سیمرغ‌های سرگردان به خانه می‌رسند؟

منبع: برترین ها

60

1398/11/26

11:31


با گذشت پنج روز از جشنواره فیلم فجر، گویا حواشی، ادعا‌ها و جوابیه‌ها دراین‌باره تمامی ندارد.

روزنامه صبح نو: با گذشت پنج روز از جشنواره فیلم فجر،گویا حواشی ، ادعاها و جوابیه‌ها دراین‌باره تمامی ندارد. اظهار نظر‌ها درباره سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر که از ابتدا با تحریم و سوگیری‌های بسیاری از اهالی سینما همراه بود همچنان ادامه دارد و مسوولان و هنرمندان در حال بیان نظرات خود یا تصمیم گیری هایی هستند.

در حالی که غیبت عوامل «روز صفر» در مراسم اختتامیه جشنواره فجر و دریافت نکردن هیچ‌کدام از سیمرغ‌های این فیلم، جنجال ساز شد، عوامل «روز صفر» در بیانیه‌ای علت تصمیم‌شان را اعلام کردند. در این بیانیه آمده: «خواستیم در کنارِ مدیران‌فرهنگی قرار نگیریم که اصرار بر جاانداختنِ مسیری دارند که شایسته سینمای ایران نیست. مسیری که پر از باج‌دهی و تکریم کسانی‌ست که با پنجه کشیدن به صورت سینما باعث منفور شدن همکاران سینمایی، نزد مردم می‌شوند.با سپاس از داوران و احترام به انتخاب‌هایشان و با آگاهی از برنده شدن در پنج ‌رشته ترجیح دادیم در مراسمِ اختتامیه شرکت نکنیم تا برای آیندگان جوابی داشته باشیم که ما شریکِ این بی‌فرهنگی‌ها و ترویجِ رویه‌هایِ غلط نیستیم. سینما و مردم، تحریم‌شدنی نیستند.»

بعد ازآن ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره اعلام کرد اعتراض عوامل این فیلم به داوری فیلم مجیدی و تحریم‌ها بود که این اقدام بی‌سابقه و رفتاری زشت بود. همچنین فرشته طائرپور،عضو  هیات داوران بخش نگاه نو جشنواره درباره سیمرغی که ‌«روز صفر» که نزد خود نگه داشته است در برنامه «کافه آپارات» گفت: یا سیمرغ را با یادداشت «این تنها سیمرغ بخش فیلم اولی‌های جشنواره سی‌وهشتم است که برنده آن با ناسپاسی برای دریافت آن روی صحنه نیامد» به موزه سینما می‌فرستیم یا آن را به یکی از فیلم‌های دیگری که یک رأی از این فیلم کمتر داشتند می‌دهیم.ملکان می‌توانست بیاید روی صحنه و حرفش را بزند. او می‌گوید چرا به کسی که تحریم کرده جایزه دادید بعد خودش جشنواره را تحریم کرد! ضمناً اینطور رفتارهای تیمی برای من عجیب است، این رفتارها بدآموزی دارد.

این عضو هیات داوری بخش نگاه نو جشنواره فجر گفت: بعد از تولید یک فیلم باز هم باید یک آدابی به‌ویژه از سوی تهیه‌کننده رعایت شود، کاری که آقای ملکان انجام نداد و همه عواملش را تشویق کرد که در اختتامیه حضور نیابند و بعد در بیانیه‌ای عذر بدتر از گناه آورد. حرکت او تخریبی بود و من منتظر سناریوی بعدی‌اش هستم.» این درحالی است که سال گذشته هنگامی که نام فیلم «مسخره‌باز» به‌عنوان برنده جایزه بخش نگاه نو اعلام شد همایون غنی‌زاده روی صحنه حاضر نشد.او یک مهاجر افغان را به جای خود روی صحنه فرستاد که از فرصت به دست آمده برای صحبت درباره مشکلات مهاجران استفاده کند. آن زمان هیچ صحبتی از پس گرفتن جایزه و بی‌توجهی به حرمت‌های جشنواره وجود نداشت.

بعد از آن در اقدامی عجیب سایت جشنواره فجر به انتشار نقد منفی در رسانه خود علیه فیلم «روز صفر» پرداخت. اتفاقی که تا لحظه تنظیم این گزارش ادامه داشت و باعث شگفتی اهالی رسانه شد.درطی این رویداد سایت جشنواره فیلم فجر به منظور تخریب این فیلم سینمایی نقدی از میلاد دخانچی منتشر کرد، اتفاقی که نمی‌توان نمونه‌اش را در هیچ جشنواره داخلی و خارجی پیدا کرد!

پس از مجموعه نقدهای مطرح شده درباره سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر، محمدمهدی عسگرپور، داور بخش اصلی (سودای سیمرغ) سی‌و‌هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر و دبیر ادوار پیشین جشنواره به تشریح مشکلات جشنواره و برخی چالش‌های این رویداد پرداخت. او در پاسخ به این موضوع که جایزه بازیگر مکمل مرد برای
جواد عزتی بوده و سعید راد، عضو هیات داوران به شدت با این موضوع مقابله کرده، است بیان کرد: دوستانی که برای دریافت جایزه روی صحنه قرار می‌گیرند این پیش زمینه فکری را دارند که با فردی که در هیات داوران به آن‌ها رأی نداده قهر کنند و این موضوع متاسفانه جزو فرهنگ ما شده است.

عده‌ای در سینما وجود دارند که دوست دارند بیش‌از هفت سیمرغ بگیرند. وی با انتقاد از برخی اظهارات درباره سینمای ایران گفت: برخی افراد حاشیه‌هایی ایجاد کردند و حرف‌هایی زدند که اصلاً در شأن اهالی سینما نیست.وی ادامه داد:ما با جشنواره‌ای مواجه هستیم که مشابهی در دنیا ندارد. مخاطبان سینما از طیف‌های مختلفی در آن هستند. برخی بولتن‌نویسند، برخی علاقه‌مند و برخی منتقد. برخی سینماگران دریافته‌اند که می‌توانند از فضای جشنواره برای معامله و روی زبان انداختن خود و فیلم‌شان استفاده کنند! او که در دوره بیست‌و‌یکم جشنواره فیلم فجر از تعداد جایزه‌های این جشنواره کاسته بود، گفت: برای دلخوشی اهالی سینما تعداد جایزه‌ها را اضافه کردند تا کمتر مورد بازخواست قرار گیرند.

بعد از این حواشی و صحبت‌های گوناگون پیرامون جشنواره فیلم فجر به نظر می‌رسد جشنواره در رویارویی با منتقدان رویکردی غیرعادی والبته غیر حرفه‌ای را انتخاب کرده و کمترین حقی برای عدم حضور سینماگران به دلایل گوناگون قائل نشده است.

حاشیه دیگر هم انتقاد گسترده اهالی فرهنگ از اهدای سیمرغ به پیمان معادی بود که علی‌رغم تحریم جشنواره صورت گرفت. این مسأله با انتقادات شدیدی از سوی اکبر نبوی مواجه شد. اکبر نبوی، کارشناس و منتقد سینما با انتشار مطلبی در حساب توییتری خود از این شرایط و تحریم جشنواره از سوی پیمان معادی انتقاد کرد. وی همچنین معتقد است که هیچ جشنواره معتبری چنین توهینی را نمی‌پذیرد و با صراحت چنین شخصی را از فهرست خود حذف می‌کند. اکبر نبوی چنین نوشت: پیمان معادی جشنواره را تحریم کرد اما به‌عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد انتخاب شد. ظاهراً اعلام کرده برای دریافت سیمرغ بلورین نمی‌آید و نیامد. هیچ جشنواره معتبری، چنین توهینی را برنمی‌تابد. و با شجاعت و صراحت، چنین فردی را از فهرست جوایز خود حذف می‌کند. اما دبیر جشنواره فیلم فجر ...

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو