تکثیر فیتونیا و نکاتی برای مراقبت از این گیاه

تکثیر فیتونیا و نکاتی برای مراقبت از این گیاه


منبع: آرگا

259

1398/11/27

14:44


همانطور که می دانید گیاه فیتونیا از دسته گیاهان همیشه سبز است و در تمام نقاط جهان نیز طرفداران خاص خود را دارد و به همین خاطر در این مطلب سعی داریم تا به بیان چگونگی تکثیر فیتونیا بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که گیاه فیتونیا از دسته گیاهان محبوب آپارتمانی به شمار می آید که به دلیل وجود نقش و نگارهای فراوان بر روی برگ ها و رنگ های خیره کننده ای که دارد طرفداران بی شماری را به سمت خود جذب کرده و به همین خاطر دانستن چگونگی تکثیر این گیاه زیبا برای علاقه مندان می تواند جالب و کاربردی باشد.

آشنایی با نحوه تکثیر فیتونیا

توجه داشته باشید که گیاه فیتونیا در واقع گیاهی از خانواده پاخرسیان می باشد که با نام های دیگری مثل پوست ماری،برگ نعنایی و گیاه موزائیکی نیز در جهان شناخته شده است. فیتونیا گیاهی چند ساله و بومی مناطق گرمسیری است که تنها در گلخانه های گرم و مرطوب رشد و نموی خوبی را از خود نشان خواهد داد. این گیاه دارای گل های کوچک و ریز مانندی به رنگ زرد است که البته چندان جالب نیستند و به همین منظور از گیاه حذف خواهند شد. این گیاه قادر است تا ارتفاع ۱۵ الی ۳۰ سانتی متری رشد نماید و بین ۱۵ تا ۲۲ سانتی متر از محیط اطراف خود را اشغال نماید. این گیاه کوتاه جثه دارای برگ های سبزی است و از مشخصات بارز آن می توان به وجود رگه های سفید تا صورتی بر روی برگ ها اشاره نمود. توجه داشته باشید که تمام ساقه این گیاه پوشیده از کرک های مختلف است و همچنین شما می توانید گل های سفید و صورتی فیتونیا را نیز مشاهده نمایید. بهتر است بدانید که نگهداری از گیاه فیتونیا در شرایط معمول آپارتمانی دشوار است و بایستی نهایت دقت و توجه را نسبت به پرورش آن به کار بگیرید.

چگونگی تکثیر فیتونیا

روش های مختلف تکثیر:

اکنون سعی داریم تا به بیان چگونگی تکثیر فیتونیا بپردازیم تا علاقه مندان به این گیاه بتوانند از داشتن گیاهی زیبا و جلوه دهنده نهایت لذت را ببرند. توجه داشته باشید که تکثیر فیتونیا از طریق دو روش قلمه زنی و تقسیم ریشه قابل انجام است و به همین خاطر در ادامه بیان هر کدام از آن ها به صورت جداگانه پرداخته ایم:

روش تقسیم ریشه:

توجه داشته باشید که هنگام تعویض گلدان که گیاه ا گلدان قبلی خارج می شود اقدام به تکثیر بکنید و هر قسمت از آن را به صورت جداگانه درون گلدانی جدید بکارید و از رشد مجدد آن نهایت لذت را ببرید.

روش قلمه زنی:

توجه داشته باشید که برای انجام این روش بایستی در فصل بهار از نوک ساقه ها قلمه هایی به طول ۵ سانتی متر جدا نمایید و سپس انتهای قلمه را برای مدتی داخل محلول سم قارچ قرار دهید تا از بروز بیماری های قارچی در گیاه جلوگیری شود و سپس آن را درون بستری مرطوب و سبک کشت نمایید. بهتر است بدانید که بهترین ترکیب خاک برای این گیاه مخلوط کوکوپیت و پرلایت و یا پرلایت با پیت ماس می باشد. پس از کاشت قلمه ها داخل گلدان بایستی آن را به مکانی با نور محیطی و دمای ۱۸ الی ۲۴ درجه سانتی گراد انتقال دهید.

توصیه می شود که برای تامین رطوبت مورد نیاز بایستی هنگامی که خاک رطوبت خود را از دست داد با اسپری آن را آبیاری نمایید. توجه داشته باشید که اگر در داخل منزل اقدام به کاشت قلمه ها می کنید بایستی روی سطح گلدان را با پلاستیک شفافی بپوشانید و چند حفره بر روی آن ایجاد نمایید تا عمل تهویه هوا به راحتی انجام گیرد. توجه داشته باشید که پس از گذشت دو الی سه هفته قلمه ها شروع به ریشه زایی خواهند کرد و توصیه می شود با مشاهده اولین جوانه پلاستیک را از روی گلدان بردارید تا قلمه ها به دمای محیط عادت کنند و پس از آن روند آبیاری را با دقت انجام دهید.

روش های مختلف تکثیر گیاه فیتونیا

شرایط محیطی لازم برای تکثیر گیاه فیتونیا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای داشتن روند رشد خوب و ایده آل نیاز به اصول و شرایطی دارند و به همین خاطر در ادامه به بیان چندی از شرایط لازم برای تکثیر فیتونیا پرداخته ایم:

آبیاری:

بهتر است بدانید که میزان آبیاری به گیاه فیتونیا بایستی در حد معمول باشد و اگر در روند آبیاری بی دقتی کنید و گیاه با کم آبی و خشکی مواجه شود خیلی سریع پژمرده خواهد شد و در مقابل نیز اگر آن را غرق در آب بکنید بستر گیاه حالتی لجنی و باتلاقی به خود می گیرد و به سرعت ریشه ها پلاسیده خواهند شد. توصیه می شود که در فصول سرد سال به گیاه هفته ای یک بار و در فصول گرم سال گیاه را هفته ای دو الی سه مرتبه آبیاری نمایید.

آبیاری منظم گیاه برای رشد بهتر

نور:

توجه داشته باشید که گیاه فیتونیا از نظر نوری به نور متوسط نیاز دارد و البته در محیط های آپارتمانی نیز می تواند سازگاری پیدا کند. بهتر است بدانید که بهترین میزان نور برای رشد این گیاه نور فیلتر شده پنجره جنوبی یا شرقی آن هم از فاصله یک متری است و توصیه می شود که با آغاز فصل تابستان حتما فاصله گلدان ها را از پنجره بیشتر نمایید. اگرچه که بیان شد فیتونیا از دسته گیاهان آپارتمانی است اما توصیه می شود که آن را در هر نقطه از آپارتمان قرار ندهید تا گیاه از حالت اصلی رشد خارج نشود و برگ های تازه متولد شده آن ریز باقی نمانند.

خاک:

توجه داشته باشید که گیاه فیتونیا برای داشتن روند رشد مطلوب نیاز به خاک قلیایی دارد که ترکیبی از خاک جنگلی،خاک برگ و ماسه است و معمولا برای قابل نفوذ بودن خاک مورد استفاده قرار می گیرد. توصیه می شود که مقداری کوکوپیت و پرلیت هم به این ترکیب اضافه نمایید تا رطوبت خاک بیشتر حفظ شود.

استفاده از خاک مرغوب برای پرورش گیاه فیتونیا

دما:

توجه داشته باشید که گیاه فیتونیا در تمامی طول سال نیاز به گرما دارد و قادر است که بازه دمایی ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی گراد را تحمل نماید. اما ایده آل ترین و مناسب ترین دما برای این گیاه براش ۱۸ تا ۲۴ درجه است. بهتر است بدانید که قرار دادن گیاه در دمای کمتر از ۱۵ درجه باعث کند شدن روند رشد گیاه و در نهایت با ریزش برگ ها مواجه خواهید شد.

کوددهی:

توصیه می شود که اگر متوجه شدید گیاهتان به تغذیه مصنوعی نیاز دارد و یا اگر دوست داشتید گیاهتان را تقویت نمایید می توانید در طول مدت زمان نگهداری از ۲ گرم کود در هر دو هفته یک بار برای گیاه خود استفاده نمایید. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای کوددهی گیاه فصل بهار و تابستان است زیرا گیاه در فصول پاییز و زمستان به خواب می رود و به همین خاطر رشد خوبی نخواهند داشت و انجام عمل کوددهی در این وضعیت باعث فشار به گیاه خواهد شد.

استفاده از کود حاصلخیز برای پرورش گیاه فیتونیا

رطوبت:

بهتر است بدانید که گیاه فیتونیا نیاز به رطوبت فراوانی دارد و در صورت قرارگیری در محیط خشک با چروک شدن برگ ها همراه خواهد بود. توصیه می شود که در روز های گرم سال به صورت روزانه و در فصول سرد سال هفته ای دو بار برگ ها را مه پاشی نمایید و همچنین سعی کنید که این کار را اول صبح انجام دهید تا رطوبت اضافی در گیاه خشک شود و باعث ایجاد بیماری های قارچی نشود.

تعویض گلدان:

توصیه می شود که گلدان حاوی گیاه فیتونیا را هر سال در اواخر بهار یا اوایل تابستان تعویض نمایید. از آنجایی که گیاه فیتونیا به سرعت رشد می کند و پهن می شود اگر دارای گیاهی بزرگ هستید توصیه می کنیم که برگ و شاخسار های بلند آن را هرس نمایید و به جای تعویض گلدان در هر سال خاک گلدان را عوض بکنید.

تکثیر فیتونیا و روش های آن

هرس کردن گیاه فیتونیا:

توجه داشته باشید که برای تکثیر فیتونیا می توانید زمانی که شاخه های گیاه بیشتر از حالت معمول رشد کردند آن ها را با قیچی ببرید تا شکل گرد و پر پشت بودن گیاه حفظ شود. توجه داشته باشید که با قرار دادن ساقه های هرس شده داخل آب باعث ریشه دادن ساقه ها خواهد شد و هنگامی که ریشه ها زیاد شدند می توانید آن را به عنوان یک گیاه فیتونیای جدید در داخل گلدان بکارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو