روز ولنتاین و حقایقی جالب درباره سنت های آن که نمی دانستید

روز ولنتاین و حقایقی جالب درباره سنت های آن که نمی دانستید


منبع: روزیاتو

178

1398/11/24

22:45


فردا ۲۵ بهمن مصادف با ۱۴ فوریه روز ولنتاین یا همان روز عشق است. ولنتاین روز ابراز عشق است و آن را با خرید هدایایی مثل شکلات و گل برای یکدیگر جشن می گیرند. اما اگر برای شما هم تا به حال این سؤال پیش آمده که معنا و ماجرای پشت سنت های روز ولنتاین چیست با این مطلب همراه باشید.

چرا روز ۱۴ فوریه را جشن می گیرند؟

حقایقی درباره سنت های روز ولنتاین

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که چرا ولنتاین را روز ۱۴ فوریه جشن می گیرند.

۱۴ فوریه روزی است که به نام سِنت ولنتاین نامگذاری شده، قدیسی کاتولیک که توسط اپراتور روم، کلودیوس دوم، در قرن سوم پیش از میلاد مسیح در این روز اعدام شد.

افسانه های زیادی درباره ی علت اعدام شدن او وجود دارد. رایج ترین آن ها این است که سِنت ولنتاین یک کشیش بود که زوج های جوان را به عقد یکدیگر درمی آورد، با آنکه کلودیوس دوم ازدواج را برای مردان جوان ممنوع کرده بود (از قرار معلوم آن ها بدون داشتن وابستگی عشقی سربازان بهتری بودند). افسانه ی دیگری هم هست که می گوید سِنت ولنتاین به رهایی کاتولیک هایی که به خاطر عقاید مذهبی شان زندانی شده بودند کمک کرد.

با این حال، شاید علت انتخاب این روز به عنوان یک تعطیلی مذهبی سایه انداختن بر روی یکی از جشن های کافران (پیروان ادیانی که در آن ها به پرستش خدایی غیر از خدای واحد ادیان ابراهیمی پرداخته می شد) به نام لوپرکانیا بوده باشد که در همان زمان برگزار می شد. رومی ها از ۱۳ تا ۱۵ فوریه، با قربانی کردن یک بز و یک سگ و شلاق زدن زنان با پوست آن ها این روزها را جشن می گرفتند. ظالمانه به نظر می رسد، اما آن ها اعتقاد داشتند این کار قدرت باروری زنان را بالا می برد و زنان را با پوست های آغشته به خون شلاق می زدند. در قرن پنجم، پاپ ژلازیوس اول برگزاری جشن لوپرکالیا را ممنوع کرد و ۱۴ فوریه را رسماً روز سنت ولنتاین اعلام کرد.

چرا شکلات هدیه می دهند؟

اگر در روز ولنتاین یک جعبه شکلات هدیه گرفتید این را باید ممنون ریچارد کدبری باشید.

بعد از آنکه او و برادرش مدیریت کسب و کار خانوادگی شان که تولید شکلات بود را در دست گرفتند، او راهی برای استخراج کره ی کاکائوی خالص از دانه های کامل کاکائو کشف کرد و آن را به فرمول نوشیدنی شکلاتی کمپانی شان اضافه کرد. کره ی کاکائویی که از این فرآیند به دست می آمد بیشتر از مقدار مورد انتظار بود، به همین دلیل کدبری تصمیم گرفت شکلات را علاوه بر نوشیدنی، به شکل یک خوراکی قابل خوردن هم درآورد. بعد از آن در یک اقدام تجاری که صنعت شکلات را متحول کرد، کدبری شروع به طراحی جعبه هایی زیبا برای شکلات های جدیدش کرد، از جمله جعبه هایی با طرح کوپید (خدای عشق در اساطیر رومی) و گل های رز که مخصوص روز ولنتاین بودند.

از اینجا بود که شکلات های خوشمزه به پای ثابت روز ولنتاین تبدیل شدند.

چرا گل رز هدیه می دهند؟

در دوره ی ویکتوریا، مردم احساسات خود را با فلوریوگرافی یا همان زبان گل ها ابراز می کردند. دادن یک نوع گل خاص پیام خاصی در خود داشت و رزهای قرمز معنای عشق داشتند.

امروزه هم این گل ها نماد عشق و البته بسیار ارزان قیمت هستند. آمریکا هر ساله برای روز ولنتاین مقادیر زیادی از این گل ها را از مزارع بزرگ کلمبیا و اکوادور که هزینه ی کارگر در آن ها پایین است خریداری می کند. سپس گل ها را با هواپیماهای یخچال دار حمل می کنند و ظرف ۳ یا ۴ روز به خاک آمریکا می رسانند.

البته رز گلی تابستانی است و از روش خاصی برای به عمل آوردن آن ها در زمستان استفاده می شود. پرورش دهندگان دمایی که گل ها در آن نگهداری می شوند را طوری کنترل می کنند که گل ها در روز ولنتاین باز شوند.

چرا لباس قرمز می پوشند؟

رنگ قرمز از گذشته نماد عشق و شهوت بوده. و البته علم هم حالا می تواند این مسأله را تأیید کند. دانشمندان آمریکایی دست به تحقیقی زدند که نشان داد زنانی که لباس قرمز رنگ به تن داشتند یا در مقابل یک زمینه ی قرمز رنگ ایستاده بودند، در مقایسه با زنانی که لباسی که به تن داشتند یا زمینه ای که مقابلش ایستاده بودند به رنگ های دیگری بود، برای مردان به میزان چشمگیری جذاب تر و شهوت انگیزتر بودند.

رنگ قرمز نماد اعتماد به نفس، خود جوش بودن و عزم و اراده هم هست. اگر عاشق و به دنبال جلب معشوق تان باشید، این ها همان عواملی هستند که نقش تعیین کننده ای در رسیدن شما به عشق تان دارند.

چرا قلب را این شکلی می کشند؟

اگر قرار بود قلب را دقیقاً به شکل درست و واقعی اش بکشیم، نتیجه ی کار طرح پیچیده ای می شد از توده ای مملوء از دریچه ها و عضلات. گرچه آن شکل قلب که با آن آشناتر هستیم، کشیدنش بسیار راحت تر است، اما هیچ کسی واقعاً نمی داند که این طرح از کجا آمده. یک احتمال این است که این طرح شبیه به گلبرگ های گیاه سیلفیوم باشد که حالا دیگر منقرض شده. از این گیاه، که زمانی در دولتشهر سایرین در قاره ی آفریقا یافت می شد، به عنوان رنگ دهنده ی غذا، شربت سرفه و مهم تر از همه، به عنوان داروی ضد بارداری استفاده می شد. این شکل از قلب احتمالاً تداعی گر رابطه ی جنسی است که در نهایت تبدیل به عشق شده. بعضی ها هم فکر می کنند این شکل از قلب، تجسمی است از پستان ها، باسن، اندام های تناسلی یا ترسیم غیر دقیقی از قلب واقعی.

روز ولنتاین فقط برای عاشق و معشوق ها نیست

درست است که وقتی صحبت از روز ولنتاین می شود همه به یاد عشق رمانتیک و زوج های عاشق و معشوق می افتند، اما هر کسی می تواند این روز را به شیوه ی خودش جشن بگیرد. جالب است بدانید که در بعضی کشورها بسیاری به معلم، پدر و مادر و فرزندان خود کارت روز ولنتاین هدیه می دهند و بعضی ها هم پول زیادی برای حیوان خانگی خود خرج می کنند. ولنتاین روز عشق است و شما در این روز می توانید محبت و علاقه ی خود را به هر کسی ابراز کنید، خواه معلم تان باشد، خواه خانواده تان و خواه حیوان خانگی پشمالو و عزیزتان.

بیشتر بخوانید :

برای ولنتاین چه کادویی بخریم چه کادویی نخریم؟

راهنمای خرید کادو ولنتاین برای مردان

کتاب هایی با مضامین عاشقانه: از «ملت عشق» تا «ولنتاین-گوسفند سفید»

عشق بر هر درد بی درمان دوا است؛ نگاهی به اثرات حیرت انگیز عشق بر بدن

چرا عشق ما را احمق و غیر منطقی می کند؟

فرق بین عشق واقعی و کراش داشتن چیست؟

چند حقیقت جالب درباره «بوسه» که کمتر کسی درباره آن‌ها می‌داند

با فواید و مضرات بوسه آشنا شوید

۸ نکته جالب درباره مزایای باور نکردنی در آغوش گرفتن

با انواع «شکلات» و فواید و مضرات هر یک آشنا شوید

چند حقیقت تلخ و شیرین درباره صنعت ۱۰۳ میلیارد دلاری «شکلات»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو