سم زدایی بدن با انجام این ترفندهای ساده و طبیعی در منزل

سم زدایی بدن با انجام این ترفندهای ساده و طبیعی در منزل


منبع: آرگا

90

1398/11/26

11:14


بدن انسان ها و حیوانات در طول روز سموم زیادی را جذب کرده که باعث ایجاد مسائل مختلفی در سلامت بدن می شوند. برخی از ارگان های بدن مثل ریه ها، کب و کلیه ها وظیفه دفع سموم از بدن را به عهده دارند. برای بهتر شدن این موضوع و کمک به دفع سموم از بدن روش های طبیعی و مواد غذایی مناسبی ود دارند که با آنها آشنا می شویم.

امروزه تولید آلاینده های فراوان و وجود آلودگی های زیاد در جهان باعث شده است تا هر فردی روزانه در معرض آلودگی های بسیاری قرار بگیرد، آلودگی ها در بدن انسان تولید سم کرده و خطرات جدی را برای سلامت بدن به همراه دارند. برای تصفیه بدن از آلودگی ها و انواع سموم روش های طبیعی بسیاری وجود دارد که به راحتی قابل انجام است.

سم زدایی نمودن بدن

زمانی که سموم و انواع آلاینده ها به طریق مختلف وارد بدن می شوند و سپس در ابتدا کبد و بعد کلیه ها سموم را از طریق خون جذب می نمایند، در مراحل بعد کبد و کلیه ها با استفاده از مکانیسم های متفاوت سموم را از بدن به سمت خارج هدایت می نمایند، که این مراحل را پاکسازی خون یا همان سم زدایی می نامند. پاکسازی بدن از سم باعث می شود تا هضم غذا بهتر انجام شده و انرژی بیشتری دریافت شود همچنین باعث می شود تا فرد حس بهتری داشته باشد. در این مطلب با سموم بدن و روش های مختلف خروج سم از آن آشنا می شویم.

سم زدایی و پاکسازی بدن

منبع های تولید سم و راه های ورود سم به بدن

یکی از مهمترین موارد ورود سم به بدن سیگار کشیدن است که بیش از هر چیزی سم وارد بدن می نماید، ولی روش های دیگری برای ورود سموم به بدن وجود دارد که از جمله آن می توان به غذایی که خورده می شود، هوایی که تنفس می شود، نوشیدنی ها و داروهای مصرفی و … اشاره کرد، به علاوه برخی موارد دیگر مثل فشارهای روحی و جسمی در زندگی مدرن و روزمره باعث تولید سم در بدن می شوند. برخی از لوازم آرایشی و بهداشتی مثل اسپری های ضد عرق، لامپ های فلورسنت و همچنین قندهای تصفیه شده منابعی هستند که دارای مقدار زیادی سم هستند. از دیگر سمومی که روزانه وارد بدن می شوند غذاهای کنسرو شده و مواد نگهدارنده و افزودنی ها هستند. فلوراید و کلر موجود در انواع آفت کش ها به سادگی با آب مخلوط شده و به بدن راه می یابند. امواج مغناطیسی که از طریق تلفن همراه به بدن وارد می شوند نیز باعث تولید سموم در بدن خواهد شد و به اندام های مختلف بدن آسیب می رسانند.

پاکسازی سم از بدن

روش هایی برای بهبود پاکسازی سم از بدن

مصرف روزانه و دائمی میوه و سبزیجات تازه تاثیر زیادی در بهبود سم زدایی و سرعت آن در بدن دارد. به عنوان نمونه داشتن رژیم هایی سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان و کربوهیدرات ها باعث افزایش انرژی شده و سوخت و ساز بدن را سریعتر می نمایند، افزایش سوخت و ساز در بدن باعث سریعتر شدن سم زدایی در بدن خواهد شد. فیبر ها حرکات روده را افزایش خواهند داد و از طرفی با وصل شدن به سموم موجود در روده باعث دفع آنها خواهند شد.

از منابع طبیعی برای دفع سموم می توان به میوه هایی مثل سیب سبز، مرکبات به ویژه لیمو ترش، سبزیجات تازه از جمله تربچه، کلم برکلی، دانه های روغنی مثل گردو، بادام و جلبک های سبز خوراکی مانند کلرلاولگاریس، اسپیرولینا پلاتنسیس و نوشیدنی هایی مانند چای سبز اشاره کرد که تاثیر زیادی در پاکسازی سم به صورت طبیعی در بدن دارند.

حذف سموم از بدن


رنگ دانه سبز موجود در گیاهان یعنی کلروفیل یکی از ترکیبات تاثیر گذار در سم زدایی بدن است. کلروفیل در فرایند فتوسنتز گیاهان نقش بسیاری داشته و ساختار مولکولی شبیه به ساختار مولکولی هموگلوبین خون داشته که باعث می شود در سلامت بدن تاثیر گذار باشد. کلروفیل تاثیرات بسیاری بر بدن دارد که از جمله آن رفع بوی بد دهان، بی اثر شدن مواد سرطان زا و پیشگیری از فاسد شدن دندان ها می باشد. کلروفیل همچنین با کمک به دفع سمومی مثل استالیدهیده (عامل ایجاد کننده خستگی و خماری) و هیستامین ها (عامل ایجاد کننده حساسیت و آلرژی) تاثیرات متبتی بر زندگی هر فرد می گذارد. یکی از غنی ترین منابع کلروفیل در جهان جلبک های سبز می باشند و از دلایل پرمصرف بودن ریز جلبک ها در زاپن تاثیرات سم زدایی و پاک کننده گی آنهاست. کلروفیل، فیبرها و همچنین ترکیبات پلی ساکاریدی که در جلبک های سبز وجود دارد با فلزات سنگین و سموم باقی مانده از آلاینده های مختلف در بدن مرتبط شده و باعث دفع آنها از بدن خواهد شد. استفاده مداوم از جلبک کلرلا ولگاریس برای یک ماه و به میزان دو تا سه گرم در روز، باعث پاکسازی بدن از سموم می شود.

سم زدایی از بدن

از طرفی فیبر های گیاهی برای هضم بهتر مواد غذایی مفید هستند و با بیشتر کردن حرکت های طبیعی روده مشکلاتی مثل یبوست که مواد سمی را به مدت طولانی در بدن ماندگار می کند، را برطرف کرده و سلامت بدن و دستگاه گوترش را حفظ می کنند.

مصرف انواع مواد غذایی ناسالم و نا مناسب، برخی از مشکلات گوارشی و استرس باعث افزایش مقدار سم در بدن خواهند شد. وجود سموم در بدن و گردش دائمی سم در قسمت های بدن باعث می شود تا آسیب های غیر قابل جبرانی برای سیستم ایمنی بدن ایجاد شود. قسمت های مهم در فرایند پاکسازی سموم از بدن یعنی روده ها، پوست، کبد، دستگاه تنفسی و کلیه ها به سرعت از مواد سمی انباشته می شوند و در صورت انجام نشدن درست سم زدایی فرد با مشکل مواجه می شود.

سم زدایی در بدن

رژیم مناسب سم زدایی

با کمک یک رژیم سالم پاک کننده سم می توانید از تمامی قسمت های مهم در فرایند پاکسازی سموم از بدن محافظت کرده و سموم را به راحتی از بدن دفع نمایید:

  • استفاده از انواع مواد غذایی دارای فیبر.
  • استفاده روزانه از چای سبز به همراه چند قطره آب لیمو برای پاکسازی و حفاظت از کبد.
  • گنجاندن مواد غذایی دارای ویتامین C در وعده غذایی. ویتامین C باعث تولید گلوتاتیون که آنتی اکسیدانی قوی است، شده و در دفع سموم از بدن موثر می باشد.
  • نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب در روز، زیرا آب باعث می شود تا مواد اضافه و سموم از طریق ادرار و عرق کردن از بدن خارج شوند.

پاکسازی کردن سم از بدن

  • داشتن زندگی بدون استرس و انرژی مثبت باعث می شود تا سموم  در بدن باقی نمانند.
  • کشیدن نفس عمیق و وارد کردن اکسیژن به بدن.
  • استفاده از سونا برای تعریق بیشتر و خارج شدن سموم از بدن مناسب می باشد.
  • روزانه یک ساعت ورزش کردن بهترین روش برای خروج سموم از بدن می باشد. در زمان ورزش کردن تنفس سریعتر شده و جریان خون تند تر می شود به همین دلیل باعث عرق کردن بیشتر فرد و افزایش حجم ادرار در او خواهد شد.
  • گنجاندن کلم بروکلی، سیر، کنگر فرنگی، ترب سیاه، چغندر قند، جعفری و مارچوبه در وعده های غذایی باعث می شوند تا سموم مختلف مثل سرب و جیوه در بدن باقی نمانده و از آن خارج شوند.
  • استفاده از میوه هایی به رنگ قرمز بسیار مفید در پاکسازی سم از بدن است. در ایم میان توت فرنگی بسیار پر خاصیت می باشد زیرا مملو از پتاسیم بوده و باعث تمیز شدن کبد به خوبی می شود.

سم زدایی و روش های آن برای بدن

رژیم یک روزه برای پاک سازی بدن از سم

در ادامه شما را با روش پاکسازی سم از بدن با رژیم یک روزه آشنا می نماییم:

شروع صبح با آب لیموی تازه:

روز خود را با یک لیوان آب ولرم به همراه آب لیموی تازه آغاز نمایید و با این کار دستگاه گوارش را به فعالیت بیشتر وادار نمایید. در ص.رت داشتن زخم و مشکل اسید معده از آب لیمو صرف نظر کنید.

حدود ۳ دقیقه ورزش نمایید:

انام چند حرکت کششی ساده و تمرینات ساده یوگا باعث می شود تا جریان خون در بدن بهتر شود. سه دقیقه زمان زیادی از شما نمی گیرد پس اینکار را انجام دهید دهید تا روز ی سرشار از انرژی داشته باشید.

حذف سموم مختلف از بدن

خوردن اسموتی برای صبحانه:

برای خود نوعی اسموتی سرشار از آنتی اکسیدان تهیه کرده و میل نمایید. انتخاب میوه هایی مثل انواع توت و سرشار از فیبر مثل کیوی بسیار مفید برای آغاز روز است. از خوردن شکر و شیرینی های دیگر در اسموتی جلوگیری کرده و فقط از شیرینی میوه ها استفاده کنید.

درمان با انتی اکسیدان

برای میان وعده خود یک فنجان چای سبز که غنی از آنتی اکسیدان ها است و کافئین کمی دارد تدارک دیده و میل نمایید .

روش های برای پاک سازی سموم از بدن

تحرک کافی داشته باشید

در طول روز به میز کار نچسبید و هر نیم ساعت یکبار بلند شوید و تحرک دیگری داشته باشید. پیاده روی در طول مسیر کار گزینه خوبی برای سم زدایی بدن است.

خوردن ناهاری سم زدا

ناهار را از وعده غذایی خود حذف نکنید و مواد مغذی سم زدا مثل سوب بروکلی را در وعده ناهار بگنجانید.

نوشیدنی سم زدا

بعد از صرف ناهار حالا نوبت خوردن یک نوشیدنی سم زدا رسیده است. این نوشیدنی را از صبح آماده کرده تا عصاره میوه ها و سبزیجات موجود در آن به اب وارد شوند.

پاک کردن سموم از بدن

ماساژ

علاوه بر تغییر عادات غذایی، در پایان روز بدن را به روش های دیگری برای دفع بیشتر سموم تحریک نمایید. ماندن چند دقیقه در سونا و یا ماساژ بدن باعث می شوند تا عضلات و مفصل ها از سموم خلاصی یابند.

شام سالاد پروتئین

در وعده شام خود سالادی از مواد پروتئینی آماده کرده و میل نمایید. بدن در آخرین ساعت های روز به سبزیجات و پروتئین های زیادی نیاز دارد. از خوردن سس های غیر طبیعی در سالاد جلوگیری نمایید.

خوابیدن به موقع و زود

خوابیدن آرام و بدون استرس و عمیق به ویژه اگر سر وقت باشد یکی از روش های مهم در پاکسازی سم از بدن است. اطمینان داشته باشید بدن بعد از یک روز سم زدا با خوابی راحت بسیار بهتر خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو