ولنتاین چیست | جشن ولنتاین آیینی که جهانی شد

ولنتاین چیست | جشن ولنتاین آیینی که جهانی شد


منبع: همگردی

230

1398/11/25

14:16


روز ولنتاین یا روز عشق یا روز عشاق یکی از معروف ترین رسوم مسیحی و غربی است. در واقع جشن ولنتاین یکی از سنت های به جا مانده از روم باستان است که امروزه به یک رسم جهانی بدل شده. با وجود این که مردم اکثر کشورهای جهان روزی را به عنوان روز عشق در فرهنگ خودشان دارند که پشت این روز داستانی مخصوص به همان کشور وجود دارد؛ اما روز ولنتاین را نیز جشن می گیرند. در پاسخ به این سوال که ولنتاین چیست، باید گفت ولنتاین درواقع جشنی بوده که به افتخار قدیس والنتین در کلیسای کاتولیک برگزار می شده است. البته این تنها یکی از روایت هایی است که درباره این مناسبت تعریف می کنند. این رسم همه ساله در روز 14 فوریه برگزار می شود.

روز ولنتاین

ولنتاین چیست؟

بعید است تاکنون نام جشن ولنتاین را نشنیده باشید و برایتان سخت باشد که پاسخی به سوال ولنتاین چیست بدهید. زیرا درحال حاضر این امر چنان در کشورمان ایران همه گیر شده که تقریبا همه آن را جشن می گیرند. 14 فوریه دکور عروسک فروشی ها، گل فروشی ها و شیرینی فروشی ها تغییر می کند و معمولا به رنگ قرمز در می آید و شهر حال و هوای این روز را به خود می گیرد. در روز ولنتاین معمولا کسانی که عاشقانه هم را دوست دارند؛ شکلات و گل سرخ و کارت پستال، عروسک خرس و... به هم هدیه می دهند. این عشق می تواند به خانواده دوست و... باشد.

برگزاری جشن ولنتاین

تاریخچه جشن ولنتاین

افسانه های زیادی درباره روز ولنتاین وجود دارد که با اطمینان نمی توان گفت کدامشان درست هستند. اما ما در اینجا به یکی از معتبرترین روایت ها خواهیم پرداخت. این روایت درباره قدیسی در عصر روم باستان است. زمانی که پادشاه وقت روم، ازدواج را برای جوانان ممنوع کرده بود، این قدیس جوانان عاشق را به عقد هم در می آورد. پادشاه فکر می کرد جوانان مجرد در جنگ کارآیی بیشتری از متاهل ها دارند. وقتی پادشاه فهمید قدیس والنتین کارشکنی می کند، برایش گران تمام شد و دستور قتل او را دارد. به خاطر فداکاری این کشیش نام روز عشق یا ولنتاین را از نام او گرفتند تا همیشه یادش گرامی بماند.

تاریخچه جشن ولنتاین

روز عشق در کشورهای مختلف

همانطور که ذکر شد، روز عشق اگرچه نه با نام جشن ولنتاین و نه در تاریخ 14 فوریه، اما با نام های و روایت های دیگر در تاریخ های دیگر در اکثر کشورهای دیگر جهان وجود دارد. برای مثال روز عشق در کشور چین شب هفت ها نام دارد. در ژاپن این روز به نام تاناباتا شناخته می شود؛ مردم کره جنوبی این روز را پیرو و ایرانی ها نیز سپندامزگان می نامند. اما حقیقت این است که هیچ کدام از این ها به اندازه روز ولنتاین در جهان معروف نشده اند.

روز عشق در کشورهای مختلف

روز عشق در ایران باستان

همانطور که ذکر شد، روز عشق در ایران سپندامزگان نام دارد. این مناسبت چهار روز پس از تاریخ ولنتاین غربی، مصادف با 29 بهمن است. نام دیگر روز عشق در ایران باستان اسفندارمذگان بود. در واقع، این واژه لقب ملی زمین است و روز عشق نیز به عشق ورزیدن به زمین باز می گردد. در این روز زنان به مردان هدیه می دادند و مردان نیز زنان خود را گرامی می داشتند و به آن ها محبت می کردند.

روز عشق در ایران باستان

سخن پایانی

همانطور که در بالا ذکر شد، ولنتاین در ایران هم مانند دیگر کشورهای جهان به یک رسم تبدیل شده است. بسیاری معتقدند در این روز رسوم غلطی در حال جایگزین شدن رسوم قدیمی است که علاوه بر نداشتن اصالت برای جوانان و نوجوانان باعث بدآموزی نیز هست. برای مثال، دیگر هدیه دادن به کسی که به آن عشق می ورزند، اهمیت خود را از دست داده و روز ولنتاین همه سعی می کنند از هرکس هدیه بگیرند یا هدیه بدهند و عکس هایی با مضمون ولنتاین و هدیه گرفتن در صفحات مجازی خود منتشر کنند تا از این رسم جدید باز نماند. شاید اگر از بسیاری از افرادی که ولنتاین را جشن می گیرند بپرسید ولنتاین چیست، نتوانند اطلاعات جامعی در این زمینه ارائه کنند، اما جشن گرفتن در این روز را فراموش نمی کنند.

جشن ولنتاین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو