حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست زنان ایرانی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: میلاد با سعادت دخت پیامبر اسلام فاطمه اطهر را به همه حضار و ملت ایران تبریک و تهنیت می گویم، همچنین روز زن این مظهر عواطف و مظهر هنر و مظهر زیبایی از جانب خداوند، روز مادر و همچنین روز میلاد فرزند فاطمه اطهر امام راحل را به همه تبریک و تهنیت می گویم.

وی افزود: فاطمه اطهر به عنوان بهترین الگو و نمونه برای مشی و سلوک زندگی ما و همچنین برای خلق و خوی و سبک زندگی ما می تواند الگو و معیار بسیار خوبی باشد، گرچه دوران زندگی حضرت زهرا دوران طولانی نبود اما در عین حال کلماتش، بیاناتش، حضورش و خطبه معروفش بعد از رحلت پدر بزرگوارش در مسجد مدینه، فرزندان برومندی که تربیت کرد و همچنین شیوه او در اداره خانه و همسرداری به عنوان بهترین الگو برای زنان جامعه ماست.

اهم اظهارات رئیس جمهور را بخوانید؛

*امروز در شرایطی که ما هستیم الگوسازی برای ثبت زندگی و رفتار ما بسیار حائز اهمیت است، همان که ما امروز به عنوان مراجع اجتماعی می نامیم ، برای حرکت در مسیر زندگی، علاوه بر داشتن قانون و مقررات، دانش، علم تعقل و خردورزی الگو و حائز اهمیت است خداوند می دانست اسلامش را توسط یک کتاب به جهانیان عرضه کند اما این کار را نکرد کتابش را بر قلب انسان ولایی به نام پیامبر نازل کرد و فرمودند او آیه آیه آن کتاب را بر مردم بخواند و تلاوت کند و او آن آیات را در مقام عمل به مردم نشان دهد.

*پیامبر فرمودند: عبادت اسلامی، نماز و حج آن طور که من انجام می دهم شما هم انجام دهید، پیامبر علاوه بر این که رسول و پیام آور،معلم و مبین کلام خدا بود زندگی او هم الگو و نمونه و شاهد برای جامعه انسانی بود، یک الگو بهتر می تواند هادی انسان باشد و انسان را هدایت کند و در میان زنان بزرگ تاریخ بهترینش الگوی فاطمی است،ما بالاتر ما نداریم گرچه مریم مقدس در قرآن مجید و همچنین زنان دیگر چون مادر موسی دارای مقام و شان بلندی هستند اما در عین حال هیچ الگویی بالاتر و بهتر از فاطمه اطهر ما سراغ نداریم.

*زنان جامعه در این ۴۱ سال بعد از انقلاب نشان داده‌اند که در همه صحنه‌ها دوشادوش مردها ظهور و بروز پیدا کرده‌اند. البته در جاهایی ممکن است حضور زنان بیش از مردان باشد. ۶۱ درصد زنان معلم هستند. این آمار برای تعلیم و تربیت آمار خوبی است.

*وقتی به آموزش و بهداشت و درمان می‌رسیم آمار تقریبا قابل قبول است، اما آیا به مدیریت‌های بالاتر هم که می‌رسیم باز هم مقام زن و مرد برابر است؟ آیا مشکلی پیش می‌آید که تعدادی از مدیران تاثیرگذار زنان باشند؟ در دولت که جمع ۲۰ تا ۳۰ نفری است، آیا ایرادی دارد تعدادی از آنها زن باشند؟

*به جز معاونان که دست رئیس‌جمهوری باز است چه ایرادی دارد که در وزارت هم دست رئیس‌جمهور باز باشد و بتوان وزیر زن انتخاب کرد؟

*خوشبختانه امروز در اقتصاد دیجیتال وارد شدیم و امیدواریم که توسعه یابد. تصویب کردیم که ۱۰ درصد اقتصاد دیجیتال باشد و در این شرایط فرصت بیشتری برای زنان وجود دارد که در اشتغال حضور پیدا کنند.

*در دولت تاکید کردیم که وظیفه وزرا و معاونان این است که برای حضور زنان، جوان‌ها، احزاب و مذاهب تلاش کنند. به همه وزرا گفته شد که حداقل باید یکی از معاونان، مشاوران، یا دستیاران ویژه از زنان باشد. در دولت تاکید شد که در مدیریت خانم‌ها قدم به قدم در این فضا ارتقا پیدا کنند. همواره این موضوع مورد تاکید من است.

*نمی‌شود فرصت برای نسل‌های دیگر مهیا نشود. اینکه سن مدیریت ۸ سال کاهش پیدا کرده است به این دلیل است که نسل جوان درمدیریت ها فعال باشد.

*اینکه تاکید شده که ۳۰ درصد مدیریت باید در اختیار زنان باشد از ابتدای دولت یازدهم آغاز شده و امروز آمار سازمان استخدامی اعلام کرده که این میزان نسبت به زنان قابل قبول است.

*همواره این موضوع مورد تاکید من بوده است. نمی‌شود فرصت برای نسل‌های دیگر مهیا نشود.


اخبار تکمیلی متعاقبا منتشر می شود.