CNN: اتحادیه اروپا به دنبال تحریم ایران نیست

منبع: برترین ها

51

1398/3/30

08:35


شبکه سی ان ان آمریکا گفت، برخلاف سیاست‌های افراطی ترامپ برای اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران، اتحادیه اروپا هیچ تمایلی برای پیروی از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران ندارد.

خبرگزاری ایرنا: شبکه سی ان ان آمریکا گفت، برخلاف سیاست‌های افراطی ترامپ برای اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران، اتحادیه اروپا هیچ تمایلی برای پیروی از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران ندارد.

دو منبع دیپلماتیک به رسانه آمریکایی گفتند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پایبندی ایران به اجرای تعهدات توافق هسته‌ای (برجام) هیچ برنامه عجولانه‌ای برای اعمال تحریم علیه تهران ندارند.

سی ان ان افزود، فدریگا موگرینی مسئول سیاست خارجه اروپا نیز در دیدارهای اخیر خود تاکید کرده که در صورت عقب نشینی ایران از اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای اتحادیه اروپا هیچ تصمیمی برای فشار به ایران از طریق تحریم‌ها ندارد.

یک دیپلمات در این باره می‌گوید، ما نباید از اتحادیه اروپا انتظار اعمال تحریم‌های شتاب زده علیه ایران باشیم زیرا موگرینی در حال اجرای یک سیاست پیچیده برای حل تنش هسته‌ای با ایران است.

در راستای تلاش‌های اتحادیه اروپا برای ارتباط گیری مجدد با تهران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی کشورهای ایران، آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین هفتم تیر ماه در وین اتریش برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: نشست قبلی این کمیسیون در اسفندماه سال گذشته برگزار شده بود.

در پی تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و کارشکنی این کشور علیه برجام و نیز عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای مندرج در توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت ماه و در سالروز خروج آمریکا از برجام طی بیانیه‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی از کاهش تعهدات برجامی خود خبر داد.

طبق این بیانیه ایران دیگر به محدودیت‌های پیش بینی شده در برجام در خصوص میزان ۱۳۰ تن اورانیوم ۶۷/‌۳ درصد و ۳۰۰ کیلو آب سنگین متعهد نخواهد بود. در عین حال جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده است که برای حفظ توافق هسته‌ای تعهدات خود را کاهش داده و در صورت اقدام عملی شرکای برجام برای حفظ این توافق چندجانبه اقدامات ایران می‌تواند برگشت پذیر باشد.

با این وجود و در پی بی‌عملی شرکای برجام روز دوشنبه بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اراک اعلام کرد که تولید اورانیوم ایران تا ۱۰ روز آینده (تا ششم تیرماه) از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد.

«بهروز کمالوندی» افزود: تولید اورانیوم ۴ برابر شده و شمارش معکوس برای گذشت از مرز ۳۰۰ کیلوگرم آغاز شده است. وی ادامه داد: از امروز به مدت ۱۰ روز یعنی تا ششم تیرماه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهیم کرد.

کمالوندی بیان کرد: به‌محض اعلام، سرعت غنی‌سازی را سریع‌تر خواهیم کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو