اسپوتنیک گزارش داد، دونالد ترامپ و همسرش ۲۴ و ۲۵ فوریه( ۵ و ۶ اسفند) با دستورکاری از مسائل دوجانبه از جمله توافق تجاری جنجالی عازم هند می‌شوند. در این سفر دو روزه، ترامپ مورد استقبال رسمی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند قرار می‌گیرد.

دهلی‌نو به دنبال ابطال ماده ۳۷۰ که وضعیت ویژه جامو و کشمیر را از بین برد، محدودیت‌های بسیاری در این منطقه ایجاد کرد و باعث شد صدها تن از رهبران سیاسی و فعالان بازداشت شوند. در حالی که بسیاری از آن‌ها بعدا آزاد شدند، سه رئیس سابق جامو و کشمیر با گذشت شش ماه از بازداشت آن‌ها، همچنان در حبس به سر می‌برند و هر سه آن‌ها با یک قانون سخت "امنیت عمومی" در زندان هستند.

قانونگذاران آمریکایی با تمرکز بر قطع اینترنت در این منطقه و حبس چهره‌های سیاسی که به دلیل ابطال ماده ۳۷۰ گرفتار شده‌اند، خواستار ارزیابی شمار افراد حبس شده توسط دولت هند شدند که با اهداف سیاسی در زندان به سر می‌برند و از جمله خواستار ارزیابی این هستند که آیا بازداشت‌شدگان متحمل شکنجه یا دیگر اشکال بدرفتاری شده‌اند یا خیر.  

قانونگذاران آمریکایی همچنین خواستار ارزیابی محدودیت‌ها روی آزادی مذهبی در جامو و کشمیر شدند. اعتراضات سراسری علیه قانون اصلاح شهروندی و ثبت ملی شهروندی هم مورد توجه قانونگذاران آمریکایی قرار گرفت.

نمایندگان آمریکایی خواستار مشخص شدن این موضوع شده‌اند که چه تعداد از افراد -از جمله مردمی از اقلیت‌های مذهبی، قومی و سایر اقلیت‌ها- طبق لیست ثبت ملی شهروندی در معرض خطر بی کشور شدن، محرومیت خودسرانه یا محرومیت از ملیت، اخراج یا بازداشت خودسرانه قرار می‌گیرند و اینکه آیا مقام‌های هندی برای رسیدن به اهدافشان علیه معترضان به قوه قهریه متوسل شدند یا خیر.