بهترین فیلم های علمی تخیلی از نگاه منتقدان Metacritic/

بهترین فیلم های علمی تخیلی از نگاه منتقدان Metacritic/


منبع: ستاره

268

1398/11/25

18:31


بیش از یک قرن از تولد سینمای علمی تخیلی می‌گذرد. با گسترش علم و فناوری و ظهور تکنولوژی‌های برتر کامپیوتری، بهترین فیلم های علمی تخیلی را باید در قرن حاضر جستجو کنیم.

بهترین فیلم های علمی تخیلی از نگاه منتقدان Metacritic


ستاره |
سرویس فرهنگ و هنر -
فیلم به عنوان پرطرفدارترین رسانه‌ی علمی تخیلی، سهم مهمی در جذب طرفداران این گونه‌ی مهیج داستانی دارد. ترکیب تصورات علمی و تخیلات ذهنی و ترسیم دنیای آینده و یا آرزو‌ها و هراس‌های انسانی، همواره و در هر دوره‌ی زمانی توجه بشر را به خود جلب کرده است. در این مطلب، با معرفی بهترین فیلم های علمی تخیلی شما را به گشت‌و‌گذاری در دنیای ذهن خلاق و پیچیده‌ی خالقان این آثار، دعوت خواهیم کرد.


معرفی ژانر علمی تخیلی

ژانر علمی‌تخیلی (Science-Fiction یا به اختصار SCI-FI) گونه‌ای از تولیداتی را شامل می‌شود که تصوراتی از دانش انسانی را در دایره تخیلاتش وسعت داده و شرایطی عجیب، پیشرفته، پیچیده، ترسناک یا متفاوت را در باورش رقم بزند. زمان عنصری کلیدی در این گونه محسوب شده و در غالب مواقع با آینده‌ای سیاه و عجیب روبرو می‌شویم. آینده‌ای که متاثر از آرزو‌های تمام‌نشدنی انسان، پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی، هجوم موجودات سیارات دیگر و یا فجایع زیست‌محیطی، ظاهرا قرار نیست چون افسانه‌ها روشن و امیدوارکننده باشد.

آغاز این گونه مهیج و محبوب را در سینما به «جورج ملیس» فرانسوی خلاق نسبت می‌دهند. جورج ملیس (ژرژ ملی‌یس) بنیانگذار صنعت فیلم‌سازی نوین، با دو فیلم مشهور صامتش «سفری به ماه» در ۱۹۰۲ و «سفر غیر ممکن» در ۱۹۰۴، سفر‌های عجیب فضایی را به نمایش گذاشت. «سفری به ماه» فیلم ۱۴ دقیقه‌ای که با اقتباس از آثار «ژول ورن» و «هربرت جورج ولز» ساخته شده، اولین فیلم علمی‌تخیلی تاریخ سینماست.

یکی از مهمترین و ماندگارترین آثار کلاسیک این ژانر توسط کارگردان معروف آلمانی «فریتز لانگ» به روی پرده رفت. شاهکار صامت و سیاه‌و‌سفید «متروپلیس» در ۱۹۲۷ که به گران‌ترین فیلم دهه بیست میلادی شهرت یافت، به نوعی قواعد ژانر علمی‌تخیلی را بنیان نهاد. این فیلم، پادآرمان‌شهری در قرن بیست‌و‌یک را نشان بیننده می‌دهد که ساکنین را به دو گروه کارگر و حاکم تقسیم کرده؛ طبقه حاکم اندیشمند در برج‌های سطح زمین و کارگران فرمانبردار در کارخانه‌های زیرزمینی ساکن هستند.

اوج تکامل این ژانر در دهه ۶۰ میلادی اتفاق افتاد. «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» اثر درخشان کارگردان شهیر سینما «استنلی کوبریک» در ۱۹۶۸، یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینماست که نگاهی تازه را به ژانر علمی‌تخیلی تزریق کرد. این اثر ماندگار با محتوایی متافیزیکی تکامل بشر، رابطه میان او و ماشین، و زندگی خارج از این خاک را با جلوه‌های بصری فوق‌العاده و دقت بالای علمی به تصویر می‌کشد. این فیلم را بزرگ‌ترین اثر علمی‌تخیلی کلاسیک تاریخ سینما معرفی می‌کنند.

در آغاز دهه هفتاد، ورود تکنیک‌های کامپیوتری در سینما جان تازه‌ای به آثار علمی‌تخیلی داد. «جورج لوکاس» در ۱۹۷۷ با خلق «جنگ‌های ستاره‌ای» که در ایران با عنوان «جنگ ستارگان» می‌شناسیمش، یکی از پرطرفدارترین فیلم‌های علمی‌تخیلی جهان را به مخاطبین عرضه داشت که تا به امروز هم ادامه دارد. این فانتزی علمی‌حماسی که در کهکشانی نامعلوم اتفاق می‌افتد، به سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما و فرانچایزی محبوب مبدل شد و تاثیرات شگرفی در فرهنگ و اجتماع از خود به جای گذاشت.

در ۱۹۸۰ «بیگانه» اثر «ریدلی اسکات» یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان جهان، تلفیقی از سینمای وحشت و علمی‌تخیلی را در قامت بیگانگان فضایی به نمایش گذاشت. دو سال بعد یکی از بهترین فیلم‌های «استیون اسپیلبرگ» و یکی از زیباترین آثار علمی‌تخیلی سینمای جهان بر پرده نقره‌ای به نمایش درآمد. «ای.تی» یک موجود فضایی متفاوت، دوست‌داشتنی و مهربان را به سینمادوستان معرفی کرد. علاوه بر موجودات فضایی، سفر در زمان، پیشرفت‌های تکنولوژی یا پزشکی و آینده بشر از دیگر موضوعاتی است که فیلم‌های علمی‌تخیلی بر پایه‌ی آن ساخته می‌شود.

«برخورد نزدیک از نوع سوم» «فرانکشتاین» «پرتقال کوکی» «بلیدرانر» «بازگشت به آینده» «ترمیناتور» «پارک ژوراسیک» «ماتریکس» و «تغییر چهره» تعدادی دیگر از بهترین فیلم های علمی تخیلی هستند که در قرن بیستم تولید و پخش شدند. در هزاره سوم به مدد پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی، جذابیت‌های بصری بیشتری هم به این گونه مهیج سینمایی وارد شده و آثار علمی‌تخیلی با تکیه بر دو عنصر جلوه‌های ویژه و روایت‌های داستانی تازه و جذاب، بیش از پیش در جذب مخاطب موفق عمل می‌کنند. در ادامه به ده اثر برتر این ژانر در عصر حاضر می‌پردازیم.


بهترین فیلم های علمی تخیلی در قرن ۲۱ بر اساس نگاه منتقدان Metacritic

ترتیب فیلم‌ها بر اساس امتیاز متاکریتیک از کمترین به بیشترین فهرست شده است.


۱۰. شیوع (Contagion 2011)

  • Metacritic     70%
  • IMDB     6.6/10
  • کارگردان: استیون سودربرگ

بعد از سالها بار دیگر نام این اکشن‌درامای علمی‌تخیلی در میان سینمادوستان مطرح شد. آن هم به دلیل معضلی جهانی که این‌روزها صدر اخبار را به خود اختصاص داده: کرونا! موضوع این فیلم هم درباره شیوع گسترده ویروس آنفلوآنزایی مقاوم و کشنده در دنیایی آخرالزمانی است. بیماری عفونی واگیرداری که از شرق آسیا آغاز شده و به سرعت از طریق تماس بین انسانها، به سایر ممالک سرایت کرد و جان بسیاری از افراد را گرفت. این اتفاق، اعتماد عمومی افراد را نسبت به هم از بین برده و هراسی روزافزون را در سطح جامعه بوجود آورد. فیلم فارغ از نگاه آینده‌نگرش که متاثر از گسترش بیماری‌های سارس و آنفلوآنزای خوکی بود، به موضوعی مهم‌تر پرداخته که رفتار انسان‌ها در مواجهه با این نوع بحران را شامل می‌شود. این فیلم نامزدی جایزه ساترن بهترین فیلم ترسناک را از آکادمی فیلم‌های علمی‌تخیلی ترسناک آمریکا، بدست آورد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی از نگاه منتقدان Metacritic



بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های کیت وینسلت

 

۹. میان ستاره‌ای (Interstellar 2014)

  • Metacritic     74%
  • IMDB     8.6/10
  • کارگردان: کریستوفر نولان
میان ستاره‌ای یک درامای علمی‌تخیلی فضایی است که در میان ۲۵۰ فیلم برتر IMDB هم در رتبه ۳۰ خودنمایی می‌کند. فیلم با تکیه دقیق و کامل بر مباحث نجوم و فیزیک، مفاهیم علمی را به سادگی در اختیار مخاطب می‌گذارد. در روایتی آینده‌نگر با زمینی روبرو می‌شویم که دچار آفات مخرب گیاهی و بحران اکسیژن شده و گروهی فضانورد به دنبال سیاره‌ای قابل سکونت برای نجات نسل بشر هستند. در این راه به کشف کرمچاله‌ای در اطراف زحل می‌رسند که پیرامونش زمان با سرعت بسیار بالایی طی می‌شود. فارغ از بار دراماتیک، فیلم به قدری از لحاظ علمی مورد توجه قرار گرفت که پیشنهاد شد به عنوان فیلم آموزشی در دانشگا‌ه‌ها به نمایش درآید. از لحاظ بُعد بصری هم نولان عمل‌گرا، از ویژوال افکت‌های کامپیوتری تقریبا خود را بی‌نیاز کرده و تا جای ممکن، همه صحنه‌های فیلم را با کمک دوربین به نمایش می‌گذارد. یک جایزه اسکار از میان پنج نامزدی، یک نامزدی گلدن‌گلوب و جایزه بفتای بهترین جلوه‌های ویژه از میان چهار نامزدی، دستاورد فیلم از فصل جوایز بود.

بهترین فیلم های علمی تخیلی از نگاه منتقدان Metacritic



بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های کریستوفر نولان


۸. تلقین (Inception 2010)

  • Metacritic      74%
  • IMDB      8.8/10
  • کارگردان: کریستوفر نولان
ماجراجویی علمی‌تخیلی نولان، در رده ۱۳ از فهرست برترین فیلم‌های تاریخ سینما در IMDB قرار دارد. نولان برای نگارش فیلمنامه‌ی پیچیده این اثر درخشان، ده سال وقت صرف کرد تا در نهایت یکی از شاهکار‌های معاصر این ژانر را با درون‌مایه روانشناختی، تقدیم مخاطب کند. فیلم نگاهی اندیشمند به مفهوم زمان، قدرت‌ ذهن و ماهیت خواب و رویا دارد و همانقدر هم ذهن مخاطب را به چالشی عمیق می‌کشد. قهرمان داستان (دی‌کاپریو) کارش نفوذ به ضمیر ناخودآگاه دیگران و سرقت افکار و ایده‌هایشان است. این‌بار او استخدام شده تا برای بار اول و در روالی معکوس، ایده‌ای جدید را در ذهن رقیب یک مرد ثروتمند بکارد. در میان هشت نامزدی اسکار، چهار جایزه اسکار نصیب این فیلم شد. چهار نامزدی گلدن‌گلوب از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی، سه جایزه بفتا از میان نه نامزدی و نامزدی بهترین فیلم خارجی‌زبان جایزه سزار فرانسه، بخشی دیگر از دستاورد‌های این اثر تحسین‌شده به شمار می‌آید.

بهترین فیلم های علمی تخیلی از نگاه منتقدان Metacritic



بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های دی کاپریو


۷. یک مکان ساکت (A Quiet Place 2018)

  • Metacritic      82%
  • IMDB     7.5/10
  • کارگردان: جان کرازینسکی
این درامای علمی‌تخیلی خلاقانه که در ژانر وحشت ساخته شده، اثری مهیج و پسا آخرالزمانی و داستان ترس از تولید صداست. هیولا‌هایی عجیب‌و‌غریب و نابینا و به ظاهر نامیرا، در صورتی مشابه عنکبوت، دنیا را تصرف کرده و بسیاری از انسان‌ها را نابود کرده‌اند. کوچکترین صدایی این موجودات حساس را به سراغ طعمه‌های انسانی می‌فرستد. برای رهایی از چنین شرایط مرگباری، یک خانواده کوچک در مزرعه‌ای متروک، باید زندگی را در سکوت کامل بگذرانند تا مبادا امنیت‌شان به خطر بیفتد. اثری خوش‌ساخت و شگفت‌انگیز با روایتی هوشمندانه که در سکوت و آرامش و به یاری زبان‌ اشاره، مخاطب را به درک واقعی از ترس می‌رساند. با وجود تحسین گسترده منتقدان، فیلم در هر سه آکادمی اسکار، گلدن‌گلوب و بفتا، تنها نامزد دریافت یک جایزه بود. در آکادمی فیلم‌های علمی‌تخیلی ترسناک اما، فیلم برنده دو جایزه ساترن، از جمله بهترین فیلم ترسناک شد. قسمت دوم این اثر هم در سال جاری به روی پرده خواهد رفت.

بهترین فیلم های علمی تخیلی از نگاه منتقدان Metacritic

 

۶.آواتار (Avatar 2009)

  • Metacritic      83%
  • IMDB    7.8/10
  • کارگردان: جیمز کامرون
پرفروش‌ترین فیلم سال و دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما، عناوینی هستند که اثر هنری تکنیکی کارگردان جاه‌طلب و پیشروی جلوه‌های ویژه سینما، به خود اختصاص داده است. از آواتار به عنوان فیلمی جریان‌ساز و نقطه عطف تکنیک در سینما یا در واقع انقلاب صنعتی سینما، نام می‌برند. فیلمی فانتزی که با جلوه‌های بصری فوق‌العاده‌اش، به یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های ژانر علمی‌تخیلی بدل شد. با این حال، شاید مهمترین داشته‌ی آواتار را در همان بُعد فنی و تکنیکی‌اش بتوان خلاصه کرد؛ چراکه با همه تلاشی که در خلق دنیایی تازه، محتوایی ضد جنگ و پیام حفاظت از محیط زیست داشت، بیشتر یک اثر بلاک‌باستری پر زرق و برق باقی ماند. حال باید دید دنباله‌های آواتار که در سال‌های آتی (۲۰۲۷-۲۰۲۱) اکران خواهد شد، تا چه حد طرفداران این فیلم را راضی نگاه خواهد داشت. آواتار موفق شد از میان نه نامزدی اسکار، چهار نامزدی گلدن‌گلوب و هشت نامزدی بفتا، برنده سه جایزه اسکار، دو جایزه گلدن‌گلوب و دو جایزه بفتا شود.

بهترین فیلم های علمی تخیلی از نگاه منتقدان Metacritic

 

۵.برف شکن (Snowpiercer 2013)

  • Metacritic     84%
  • IMDB    7.1/10
  • کارگردان: بونگ جون هو
برف‌شکن، ساخته‌ی نویسنده و کارگردان مشهور کره‌ای است که با فیلم تحسین شده «انگل» یکی از بهترین فیلم‌های ۲۰۱۹، در فصل جوایز امسال تاریخ‌ساز شد. این فیلم اکشن علمی‌تخیلی هم که اولین اثر انگلیسی‌زبان بونگ به حساب می‌آید همچون انگل، به اختلاف طبقاتی جامعه می‌پردازد؛ با این تفاوت که اینجا موضوعی استبدادی و نگاهی زیست‌محیطی و آینده‌نگر هم وجود دارد. برف‌شکن با داستانی نو و دیدگاهی خاص و پرمغز، زمین را چون قطاری توصیف می‌کند که انسان‌ها مسافرانش هستند و بر اساس نظام استبدادی سرمایه‌داری، در بهترین یا بدترین جای قطار ساکن شده‌اند. در شرایطی که یخبندان و سرمایی وحشتناک و کشنده همه‌ی موجودات را به کام مرگ می‌کشد، مسافران این قطار جهانی، به ظاهر اندک نجات یافتگان کره زمین را تشکیل می‌دهند. برنده بهترین کارگردانی هنری از میان هفت نامزدی در جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک و نامزدی بهترین فیلم اکشن ماجراجویی جوایز ساترن (آکادمی فیلم‌های علمی‌تخیلی فانتزی ترسناک) بخشی از موفقیت‌های این اثر دیدنی است.

بهترین فیلم های علمی تخیلی از نگاه منتقدان Metacritic


۴.فرزندان انسان (Children of Men 2006)

  • Metacritic     84%
  • IMDB    7.9/10
  • کارگردان: آلفونسو کوآرون

این فیلم هم چون بیشتر آثار علمی‌تخیلی معاصر، نگاهی قابل تامل به آینده تلخ و تاریک فرزندان انسان دارد. انسانی که با جنگ‌آوری، تبعیض نژادی، قدرت‌طلبی، خودخواهی و ... حیات خود و این کره خاکی را به خطر انداخته و سرنوشتی بی‌روح و مایوسانه را برای نسل‌های بعد رقم خواهد زد. فیلم در آینده‌ای نزدیک و با غم از دست دادن جوان‌ترین انسان روی کره زمین، آن هم در سن هجده سالگی آغاز می‌شود. در طی هجده سال گذشته بشر به دلایل تشعشعات ماهواره‌ای، آلودگی هوا و بیماری‌های خاص، قدرت باروری را از دست داده و امیدی به بقای نسل انسان نیست. در چنین شرایطی که سایه جنگ و مرگ و تباهی دنیا را تیره و تار کرده، معجزه‌‌ی بارداری دختری سیاهپوست، امید تازه‌ای در اوج ناامیدی است. این تریلر محتوا محور ارزشمند و تحسین‌شده‌، دو جایزه فستیوال فیلم ونیز و نامزدی شیرطلایی این فستیوال، نامزدی سه جایزه اسکار از جمله بهترین فیلمنامه اقتباسی و دو جایزه بفتا از میان سه نامزدی را در کارنامه دارد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی از نگاه منتقدان Metacritic



بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های جولیان مور

 

۳. او (Her 2013)

  • Metacritic     90%
  • IMDB    8.0/10
  • کارگردان: اسپایک جونز

«او» یکی از شاهکارهای رمانتیک ژانر علمی‌تخیلی و یکی از متفاوت‌ترین و عمیق‌ترین عاشقانه‌های سینمای معاصر است. تخیلی که آنقدر حقیقی به نظر می‌رسد که نمی‌توان واقع‌گرایانه تصورش نکرد. «او» از تنهایی درونی انسانی می‌گوید که در حصار مدرنیته اسیر شده؛ داستان عادت و قرابت او با تکنولوژی، که نتیجه‌ای جز از بین رفتن تعاملات اجتماعی و روابط انسانی، در پی نخواهد داشت. در این دنیای ماشینی محتمل، رابطه‌ای عاشقانه میان یک انسان و سیستم‌عامل هوشمندش اتفاق می‌افتد. رابطه‌ای که در خارج از دنیای هوش مصنوعی، برای طرف انسانی غالبا محکوم به شکست می‌شد. فارغ از روایت هوشمندانه، بیشترین تاثیرگذاری فیلم را باید مرهون «واکین فینیکس» و اجرای خیره‌کننده‌اش دانست. از میان پنج نامزدی جوایز اسکار و سه نامزدی گلدن‌گلوب، تنها جایزه اسکار و گلدن‌گلوب بهترین فیلمنامه، سهم این درامای درخشان بود.

بهترین فیلم های علمی تخیلی از نگاه منتقدان Metacritic

 

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های واکین فینیکس

 

۲. وال‌.ای (WALL.E 2008)

  • Metacritic     95%
  • IMDB    8.4/10
  • کارگردان: اندرو استنتون
انیمیشن وال.‌ای یکی از زیباترین و تاثیرگذارترین ماجراجویی‌های ژانر علمی‌تخیلی به شمار می‌رود. این فانتزی معناگرا با طنزی تاریک و تلخ و گزنده، به نابودی محیط زیست و پایان حیات بر این کره‌ خاکی می‌پردازد. سرنوشت سیاهی که به دست خود بشر صورت گرفته تا جاییکه زمین دیگر جای مناسبی برای زندگی نیست و انسا‌نهای ساکن در ایستگاه فضایی، به دنبال راهی برای پاکسازی این سیاره متروک و بازگشت دوباره به زمین‌اند. از میان همه‌ی ربات‌هایی که در طی ۷۰۰ سال برای جمع‌آوری انبوه زباله تولید شده توسط انسان بر سطح زمین فرستاده شده، تنها یک ربات (وال.ای) باقی مانده؛ ربات مظلومی که سرشار از احساس و عاطفه است. از میان شش نامزدی اسکار، دو نامزدی گلدن‌گلوب و سه نامزدی بفتا، این اثر تحسین شده برنده جایزه اسکار، گلدن‌گلوب و بفتای بهترین فیلم انیمیشن شد. در حال حاضر هم در رتبه ۶۵ از میان ۲۵۰ فیلم برتر IMDB قرار دارد.

بهترین فیلم های علمی تخیلی از نگاه منتقدان Metacritic

بیشتر بخوانید: بهترین انیمیشن‌های دنیا

 

۱.جاذبه (Gravity 2013)

  • Metacritic     96%
  • IMDB    7.7/10
  • کارگردان: آلفونسو کوآرون
تریلر علمی‌تخیلی تحسین‌شده‌ی کوارون، به زعم برخی بلوغ فنی و هنری فیلم‌های سه‌بُعدی را رقم زد. اثری خوش‌ساخت و جذاب که بیننده را در فضایی لایتناهی رها کرده و با محتوایی قابل‌تامل ذهن او را به چالش می‌کشد. محتوایی عمیق و پیچیده که در فیلمنامه‌ای ساده و یک‌خطی روایت می‌شود. این فیلم داستان فضانوردی را روایت می‌کند که در جریان یک راهپیمایی فضایی، با برخورد تکه‌ای از سفینه روسی و نابودی شاتل، همراهانش را از دست داده، ارتباطش با زمین قطع شده، اکسیژنش رو به اتمام می‌رود و ظاهرا مرگ در می‌زند؛ اما امید به بقا حتی در تاریک‌ترین لحظه‌های بشر و در دورترین فاصله با کره‌خاکی هم ریشه دوانده است. فیلم از میان ده نامزدی، برنده هفت جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی شد. برنده گلدن‌گلوب بهترین کارگردانی از میان چهار نامزدی، برنده شش جایزه بفتا از میان یازده نامزدی و نامزد جایزه سزار بهترین فیلم خارجی از دیگر افتخارات این اثر دیدنی و درخشان به شمار می‌آید.

بهترین فیلم های علمی تخیلی از نگاه منتقدان Metacritic

 

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های جورج کلونی


سخن آخر

بیش از یک قرن از تولد سینمای علمی‌تخیلی می‌گذرد. سینمایی که با الهام از داستان‌های نویسندگانی چون «ژول‌ورن» شکل گرفت و با رشد علم و فناوری، امروزه در خلق تصورات محال انسانی هم در قالب تصویر، موفق‌تر از همیشه عمل می‌کند. بواسطه همین پیشرفت‌های تکنولوژی که یکی از مهمترین مولفه‌های ساخت آثار علمی‌تخیلی است، شاهد آثار درخشانی در عصر حاضر بوده‌ایم. علاوه بر ده اثر فوق، در میان بهترین فیلم های علمی تخیلی معاصر عناوین برتر دیگری هم چون «دانی دارکو» «خرچنگ» «میزبان» «لوپر» «کد منبع» و «مریخی» وجود دارند. «درخشش ابدی یک ذهن پاک» از بهترین فیلم‌های جیم کری، «مکس دیوانه: جاده خشم» از بهترین فیلم‌های چارلیز ترون، و «نابودی» از بهترین فیلم‌های ناتالی پورتمن، سه نمونه دیگر از بهترین فیلم‌های این ژانر هستند که پیش از این به آن پرداخته‌ایم. شما هم در تکمیل این اسامی ما را همراهی کنید و بهترین فیلم های علمی‌ تخیلی که می‌شناسید را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو