عبدالرضا رحمانی فضلی شنبه‌شب (۲۶ بهمن) با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما با بیان این‌که انتخابات و مشارکت مردم در سرنوشت خود یکی از برکات انقلاب اسلامی است، به تاریخچه شکل‌گیری مشروطیت و انتخابات اشاره کرد و افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون توانسته‌ایم ۳۶ انتخابات داشته باشیم و همه ارکان اصلی کشور، مستقیم و غیرمستقیم به وسیله مردم انتخاب می‌شوند که باید قدردان این نعمت باشیم.

وی با اشاره به این‌که اقدامات مربوط به برگزاری هر انتخابات از چندماه پیش از آن آغاز می‌شود، اضافه کرد: از اردیبهشت امسال ستاد انتخابات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.

وی با بیان این‌که حدود یک‌میلیون نفر در برگزاری انتخابات از جمله در اجراء، نظارت، امنیت، انتظامات، لجستیک و پشتیبانی ایفای نقش می‌کنند، اضافه کرد: ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه اخذ رای در ۲۰۸ حوزه انتخابی داریم.

رحمانی فضلی گفت: از حدود ۷ ماه پیش آموزش همه عوامل اجرایی انتخابات را آغاز کردیم. به نسبت جمعیت هر منطقه، تعداد صندوق‌های رای در هر شعبه تعیین می‌شود.

وزیر کشور با اشاره به این‌که قانون فقط روز جمعه(۲ اسفند) را برای رای‌گیری در نظر گرفته است و در صورت تمدید زمان رای‌گیری، حداکثر تا ۱۲ شب می‌توانیم آن را تمدید کنیم، افزود: از اکنون به مردم می‌گویم که شعبه‌ها راس ساعت ۱۲ شب تعطیل می‌شوند و همه باید تلاش کنند پیش از این ساعت، رای دهند به همین علت در مناطق پرجمعیت تعداد شعبه‌های اخذ رای را اضافه کردیم.

وی با بیان این‌که ۲۵ فرایند برای برگزاری انتخابات از نام‌نویسی اولیه تا اخذ و شمارش آراء داریم، گفت: اکنون ۲۴ فرآیند، کاملا الکترونیکی است و فقط یک فرآیند اخذ و شمارش آراء الکترونیکی نیست.

وزیر کشور افزود: مهم‌ترین بحث در زمینه برگزاری الکترونیکی انتخابات، موضوع احراز هویت بوده است، زیرا به صورت تجربی بیشترین تخلفات در این بخش انجام می‌شده است برای نمونه با شناسنامه‌های افراد فوت‌شده یا جعلی رای داده می‌شد یا با یک شناسنامه بیش از سه تا چهار بار رای داده می‌شد.

رحمانی فضلی گفت: در این زمینه با شورای نگهبان به توافق رسیدیم و سفارش دستگاه‌هایی را دادیم که در داخل ساخته و بخشی از آن هم وارد شده است که در کمتر از یک دقیقه فرد رای‌دهنده از طریق این دستگاه احراز هویت می‌شود با این روش جلوی بیش از ۹۰ درصد تخلفات جاری در این زمینه گرفته می‌شود.

وزیر کشور با بیان این‌که در زمینه شمارش آراء هم مشکلاتی وجود داشت، اضافه کرد: در دوره‌های پیشین یک‌نفر آراء را می‌خواند و نفر دیگری جلوی اسم نامزد انتخاباتی، تیک می‌زد که برای این دوره، این اقدام علاوه بر این دو نفر توسط دو نفر دیگر به صورت جداگانه انجام می‌شود اگر نتیجه دو طرف اختلاف نداشت که مشکلی نیست، اما اگر اختلاف بود، آن صندوق باید دوباره شمرده شود.

رحمانی فضلی با تاکید بر این‌که نظارت‌های لازم انجام می‌شود، گفت: بازرسان وزارت کشور در حوزه‌های اخذ رای حضور دارند و همچنین شورای نگهبان بر روی صندوق‌ها ناظر دارد و احزاب و گروه‌ها هم نمایندگانی در شعب اخذ رای دارند. همه روش‌های نظارتی و کنترلی را خواهیم داشت تا از رای مردم صیانت کنیم تا حتی یک رای هم جابه‌جا نشود.

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که تخلفات به چه میزان در انتخابات‌های قبلی اثرگذار بوده است؟ گفت: رقابت در انتخابات ریاست جمهوری قبلی، بسیار فشرده بود. دفعه قبل هیچ شعبه اخذ رای در هیچ شهرستانی باطل نشد و این کار بسیار مهمی بوده است. تعداد تخلفات در دوره قبل بسیار اندک و همه تخلفات قابل ردگیری و پیگیری بوده است.

وزیر کشور اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین نقش‌های وزارت کشور، هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف اجرایی است و باید این هماهنگی‌ها را به درستی انجام دهیم. برگه‌های تعرفه رای بیش از ۱۰ نوع شاخص امنیتی دارد و کسی به راحتی نمی‌تواند در مورد آن تقلب کند.

وی با اشاره به اختیارات شورای نگهبان در انتخابات از جمله نظارت، افزود: هیچ‌گونه اختلافی میان وزارت کشور و شورای نگهبان در زمینه اجراء و نظارت وجود ندارد.

وزیر کشور گفت: با بررسی‌های انجام‌شده حدود ۹۲ درصد نامزدها در هیأت‌های اجرایی، تایید صلاحیت شدند و حدود ۸ درصد تایید صلاحیت نشدند و این رسیدگی‌ها بر اساس مدارک و مستندات چهار مرجع قانونی، انجام شد. تعدادی از نامزدها در هیأت‌های نظارتی رد شدند و با اعتراضات انجام‌شده برخی‌ها یعنی حدود دو هزار و ۱۰۰ نفر، در شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند امکان دارد هنوز افرادی وجود داشته باشند که اقناع نشده و مدعی صلاحیت باشند.

وزیر کشور با اشاره به این‌که قانون انتخابات مشکل دارد، افزود: قانون جامع انتخابات را نوشتیم و به مجلس ارائه کردیم، اما به عللی تصویب نشد.

رحمانی فضلی با اشاره به برخی از ضعف‌های اجرایی قانونی فعلی انتخابات، گفت: شورای نگهبان در مدت کوتاهی باید به صلاحیت ۱۶ هزار نفر رسیدگی کند. بیش از هفت هزار نفر در این دوره از انتخابات به رد صلاحیت خود اعتراض کرده بودند که رسیدگی به همه آن‌ها زمان‌بر است.

وزیر کشور گفت: باید از تجربیات پیشین استفاده کنیم و حقوق هیچ‌کس نباید ضایع شود و باید از حقوق همه صیانت شود، زیرا بحث آبروی مردم، مطرح است. باید تلاش کنیم خلاء‌ها و ضعف‌های قانونی را برطرف کنیم.

وزیر کشور گفت: تغییر قانون انتخابات هم از منظر اجراء و هم نظارت و دیگر ابعاد، کاملاً ضروری است که امیدواریم مجلس جدید، رسیدگی به آن را در اولویت قرار دهد.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به این‌که نوشتن لایحه قانون جامع انتخابات در وزارت کشور بیش از یک‌سال و نیم طول کشید، افزود: در این زمینه با مرکز پژوهش‌ها و شورای نگهبان هم مشورت‌هایی داشتیم و پس از آن به دولت ارائه کردیم و در کمیسیون‌های دولت هم بیش از هفت تا هشت ماه طول کشید تا آماده شد. پس از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام، دوباره این لایحه با این سیاست‌ها منطبق شد و نهایتاً در موعد مقرر به مجلس شورای اسلامی رسید، اما مجلس این دوره فرصت نکرد تا به این لایحه رسیدگی کند.

وزیر کشور با اشاره به این‌که مردم از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، رکن اساسی حکومت هستند، گفت: حضور مردم در صحنه‌های مختلف همراهی، مشارکت و دفاع از ارزش‌های انقلاب بوده است.

 رحمانی فضلی با اشاره به فشارهای شدید دشمنان از جمله تحریم‌ها و جنگ روانی، افزود: آن‌ها اندک مخالفت و اندک اعتراض مردم را در موضوعات مختلف به عنوان انفعال مردم یا حمایت نکردن مردم و یا از دست دادن پشتیبانی مردم از نظام، جلوه می‌دهند.

وی با بیان این‌که این‌بار بیش از قبل به مشارکت جدی مردم نیاز است، اضافه کرد: مردم در اجرای وظایف خود در دفاع و حمایت از نظام هیچ کوتاهی در هیچ مرحله‌ای نکرده‌اند.

وزیر کشور با اشاره به نقش مهم صداوسیما، گفت: در همه نظرسنجی‌هایی که انجام شده است، وقتی از مردم پرسیده می‌شود اخبار و اطلاعات را از کجا دریافت می‌کنید بیش از ۵۰ درصد آن‌ها می‌گویند از صدا و سیما.

وی  در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد دو میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رای‌اولی هستند. از این تعداد حدود ۲۸ میلیون و ۸۷۲ هزار نفر بانوان و حدود ۲۹ میلیون نفر آقایان هستند.

رحمانی فضلی در ادامه گفت: با شورای نگهبان هماهنگ کردیم و این شورا ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ را برای برگزاری دور دوم احتمالی انتخابات تعیین کرد.  اگر مردم پرشکوه شرکت کنند انتخابات در حوزه‌های کمتری به دور دوم کشیده می‌شود و این موضوع هزینه‌های برگزاری انتخابات را کاهش می‌دهد.

وزیر کشور گفت: حدود ۸۰۰ میلیارد تومان فقط هزینه دستگاه‌های احراز هویت رای‌دهندگان شده است.

رحمانی فضلی افزود: تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قم و استان فارس از جمله استان‌هایی هستند که انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در آن‌ها برگزار می‌شود که  اقدامات و تمهیدات لازم در این زمینه انجام شده است.

وزیر کشور با اشاره به این‌که قانون شفاف‌سازی مسائل مالی نامزدها کار بسیار درستی است، گفت: باید همه منابع درآمدی تبلیغات نامزدها و محل هزینه آن‌ها مشخص باشد.  با توجه به این‌که این قانون دیر به وزارت کشور ابلاغ شد، تلاش می‌کنیم به سرعت اقدامات اجرایی آن انجام شود، اما امکان اجرای آن در این مرحله، ضعیف است، ولی برای دفعات بعد، اجرای این قانون باید با جدیت پیگیری شود.

وی همچنین  با بیان این‌که باید روی فرهنگ استفاده از فضای مجازی کار شود، گفت: در برخی موارد آبروی مردم در این فضا مورد حمله قرار می‌گیرد که باید از طریق فرهنگ‌سازی و آموزش، کنترل‌های لازم بر این فضا انجام شود. امسال نسبت به پارسال تا بهمن، جرائم مالی در فضای مجازی، ۹۰ درصد افزایش یافته است.

 رحمانی فضلی با بیان این‌که دشمن تلاش می‌کند ناامنی روانی ایجاد کند و هر مسئله‌ای را دستاویز قرار می‌دهد، گفت: اطلس امنیتی برای همه شهرها داریم و اولویت‌بندی و تدابیر ویژه‌ای دیده شده است.

وی افزود: فضای کشورمان، انتخاباتی است و همه جناح‌ها، فهرست‌های انتخاباتی خود را ارائه کرده‌اند.

وزیر کشور از احزاب و گروه‌های سیاسی خواست، همه تلاش خود را برای مشارکت در برگزاری باشکوه انتخابات انجام دهند.

رحمانی فضلی با بیان این‌که نباید با صندوق، قهر و مردم را دچار مشکل شبهه کنیم، افزود: نفس حضور مردم در انتخابات، مهم است و همه بزرگان بر این موضوع تاکید دارند.