آشنایی با قرص ادویل و خطراتی که مصرف آن به همراه دارد

آشنایی با قرص ادویل و خطراتی که مصرف آن به همراه دارد


منبع: آرگا

166

1398/11/25

16:08


قرص ادویل نوعی داروی ضد التهابی ضد استرئیدی است که در خانواده مسکن ها جای دارد. از این قرص بیشتر برای درمان دردهای میگرنی و دردهای قائدگی استفاده می شود و در کل خاصیت بهبود دهندگی درد و تب را دارد، علاوه بر خواص دارویی، ادویل دارای عوارض و خطرات جدی نیز می باشد.

احساس درد نوعی حالت در بدن است که بر اثر دلایل مختلفی مثل ضربه یا بیماری به وجود می آید و باعث می شود تا در فرد حس ناخوشایند و بی قراری ایجاد گردد. افراد با احساس درد به دنبال روش هایی برای برطرف کردن و کاهش آن هستند. روش های مختلف درمانی برای کاهش درد وجود دارد، در این مطلب با یکی از انواع مسکن ها برای درد آشنا می شویم.

بررسی قرص ادویل

در حال حاضر انواع داروهای مسکن و ضد درد به عنوان پر مصرف ترین داروها در جهان شناخته شده است. مسکن ها فروش زیادی داشته و بدون نسخه پزشک قابل خریداری هستند به همین دلیل در سبد دارویی اکثر خانواده ها یافت می شود. قرص ادویل یک نوع داروی ضد التهاب غیر استرئیدی می باشد که یکی از انواع مسکن پرفرش در جهان به ویژه آمریکا است. این دارو در درمان انواع درد به ویژه سردردهای میگرنی و دردهای دوره قائدگی بسیار پر مصرف می باشد و طرفداران زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم ادویل را مورد بررسی قرار داده و با عوارض و خطرات این داروی مسکن آشنا شویم.

قرص مسکن ادویل

مشخصات دارویی

قرص Advil نام تجاری قرص پرمصرف و معروف بروفن می باشد که با نام تجاری مورتین نیز در اغلب داروخانه ها دیده می شود. همانطور که گفتیم این قرص از انواع داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی می باشد. این دارو در کل برای بهبود و کاهش درد مشکلاتی مثل علائم آرتریت، دردهای ناشی از نقرص، درد مفاصل، آسیب های حین ورزش، کاهش تب، سردرهای میگرنی، و دردهای پیش از قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد. چون این قرص نوعی مسکن می باشد بیشتر مردم از آن در صورت درد در هر قسمت از بدنشان از آن استفاده می کنند. مصرف مسکن ها در برطرف کردن درد بسیار خوب است اما در صورت استفاده بیش از اندازه عوارض جدی در پی خواهد داشت، بخصوص زنان باردار بیشتر در معرض خطر مسکن ها قرار دارند.

مسکن ادویل و بررسی آن


میزان و دستور مصرف

طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده مقدار مناسب این قرص روزی ۳ الی ۴ عدد، یعنی هر ۸ ساعت یکبار می باشد. برای برطرف کردن درد نباید بیشتر از ۱۰ روز از این قرص مصرف شود، همچنین برای برطرف کردن تب بیشتر از ۳ روز پی در پی نباید استفاده شود. بعد از مصرف قرص ادویل در صورت برطرف نشدن مشکل دارو را قطع کرده و به پزشک اطلاع دهید و با اجازه ی پزشک مصرف دارو را ادامه دهید. میزان مصرف قرص در کودکان بنا به تحویز پزشک باید صورت گیرد.

آشنایی با قرص ادویل


عوارض جانبی و خطرات استفاده از این قرص

همانطور که گفتیم مصرف مسکن ها همواره با عوارضی همراه است. از جمله عوارض شایع ادویل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سرگیجه، افزایش خطر حمله قلبی، بروز اضطراب و نگرانی، سوزش معده، سردرد، تهوع و استفراغ، افزایش وزن، خواب آلودگی شدید، بروز علائم آنفولانزا، زخم های دهانی و بثورات پوستی، تغییر رنگ مدفوع و سیاه شدن آن.

اغلب این عوارض کم کم و خود به خود برطرف خواهند شد اما در صورت طولانی شدن برخی علائم با پزشک خود مشورت نمایید.

بررسی مسکن ادویل

موارد مورد توجه در مصرف این دارو

قبل از استفاده از این دارو به نکات و موضوعات زیر توجه نمایید:

  • ادویل با برخی از داروها مانند استامینوفن، آسپرین، لیتیم، داروهای مدر، سیکلوسپورین، قرص سرماخوردگی، داروهای ضد میکروبی و داروهای کاهش قند خون یاعث تداخل دارویی می شود و نباید همزمان مصرف شوند.
  • استفاده طولانی مدت از این دارو به ویژه در سالمندان باعث افزایش خطر حمله قلبی خواهد شد.
  • در صورت داشتن هر یک از مشکلات آسم، فشار خون بالا، زخم معده، مشکلات خونی، بیماری کبدی، دیابت و مشکلات کلیوی در مصرف این دارو احتیاط لازم را داشته باشید و از دارو ساز مشورت بگیرید.
  • در صورت داشتن حساسیت به آسپرین، نباید از ادویل استفاده نمایید.
  • استفاده از این دارو بهتر است در دوران بارداری انجام نگیرد. بخصوص در سه ماهه آخر ممنوعیت مصرف دارد.
  • برای پیشگیری از مشکلات گوارشی و آسیب به معده بهتر است که این دارو را همراه با غذا مصرف نمایید و در صورتی که داروهای دیگری استفاده می نمایید به تداخل دارویی آن توجه کرده و به پزشک اطلاع دهید.
  • مصرف دارو بدون تجویز پزشک برای کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع می باشد.
  • در زمان مصرف این دارو به دلیل ایجاد خواب آلودگی از انجام کارهایی مثل رانندگی که نیاز به هوشیاری دارد جلوگیری نمایید.

نحوه عملکرد ادویل

  • مصرف بیش از اندازه دارو را خود سرانه انجام ندهید.
  • استفاده از دارو به همراه الکل نتیجه درستی نداشته و ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد.
  • قبل و بعد از عمل جراحی بای پس معده نباید از این دارو استفاده کرد.
  • مواردی مثل سن بالاتر از ۶۰ سال، مصرف داروهای رقیق کننده خون، داشتن سابقه زخم معده، مصرف الکل و مصرف دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی بعد از مصرف این قرص شود.

نحوه عملکرد

قرص ادویل از طریق چند مکانیسم بیوشیمیایی عمل می نماید، که بعضی از آنها برای مهار سیکلواکسیژناز عمل می نمایند. سیکلواکسیژناز در تولید تب و درد و تشکیل لخته های خونی تاثیر گذار است. تاثیرات درمانی ادویل در کاهش تب و درد نشان داده می شود.

بررسی داروی ادویل

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو