زیباترین مکان های دیدنی ماکو و جاذبه های گردشگری که نباید از دست بدهید

زیباترین مکان های دیدنی ماکو و جاذبه های گردشگری که نباید از دست بدهید


منبع: آرگا

132

1398/11/24

22:38


از جمله شهرهای توریستی و معروف در آذربایجان غربی شهر ماکو است که دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی است مکان های دیدنی ماکو به قدری دارای جذابیت و ارزش است که توجه هر علاقه مندی را به خود جلب می کند. این شهر دارای فرهنگ و آداب رسوم خاصی است که دارای سوغاتی های زیادی است و شهرت زیادی دارد.

ماکو یکی از مناطق استان آذربایجان غربی است گویش مردمان این منطقه ترکی آذری است و در برخی از نقاط نیز گویش کردی کرمانجی دیده می شود سفر به این شهر برای خیلی از گردشگران دارای جذابیت است و در میان آن ها مذهبی سنی و شیعه وجود دارد. آثار تاریخی و طبیعی که در این شهر وجود دارند و خیلی از افراد سفرهای خانوادگی به این مناطق دارند آمار گردشگران ماکو در روزهای تعطیل از سال نیز بیشتر می شود. شما با سفر به این شهر می توانید از جاذبه های متنوعی دیدن کنید جاذبه هایی همچون کلیساها و جاذبه های طبیعی که هر یک توجه علاقه مندان زیادی را به خود جلب می کنند. این شهر از بزرگ ترین مناطق آزاد در آذربایجان و ایران است در دنیا نیز به عنوان دومین منطقه آزاد شناخته می شود. با وجود سه هزار مجموعه اثر تاریخی که در این منطقه وجود دارد می توان آن را یکی از شهرهای تاریخی مهم در ایران به شمار آورد که مقصدی برای گردشگران و تاریخ نگاران است.

مکان های دیدنی شهر ماکو:

یکی از قدیمی ترین کلیساهای ماکو کلیسای ارامنه است که در روستای قره کلیسا واقع شده است این معبد و عبادتگاه در میان ارامنه از ارزش و اعتبار زیادی برخوردار است این عبادتگاه را با نام تادئوس مقدس نیز شناخته می شود که متعلق به قرن ۱۷ است. جاذبه های این شهر از تنوع زیادی برخوردار است خیلی از بناهای تاریخی که می توانید در این شهر شاهده آن باشید از قدمت تاریخی بالایی برخوردار هستند و تاریخ و فرهنگ مردمان این منطقه را به خوبی رقم زده اند. شما علاقه مندان و گردشگران می توانید در ادامه این بخش با یکی از  زیباترین مکان های دیدنی آذربایجان غربی آشنا شوید و بیشتر جاذبه های توریستی این شهر را بشناسید.

 

کاخ باغچه جوق ماکو:

این عمارت باشکوه و زیبا دارای قدمتی طولانی است و از بناهای کهن است که متعلق به دوران قاجاریان می باشد این باغ وسیع دارای ۱ هزار هکتار مساحت است و در یکی از روستاهای اطراف با نام باغچه جوق واقع شده است. این روستا در فاصله ۶ کیلومتری از ماکو است تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد که این بنا توسط اقبال السلطنه و در دوران مظفرالدین شاه بنا شده است ویژگی های برجسته ای که در معماری این بنا دیده می شود بسیار جذاب و دیدنی است. تلفیق معماری های فرنگی و ایرانی بر اعتبار این کاخ دیدنی که یکی از مکان های دیدنی ماکو است افزوده است همچنین بخش هایی از معماری روسی نیز در این بنا به چشم می خورد. تزئینات و دیگر جزئیات با ارزشی که در این بنای دیدنی وجود دارد توجه هر علاقه مندی را به خود جلب می کند.

بناهای تاریخی ماکو

پل قلعه جوق ماکو:

این پل تاریخی در جنوب شهر قرار گرفته است و یکی از آثار تاریخی است که متعلق به دوران صفویان می باشد ارتفاع این بنای دیدنی ۹ متر است و در ساخت آن از مصالح سنگ تراشیده، قلوه سنگ، سنگ نتراشیده، گچ، ملاط و آهک استفاده شده است. نقاط برجسته ای که در معماری این بنا دیده می شود آن را در چشم هر گردشگری برجسته کرده است قدمت تاریخی این بنا بسیار طولانی است و به ارزش تاریخی آن افزوده است.

مکان های دیدنی ماکو

قلعه سیاه ماکو:

اما این بار به قلعه تاریخی از ماکو می روید که در فاصله ۳۶ کیلومتری از آن قرار گرفته است در ساخت این قلعه تاریخی از توده های مواد مذاب استفاده شده است برج های مستطیلی که در این بنا وجود دارند دارای معماری بسیار با ارزش و جذاب هستند. بسیاری از باستان شناسان و محققان بر این باورند که ساخت این بنا به دلیل اهمیت نظامی و دفاعی نبوده است بلکه این بنا به دلیل داشتن معماری برجسته و هنر ساخته شده است بنابراین می توان گفت که ارزش فرهنگی دارد. این بنا در دوران سلطنتی ساخته شده است و متعلق به قرن ۸ پیش از میلاد مسیح می باشد.

دیدنی های تاریخی ماکو

عمارت کلاه فرنگی ماکو:

این بنا نیز یکی دیگر از مکان های دیدنی ماکو است و تشکیل شده از دو طبقه است در نمای بیرونی این بنا می توان یک معماری هشت ضلعی را مشاهده کرد درون این بنا نیز یک معماری به شکل صلیب دیده می شود. بالکن این بنا ۲۰ ستون چوبی دارد که با استفاده از گچ بری های هنرمندانه تزئین شده است نقاشی های زیبا و هنرمندانه در این بنا که با استفاده از رنگ روغن ساخته شده است در نقاشی های آن نیز از تزئینات و طراحی های بوته و گل استفاده شده است پنجره های بنا ارسی است آیینه کاری ها، اشکال هندسی، معماری کهن و … از نکات برجسته در این بنا محسوب می شود.

مناطق دیدنی ماکو

منطقه حفاظت شده آغگل ماکو:

یکی از مناطق وسیع و دیدنی در ماکو منطقه محافظت شده آغگل می باشد که یکی از مهم ترین زیستگاه های این شهر است و گونه های مختل گیاهی و جانوری در آن یافت می شود اغلب گونه های جانوری پرندگان مهاجری هستند که در این مناطق سکونت دارند. این بخش به دو قسمت تقسیم شده است و از شرایط ویژه ای برخوردار است این منطقه یکی از مناطق مهم برای شکار حیوانات است.

جاذبه های توریستی ماکو

دریاچه سد بارون:

این دریاچه یکی از بزرگ ترین سدها و دریاچه های آذربایجان غربی است که در فاصله ۱۲ کیلومتری از شهر قرار دارد نزدیک بودن این دریاچه به روستای بارون موجب جذابیت بیشتر آن شده است و علاقه مندان می توانند بعد از بازدید از دریاچه دیدنی های اطراف روستا را نیز مشاهده کنند. خیلی از گردشگران در این دریاچه ماهی گیری می کنند جالب است بدانید در اطراف این دریاچه نیز می توانید کلیسایی تاریخی را مشاهده کنید.

سد دیدنی ماکو

مکان های دیدنی ماکو دارای ارزش تاریخی بسیار بالایی هستند در میان این جاذبه های کهن و قدیمی سنگ نبشته هایی از شهر روسا وجود دارد این سنگ نبشته ها متعلق به دوران سلطنت و جکومت اورارتوها هستند برخی از کتیبه های موجود در سنگ نبشته ها دارای خطوط میخی هستند. این منطقه برای باستان شناسان نیز ارزش و اعتبار بسیار زیادی است به عنوان مثال خانه سنگی جمال خان تیموری از بناهای برجسته ای است که در میان معماران و باستان شناسان شناخته شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو