یادگیری و توجه مشتری به محصول انجام می شود. با بازی وار سازی می توان آموزش و یادگیری را جذاب نمود.

اگر مجبور به انجام کار تکراری هستید یا انجام کاری غیر هیجانی و یکنواخت را در پیش گرفته اید، حتماً بازی انگاری را در آن دخیل کنید.

بازی وارسازی در پی رسیدن به اهداف مختلف مانند ایجاد میل و رغبت در مخاطبان، جذابیت و رضایت کاربران انجام می شود. ضمن اینکه با مراجعه مجدد مشتری به شما، سود زیادی نیز نصیب تان می گردد.

بازی انگاری برای کسب درآمد

موارد کاربرد

این ترفند از استراتژی های بازاریابی به حساب می آید. بسیاری از شرکت ها برای نایل شدن به اهداف بازاریابی از بازی وارسازی بهره مند می شوند.

یکی از ترفندهای لازم در بازاریابی استفاده از گیمیفیکیشن است. با این روش حس برنده شدن را در کاربر برای خرید یک محصول ایجاد می کنیم. این فرآیند تجربه خرید و ارائه خدمت را برای مشتری خاطره انگیز می کند. ضمن اینکه حس خوبی را برای بازگشت مجدد در آن ها به وجود می آورد.

بازی وارسازی استفاده بیشتر از نرم افزار را به دنبال دارد. با این فرآیند می توان در تعیین و پیاده سازی اهداف گام برداشت.

شما برای سودمند بودن این ترفند باید از رفتارهای مورد علاقه مخاطب خود آگاه باشید و آن را بشناسید. ضمن اینکه ایده هایی برای بهبود سئو سایت یا افزایش ترافیک آن به کار ببرید. انجام بازدیدهای پشت سرهم ترافیک سایت را بالا برده و بهبود رتبه آن را در پی خواهد داشت.

گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن در بازاریابی محتوا

بازی انگاری تنها مختص سازمان ها یا شرکت ها نیست. بلکه می توان آن را برای هر محصول یا خدمتی پیاده سازی نمود.

بازی انگاری در تجارت الکترونیک

انبوه شدن فروشگاه های آنلاین، راه صدر نشینی را با مشکل و زحمت مواجه کرده و به همین خاطر برای کسب این رتبه باید ترفندهای لازم را به کار گرفت. گیمیفیکشن برای بهبود بازار رقابتی و پیروزی بر رقبا انجام می گیرد. شگردهای وفاداری مشتریان به سایت از ایده های جالب جذب مشتری است. این برنامه ها شامل در نظر گرفتن رتبه و امتیاز برای مشتریان یا اهدای هدیه به آن ها می شود. سیستم پاداش دهی در جذب مشتری و کسب درآمد نقش مهمی دارد. این امتیازات می توانند در شکل هدیه یا تخفیف اعمال شوند.

تفکرات بازی گونه

بازی انگاری در آموزش

از این روش برای یادگیری و آموزش نیز بهره مند می شوند. این موضوع اشتیاق افراد را به یادگیری افزایش می دهد. ضمن اینکه راه را برای شناخت استعداد و یادگیری هموار می سازد.
یادگیری در این شیوه به هیچ وجه خسته کننده و خشک نیست. ضمن اینکه جذابیت بیشتری نیز برای دانش آموخته دارد. تفهیم مطالب در این روش ساده و جذاب بوده و ماندگار خواهد بود. انگیزه فرد برای یادگیری با این ترفندها بیشتر شده و زمینه سرگرمی افراد نیز فراهم خواهد شد.

بازی انگاری در آموزش

این شگرد در آموزش های مجازی نیز مورد توجه قرار می گیرد. در این پروسه یک محیط ناب آموزشی در کنار عملکرد بهتر شکل می گیرد. زمانی که این آموزش با ایده های سرگرمی به افراد منتقل می شود، امکان یادآوری مطالب بالاتر می رود.

نرم افزارهای بازی وارسازی

هر نرم افزاری که با سیستم بازی گونه مورد استفاده قرار بگیرد، در حکم نرم افزار بازی انگار تلقی می شود. این شگرد می تواند برای تنظیم یک رپورتاژ نیز مورد توجه قرار بگیرد. در واقع این نرم افزار برای درگیری بیشتر کاربر با محصول، آموزش، خدمات و …انجام می گیرد. این نرم افزارها در زمینه های مختلفی چون آموزشی، مدیریتی، الکترونیکی، خرید و فروش و … به کار گرفته می شوند.

آموزش الکترونیکی با گیمیفیکیشن

شفاف سازی بازی وارسازی با یک مثال

زمانی که به یک کافی شاپ می روید و بعد از سرو یک کارت تخفیف از سوی پرسنل آن جا دریافت می کنید. با دریافت کارت تخفیف احتمالاً میل بیشتری برای مراجعه به کافی شاپ خواهید داشت. احتمال دارد بار دوم با جمعی از دوستان به کافی شاپ سر بزنید. ضمن اینکه تصمیم دارید با رفتن به کافی شاپ بخشی از هزینه قبلی صرف شده در کافی شاپ را دریافت کنید.

نمونه ای از بازی وارسازی دیجیتال نیز مربوط به کسانی است که در اینستاگرام مدام تعداد لایک و کامنت های خود را چک می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو