نحوه صحیح نگهداری و شستشوی ترمه

منبع: نمناک

114

1398/11/24

12:38


خانم های ایرانی به ترمه این پارچه سنتی علاقه بسیاری دارند. ترمه از ابریشم طبیعی تهیه می شود و نگهداری از آن نیاز به رعایت نکاتی دارد.

اصول نگهداری و شستشوی پارچه ترمه 

در بیشتر منازل ایرانی انواع رومیزی، سجاده و پارچه هایی از جنس ترمه را می توان یافت. بسیاری از پارچه های ترمه در روکش های کوسن و مبل ، لباس های ترمه ، جلد کتاب ، کیف و کفش و … چشم نوازی میکنند که توجه شما را جلب می نمایند . خانم های ایرانی به این پارچه سنتی و زیبا و البته گرانقیمت علاقه بسیاری دارند ؛اما باید توجه داشت که برای دوام و حفظ رنگ و زیبایی و افزایش دوام آن نیاز به مراقبت و رعایت نکاتی می باشد .در این بخش از نمناک،شما را با شیوه های صحیح نگهداری از ترمه و نکات شستشوی آن آشنا خواهیم کرد . 

پارچه ترمه ضخیم است اما حساس

معمولا ترمه از ابریشم طبیعی تهیه میشود که موجب استحکام بالای آن می شود . با وجود ضخامت پارچه ترمه و الیاف محکم آن ، در برابر نور و رطوبت آسیب پذیر هستند. ابریشمی بودن الیاف ، باعث حساس بودن ترمه می شود .بهترین روش برای شستشو و تمیز کردن ترمه خشکشویی و یا بخارشویی آن است. 

بافت ترمه نیاز به مهارت بالایی دارد چرا که بسیار سخت و مشکل است . تراکم بالای تار و پود ترمه ، مقاومت نسبی در آن به وجود آورده است .پارچه های ترمه ، دوام بیشتری نسبت به سایر پارچه ها دارند اما رنگ آن ممکن است در اثر نور یا رطوبت تغییر کند ، به ویژه قسمت های تیره ممکن است خیلی سریع تغییر رنگ دهند.

ترمه

شستشوی پارچه ترمه 

برای شستشوی ترمه ، در ابتدا باید از نوع رنگ آن آگاه شد.مثلا اگر رنگ ترمه ، رنگ های ثابت گیاهی است ، می توان از آب سرد و شوینده های معمولی استفاده نمود و ترمه را با دست شست و اگر ترمه با آستری و یراق همراه است ، شستن با آب به آن آسیب می رساند ، بنابراین می توانید از روش خشکشویی ترمه استفاده کنید. 

در صورت شیمیایی بودن رنگ الیاف ترمه ، برای جلوگیری از پس دادن رنگ ، باید حتما آن را خشکشویی کرد. حتما توجه داشته باشید که در زمان خشکشویی ترمه ، تاکید نمایید که ترمه خشکشویی شود و از آب شویی استفاده نگردد. 

اگر قصد شستشوی پارچه ترمه را در منزل دارید به نکات زیر توجه کنید: 

قبل از آغاز شستشو ، گرد و غبار آن را به وسیله ضربات ملایم بگیرید.

برای شستشوی پارچه های ترمه بزرگ مانند پرده ، حتما آنها را به خشکشویی ها بسپارید. شستشوی حجم زیادی از این پارچه با توجه به ضخامت و حساس بودن آن در منزل ، کار پر زحمتی است علاوه بر آن ممکن استکه مواد شوینده به درستی از سطح آن پاک نشوند و پارچه دارای لکه شود و آسیب ببیند.

از آب با دمای ولرم استفاده نمایید.

هرگز از ترکیبات شوینده حاوی آنزیم و سفید کننده استفاده نکنید.

شوینده های ملایم مانند شوینده های مخصوص کودکان ، بهترین مواد برای شستشوی ترمه می باشند .

از چنگ زدن و چلاندن ترمه خودداری کنید.

برای تمیز شستن ترمه ، آن را برگردانید و فشار کمی به آن وارد کنید.

اگر پارچه ترمه بیش از اندازه کثیف باشد ، باید مدت زمان بیشتری در محلول آب و مواد شوینده مناسب بماند تا آلودگی های آن برطرف شود .

دوخت انواع پارچه های ترمه معمولا بسیار محکم است اما با عدم احتیاط و چلاندن آن ، دوخت ها سست می شوند .

برای براق شدن و تمیزی بیشتر ترمه می توان در انتهای شستشو آن را در ترکیب آب و سرکه قرار دهید و سپس آبکشی کنید.

سرکه و آب

خشک کردن ترمه 

  •  هانطور که گفته شد رطوبت زیاد باعث آسیب رسیدن به ترمه میشود، بنابراین می توان پس از اتمام شستشو ، پارچه را درون حوله ای تمیز بپیچید تا آب اضافی آن گرفته شود.
  • برای خشک کردن ترمه ، آن را در یک محیط باز و به صورت افقی و بر روی یک سطح صاف پهن کنید.
  •  ترمه نباید به طور مستقیم در معرض نورآفتاب قرار بگیرد ، چرا که تابش آفتاب به سرعت باعث رنگ و رو رفتگی این پارچه گران قیمت میشود. 

اتو کردن ترمه 

  •  برای صاف شدن و اتو کردن ترمه ، حتما از یک پارچه نخی بر روی آن استفاده کنید و ترمه را نیز به پشت قرار دهید.

اتو کردن

نکات تکمیلی 

 پارچه های ترمه که روی آن ملیله دوزی می شود را نباید شستشو داد ، برای جلوگیری از کثیف شدن آن ها ، به طور مرتب باید گردگیری شوند . 

اگر از نوع رنگ ترمه خود آگاهی ندارید بهتر است پیش از شستشو یک پارچه تمیز و سفید را مرطوب کرده و آن را بر روی یک قسمت کوچک از ترمه خود بکشید. اگر پارچه سفید رنگی شد حتما ، ترمه شما نیز رنگ پس می دهد و بهترین روش برای شستشوی آن خشکشویی کردن آن خواهد بود.

 هرگز از ماشین لباسشویی برای شستشوی ترمه استفاده نکنید زیرا کاملا به این پارچه آسیب خواهد رساند .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو