مصرف دوغ برای کودکان + فواید و مضرات نوشیدن دوغ برای کودک

منبع: تاپ ناز

84

1398/11/26

13:06


مصرف دوغ برای کودکان

مصرف دوغ برای کودکان باعث محکم شدن بافت استخوان ها و افزایش استحکام دندان ها می شود و می تواند از بیماری های عفونی هم پیشگیری کند. در ادامه فواید و مضرات نوشیدن دوغ برای کودک را می خوانید.

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که به صورت روزانه و منظم، نوشیدین سالم دوغ را مصرف می کنند، کمتر به عفونت هایی مانند عفونت گوش و سینوس دچار می شوند.

فواید مصرف دوغ برای کودک

بیشتر محصولات لبنی برای کودک مفید هستند زیرا همه از شیر تهیه شده اند و تمام مواد معدنی و ویتامین های موجود در شیر را دارند و البته به همان میزان کلسیم موجود در شیر، در این محصولات ممکن است وجود نداشته باشد. مصرف محصولاتی مانند ماست و دوغ برای کودک بسیار مفید است زیرا دارای باکتری های زنده است و می تواند از بدن کودک در مقابل بسیاری از باکتری های مضر محافظت کند و البته میزان باکتری در محصولات مختلف تفاوت دارد.

در بین تمام نوشیدنی مضر امروزی مانند نوشابه، دوغ هنوز هم سلامت خود را حفظ کرده است. دوغ یکی از نوشیدنی های سنتی ایرانی است که در فصول گرم سال استفاده می شود.

مصرف دوغ برای کودکان بالای یک سال، به دلیل تامین کلسیم، چربی، پروتئین، ویتامین D و B و آب مورد نیاز بدن بر خلاف نوشابه های گاز دار و یا آبمیوه های صنعتی بسیار مفید است. طبیعت دوغ سرد است و می تواند عطش، گرمازدگی و خستگی را از بین ببرد و میکروارگانیسم های موجود در ماست، از رشد و تکثیر باکتری های مضر در دستگاه گوارش جلوگیرری می کند. نوشیدنی دوغ به دلیل رقیق بودن دارای ارزش تغذیه ای کمتری نسبت به ماست است و نباید جایگزین ماست شود.

دوغ را می توان به دو روش سنتی و صنعتی تهیه کرد که در روش سنتی ماست و آب را درون مشک یا کیسه های پوستی می ریزند و تکان می دهند تا دوغ آماده شود که در این روش احتملا آلودگی میکروبی ناشی از عدم نظافت کیسه های پوستی وجود دارد.

تهیه دوغ به روش صنعتی به این شکل است که ماست را با مقداری آب، درون مخزن های مخصوص می ریزند و خوب مخلوط می کنند، این نوشیدنی در مقابل گرما و فساد محیطی مقاوم است، پس نیاز به استفاده از مواد نگهدارنده مصنوعی هم ندارد و برای افرادی که نمی توانند لاکتوز مصرف کنند، مفید است، البته مصرف این نوشیدنی های تهیه شده به شکل صنعتی مضرات زیادی هم دارد، از جمله اینکه نمک زیاد موجود در آنها برای افرادی که دچار فشار خون بالا، نارسایی کلیوی و بیماری های قلبی و عروقی دارند مناسب نیست، پس اگر دوغ در منزل به صورت بهداشتی تهیه شود بهتر است.

نگهداری دوغ در دمای محیط، موجب ترش و گاز دار کردن این نوشیدنی می شود، که مصرف آن از نظر سلامت مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ باکتری های سازنده اسید لاکتیک و نیز مخمر های تولید گاز موجود در دوغ که به طور طبیعی در آن وجود دارند، در دمای محیط فعالیت بیشتری داشته و موجب اسیدی تر شدن و ایجاد گاز در داخل دوغ می شوند، البته توجه داشته باشید که در این روش نگهداری، به دلیل فعال شدن آنزیم های تجزیه کننده پروتئین، امکان آلوده شدن دوغ به کپک وجود دارد، در نتیجه موجب تغییر رنگ و مزه آن می شود، حتی ممکن است، قبل از پایان تاریخ انقضا که بر روی درب بطری نوشته شده، این اتفاق رخ دهد که در این صورت باید از مصرف آن خودداری شود. در این صورت، بهترین راهکار برای نگهداری دوغ در یخچال می باشد.

بسیاری از دوغ های صنعتی، توسط گاز CO2 گاز دار می شوند که مصرف آنها با مضراتی مانند مصرف نوشابه های گازدار همراه است، همچنین برای طعم دار شدن این نوشیدنی ها، اغلب از نعناع، کاکوتی، پونه، گلبرگ گل محمدی خشک شده و … استفاده می شود که می تواند ضمن خوش طعم شدن دوغ بر خواص درمانی آن بیفزاید.

دوغ برای کودکان به دلیل وجود نعنا و پونه در ترکیب خود، به هضم غذا و ترشح شیره معده کمک کرده و نفخ حاصل از نوشیدن دوغ و نیز دل پیچه را برطرف می کند. از دیگر فواید نوشیدن دوغ برای کودکان با طعم نعنا و پونه، خنک کردن دهان، ضد عفونی کننده مجاری گوارشی، رفع سکسکه و اسهال ناشی از گرمی هوا، گردش بهتر خون و نیز بهبود عملکرد کبد می باشد.

دوغ دارای کاکوتی، تقویت قلب و معده،  تسکین دهنده سردرد ناشی از گرمی هوا، ضد عفونی کننده، کرم کش قوی و نیز خلط آور می باشد، ضمن اینکه مصرف این نوشیدنی برای رفع نشانه های رماتیسم مفید می باشد، برخی دیگر از خواص دوغ حاوی کاکوتی مشابه دوغ با طعم نعناع می باشد.

دوغ طعم دار شده با گلبرگ های گل محمدی، تقویت کننده اعصاب، کبد و قلب می باشد، همچنین مصرف آن، آرامش بخش و نشاط آور بوده و به منظور رفع بوی بد دهان و تنظیم عملکرد دستگاه گوارش سودمند است.

مصرف دوغ برای کودکان

خواص درمانی دوغ

  • مصرف دوغ موجب می شود تا از رشد باکتری های مضر در سیستم گوارشی انسان جلوگیری شود.
  • برخی از سر درد ها که ناشی از گرمای هوا می باشند، با نوشیدن دوغ بهبود و التیام می یابد.
  • مصرف دوغ به گردش خون بهتر در بدن کمک می کند.
  • خواص دارویی دوغ به هضم غذا کمک می کند.
  • نوشیدن دوغ از بوی بد دهان جلوگیری می کند.
  • دوغ به دلیل خاصیت ضد عفونی که دارد، کرم کش و خلط آور خوبی است و برای التیام علائم رماتیسم مفید است.

بعد از غذاهای گوشتی دوغ ننوشید!

نوشیدن دوغ پس از صرف غذاهای گوشتی ممکن است در برخی مواقع سبب بروز بیماری درد مفاصل شود، به همین دلیل توصیه می شود دوغ را به عنوان یک نوشیدنی سالم در فصل های گرم سال مصرف نمایید و همچنین از زیاده روی در مصرف آن خودداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو