معرفی دیدنی های شاهین شهر و میمه | Shahin Shahr

معرفی دیدنی های شاهین شهر و میمه | Shahin Shahr


منبع: تاپ تراول

129

1398/11/26

13:41


خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه

شاهین‌شَهر همسایه شمالی شهر اصفهان و به عنوان شهری نوبنیاد در آستانه اصفهان بزرگ می‌باشد که در شهرستان شاهین‌شهر و میمه قرار دارد. شاهین شهر و میمه در استان اصفهان قرار دارد. شاهین‌ شهر بخش جدید  و میمه بافت تاریخی این شهر است. این شهر در سالهای بسیار دور قبل از کاربری مسکونی به مزرعه امیرآباد شهرت داشته و دارای کاربری کشاورزی بوده و یکی از مزارع تحت مالکیت آقا محمد خان برومند، از خوانین منطقه تاریخی گز بُرخوار بوده‌است. شاهین شهر را می‌توان اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده در ایران نامید که در ۱۹ کیلومتری شمال شهر اصفهان و میان آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان و حد فاصل منطقه بختیاردشت و امیرآباد که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند، واقع شده‌است. به علت اینکه نقشه آن به صورت یک شاهین بود، شاهین شهر نامیده شد.در ادامه همراه تاپ تراول باشید تا با جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه بیشتر آشنا شوید.





   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


ارگ مورچه خورت

مورچه خورت دومین قلعه بزرگ ایران است و در شاهین‌شهر و میمه قرار دارد. بنایی بسیار زیبا و کهن که نشانگر زندگی شهری در روزگاران قدیم بوده است. شکوه بنای قلعه باعث جذب توریست‌ها و گردشگران شده است. قدمت این قلعه به سال نهم هجری قمری بازمی‌گردد.

جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه

تخفیفان

مسجد جامع میمه

 مسجد جامع میمه در مرکز شهر میمه و در کنار حمام قدیمی شهر قرار گرفته است و بیانگر وجود بافت تاریخی و راسته بازار در این شهر می باشد . مسجد جامع میمه متعلق به دوران زندیه است.

جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه

حمام میمه

حمام میمه که فضایی بیش از ۵۰۰ متر مربع را در مجاورت مسجد جامع به خود اختصاص داده بنایی است از اواخر دوران قاجار که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.این بنا همانند دیگر حمام های قدیمی دارای سه بخش سربینه (رختکن) ، میاندری (فضای بین سربینه و گرمینه) و گرمینه(گرمخانه) است .

جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه

مطالب بیشتر بخوانید
آکواریوم اصفهان

غار و قنات وزوان میمه

قنات بزرگ و تاریخی وَزوان درشهر وَزوان واقع در بخش میمه استان اصفهان می‌باشد و این اثر در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین این قنات یکی از قنات‌های ایرانی ثبت‌شده به‌عنوان میراث جهانی یونسکو است.

نکته قابل توجّهی که در مورد قنات بزرگ و تاریخی وَزوان قابل ذکر است و کارشناسان میراث فرهنگی و کارشناسان ژاپنی یونسکو نیز آن را تأیید نموده‌اند در نقطه‌ای از قنات که بالای بند قنات است دو شکاف زیر زمینی (در اصطلاح محلی کِر) یا تنور آبی وجود دارد و پس از بند کردن آب، این شکاف‌ها، آب چهل لیتر در ثانیه ذخیره شده در پشت سد به مدت ۱۲۰ روز (از دهم آذر تا دهم فروردین سال بعد) را به مخازن بزرگی که در زیر زمین وجود دارد هدایت می‌کند و پس از گشایش دریچه‌های تعبیه شده در سد به تدریج آب ذخیره شده به صورت خود جوش و با کمک نیروی ثقل زمین، به چرخهٔ مصرف بازمی‌گردد. گنجایش کانال‌های قنات از پشت سد به طول ۸۰۰ متر با عرض یک متر و ارتفاع چهار متر ۳۲۰۰ =۴ ×۸۰۰ متر مکعب آب است ولی آبی که در پشت سد ذخیره می‌شود بر اساس قطر آبدهی قنات طبق معادله ۴۱۴۷۲۰ متر مکعب آب است که بیش از گنجایش کانال‌های قنات می‌باشد و میزان ۴۱۱۵۲۰ متر مکعب مازاد گنجایش کانال‌ها در مخازن زیر زمینی توسط تنورهای آبی مذکور ذخیره می‌گردد و با بازگشایی دریچه‌های سد، به مرور به چرخه مصرف وارد می‌شود.

جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه

مطالب بیشتر بخوانید
منار جنبان اصفهان

قنات مزدآباد اصفهان میمه

قنات مزدآباد اصفهان (واقع در شهر میمه)، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که تا از نزدیک نبینید باور نخواهید کرد. این رشته‌قناتِ ۱۸ کیلومتری و بسیار کهن، تنها قناتِ دو طبقه‌ی ایران و جهان است و در آن همزمان آب سرد و گرم جاری است! این قنات را بدون تجهیزات امروزی و عملاً با «دست»، در روزگار باستان حفر کرده‌اند و در عین حال، در آن سدی زیرزمینی نیز ساخته‌اند! سدی که مخزنی زیرزمینی در قنات تشکیل می‌دهد و در فصول کم‌بارش نیز، همچنان امکانِ برداشت آبِ فراوان از آن وجود دارد. در میان سه رشته قنات استان اصفهان، قنات مزدآبادِ میمه از همه طولانی‌تر است و احتمالاً به دلیل همین طولانی بودن یا شاهکار بودنِ ساختِ آن یا کهن بودنِ تاریخ ساختش، با قنات قصبه گناباد، باستانی‌ترین و نمونه‌ی اعلای قنات‌سازیِ ایرانیان خواهرخوانده شده است و عقد خواهرخواندگی میان این دو قنات، در اواخر مهر سال ۱۳۹۶ خوانده شد.

جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه

امامزاده سیده صالحه خاتون

از فرزندان موسی بن جعفر (ع) امامزاده سیده الصالحه خاتون است که زیارتگاه آن در جنوب روستای اذان از توابع بخش میمه می باشد و همه روزه بویژه روزهای پایان هفته و تعطیلات پذیرای عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) می باشد . ساختمان اصلی و گنبد مخروطی شکل و تزئینات کاشی آن نمونه ایی از معماری و هنر ایرانیان در دوره های قبل می باشد .

جاهای دیدنی شاهین شهر و میمه

   

| لمینت دندان |   کامپوزیت دندان | ایمپلنت | ارتودنسی |

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو